Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette sammen ett anlegg som duger


Bjarild

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp til å sette sammen ett anlegg som duger til en Golf 1,8 GL 89 mod.

Vet dere her på forumet liker å vite hva slags anlegg man skal ha, ca pris, forventninger/forhåpninger osv. så jeg skriver opp en liste over "rettningslinjer" ;)

- mellom 3 og 6000 kroner

- Ikke 6"9

- Forsterker, sub og høytalere

- Tenkt å legge litt mer i anlegget etter hvert, så bedre å ikke kjøpe alt med en gang, men heller ha kvalitet i de tingene jeg får for opp i mot 6000.

 

Hadde vært kjempefint hvis noen kunne hjulpet meg litt her, har ikke mye peil på lyd i bil.

 

4815336_1_0_p1010543_resize.jpg

Her skal anlegge settes inn :roll: (ikke akuratt her da, men inn i denne bilen :p )

4815336_3_0_p1010554_resize.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.. Planlegger du å legge inn mer penger senere eller er 6000 max uansett?

I det første tilfellet: Kjøp en god spiller og et bra frontsett. F. ex en Pioneer/Alpine til ca 4000, Et godt frontsett er etter sigende Soundstreams XSC 6.5" sett. Senere sper du på med en firekanales forsterker, sub, signal, høyttaler, strømkabler og sikring. Kasse bygger du sjøl av 22mm eller 28mm MDF. Kabler og speakonplugg får du hos sikkert hos forhandler.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Soundstream finner du hos Musical Transparency, eller en av deres forhandlere. Link til settet jeg foreslo finner du her. Ingen nettsjapper fører dette ennå, fordi importøren setter strenge krav til kundebehandling og kunnskap til sine leverandører. Brs er ok det, men du kan nok få mer for pengene om du ser deg litt om her i verden ;)

 

Begynn med en god spiller og frontsett, monter skikkelig og følg oppskrifta videre er mitt råd :)

Lenke til kommentar

Lurte på forslag til spillere.

Er det noen prisforskjell på CD-spillere i Norge og feks. Tyskland?

 

Fant et par spillere jeg likte på conrad.de, duger disse, og prisen i forhold til i Norge er vel heller ikke så værst ettersom jeg har en kamerat som skal til Tyskland snart osv...

 

PIONEER CD-TUNER DEH-P 77 MP, til 3200 NOK

379044_BB_00_FB.EPS.jpg

Eller denne,PIONEER CD-TUNER DEH-P 6500R, til 2500 NOK

379040_BB_00_FB.EPS.jpg

Endret av Bjarild
Lenke til kommentar

Pioneer og Audiobahn ville jeg ikke satsa på i det heletatt! Uggah! :thumbdown:

Og RF er i mine øyne en smule overprisa. Et eksempel er jo det at en som hadde et RF sett til ca 5000 skifta til XSC settet og var mye mer fornøyd med det...

 

Velg DEH-P 77 MP spillern, nydelig design og alt du trenger for å bygge et godt anlegg rundt :)

Skal du først handle i Tyskland så få heller tak i Eton RS 160 eller bedre. Ellers vil jeg tro at SS settet vil være av det som gir mest for penga.

 

Kjøp for all del ikke på "bling" faktor.

Lenke til kommentar

Gikk nok litt mye etter "bling, bling" når jeg sjekka høytalere ;) Prøver egentlig å gå etter ett stilrent anlegg som ser fint ut i bilen. Ikke sånn overpynta jugleri.

Men det er lett å bli dratt imot sånne ting ;)

 

Btw, finner ikke noen websider/forhandlere i Tyskland eller andre steder som selger Eton.

Forslag til andre merker som er brukbare? (linker)

Endret av Bjarild
Lenke til kommentar

Har jo alltids linker til produsentene, men av en eller annen grunn så ser det ikke ut til at de nevnte mer seriøse sakene finnes på webshopper. Derimot er det fullt mulig å plukke opp talartuten, sende mail el.l til forhandlere og importører. Foretrekker å snakke med folk jeg iallefall. Ikke mye en kan lese seg til av hvor stor kompetanse folk har på det de selger utfra ei copy-paste hjemmeside ;)

Ei datasjappe som pusher stereo på si er iallefall ikke veien å gå :p

Link til eton finner du på Musical Transparency, de er importører av dette og mye annet snadder verdt å lukte på, så er du interessert i å vite mer om det og SS ville sendt en PM til MR. SQ på forumet her og hørt hva han kan anbefale ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Velg DEH-P 77 MP spillern, nydelig design og alt du trenger for å bygge et godt anlegg rundt :)

enda en gang enig med jalla, har den selv og meget fornøyd med, sammenlignet mot Alpine, Panasonic, Clarion, RF, Sony, osv. (i noenlunde samme utstyr segment) siden P9++ er for dyrt for å høre musikk fram og tilbake til jobben (ca 10 min.) en god "fatig mans porsche"... :D

Lenke til kommentar

Coaxer har diskant og mellomtone sammen, mens komponentsettene har separat diskant og mellomtone. Dette gjør det enklere å justere lydbildet i bil siden diskant og mellomtone kan flttes litt rundt på. Men så er det jo slik at det ideelle elementet hadde vært en coax-sak lagd slik at diskanten i midten ikke påvirket den bakenforliggende mellomtonen. Men da begynner vi å snakke teori og ikke praksis, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...