Verberate Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Jeg har sett litt rundt på diverse lydkort i håp om å få kjøpt ett nytt om ikke alt for lenge. Så jeg lurte litt på hva slags erfaringer folk har hatt med de forskjellige kortene. Vil ha ett kort med low/zero latency, DSP, flere inn og utganger, SPDIF I/O og gode konvertere. Det er i utgangspunktet RME's DSP system, Echo Mona/Laya24, Creamware Pulsar og MOTU's 828 jeg har vurdert. Har sett litt på kortene fra M-Audio/Midiman, men det ser ikke ut til at disse har DSP. Lurer også på hva slags erfaringer folk har hatt med TC Powercore kortet. Lenke til kommentar
XAntaresX Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Jeg bruker en Midiman delta 1010 trenger ikke dsp , såfremt du ikke skal ha innebygde lydefx, men det finnes jo plenty plugins for fx.. og i disse tider har man jo nok cpu til sånnt. Deltaen kjøpte jeg for 4500 via ebay, og Midiman har sinnsykt bra support.. latency kan settes ned til 1 ms, men det krever at du har et jærn av en pc. den har da 8 inn og 8 ut +spdif, drivere til xp og 2000 osv. Jeg er meget fornøyt i allefall. lydkvaliteten er superb, og man kan bruke 4 slike kort sammen i en pc som gir 32 inn og 32 ut +8 spdif.. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Men hva er det du vil ha DSP for da? Er det bare sånn at du er ute etter DSP på kortet? Du har jo for den saks skyld en kraftig DSP i CPU'en din, eller skal vi kalle det NSP... Grunnen til at jeg spør er at disse kortene bruker DSP til vidt forskjellige ting, og Echo bruker såvidt jeg vet ikke DSP'en i det hele tatt. RME bruker det til mix (TotalMix); mens Pulsar, TC og U Audio bruker det til effekter/synther. Jeg ville gått for RME, dønn solide drivere. Hvis du ikke trenger noe høyere enn 48khz, har jeg et par gode konverterkort du kan bruke med Hammerfall 9636/9652 (ikke HDSP). Jeg har målt støygulvet til ca -107, noe som er svært godt for pc-kort. [ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-05-25 21:06 ] Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 Tanken er å bygge et studio som kan brukes til kommersielle produksjoner. Vil derfor ha minimum 8 analoge I/O. XAntaresX: Delta 1010 er jo bra sånn sett, men er ikke sikker på at jeg får latency'n så langt ned. (Har en P3 1000MHz, 512MB PC100, 25GB SCSI.) A_N_K: Så litt på de kortene i 96 serien til RME, de har jo mest digitale I/O så det ut som. Ettersom jeg har forstått det er det egentlig bare RME DSP Multiface som gir meg nok analoge I/O. Hva mente du med at RME bruker DSP'n til mix? Jeg har tenkt å kjøre en del soft synther/samplere, og med tiden Waves og Prosoniq plug-ins. Derfor trenger jeg DSP. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 17:32, Winnie Da Puhman skrev:Så litt på de kortene i 96 serien til RME, de har jo mest digitale I/O så det ut som. Ettersom jeg har forstått det er det egentlig bare RME DSP Multiface som gir meg nok analoge I/O. Hva mente du med at RME bruker DSP'n til mix? Jeg har tenkt å kjøre en del soft synther/samplere, og med tiden Waves og Prosoniq plug-ins. Derfor trenger jeg DSP. Det finnes analoge konverterkort til 9636/52, som jeg har ett par av (bruker dem ikke lenger). Disse klarer bare opp til 48khz, men er av bra kvalitet. Trenger du mange av både inn og ut? RME bruker DSP'en til miksing, via et program som heter TotalMix, tror de også har noe som heter Totalyser (analyse). DSP på kort vil ikke kjøre generiske plugins som Waves/Prosoniq. De kjører egne plugs skrevet spesielt for hvert kort. Vanlige VST, DX plugs kjører på NSP (Native Signal Processing), CPU : ) En (eller to for den saks skyld) CPU er da tross alt en hel del billigere enn Powercore f.eks. Hvis du ikke trenger mange ut har jeg en god ekstern 24/96 D/A konverter fra Midiman (ca -115 støygulv) til salgs, i ubrutt forpakning. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 30. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2002 Vil ha muligheten til å ta opp trommesett++ 8 analoge inn/ut er derfor minimum. Hvis ikke tenkte jeg å bytte ut Audigy-kortet mitt med lydkortet de har på Clas Ohlson til 300 kr som en midlertidig løsning. Jeg er litt lei av å bruke masse penger på utstyr jeg allikevel må bytte ut innen et til to års tid. Men jeg tenke litt på Delta66 Omni, den har bare 4 analoge inn/ut, men det er mulig å utvide med opptil 4 kort, dvs. 16 inn/ut. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 10:31, Winnie Da Puhman skrev:Vil ha muligheten til å ta opp trommesett++ 8 analoge inn/ut er derfor minimum. Hvis ikke tenkte jeg å bytte ut Audigy-kortet mitt med lydkortet de har på Clas Ohlson til 300 kr som en midlertidig løsning. Jeg er litt lei av å bruke masse penger på utstyr jeg allikevel må bytte ut innen et til to års tid. Men jeg tenke litt på Delta66 Omni, den har bare 4 analoge inn/ut, men det er mulig å utvide med opptil 4 kort, dvs. 16 inn/ut. Både D/A og A/D-kortene til DIGI 9636/52 (Hammerfall) kommer med 8 eller 4 kanaler. 4 kanaler er balansert, 8 ubalansert. Jeg har et 8 kanals inn, og et 4 kanals kort ut (som jeg ikke har bruk for lenger). Disse kortene er forresten svært billige med tanke på kvaliteten, eneste minus er at de kun klarer opp til 48khz, tror dette er en ADAT-begrensning. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 4. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2002 Takk for mange gode svar og poenger. :smile: Jeg har enda noen måneder på meg før jeg har nok penger til å kjøpe nytt lydkort, så jeg får bruke tiden til å tenke på hva jeg bør velge. Og, A_N_K, jeg vet om noen folk som har tenkt å kjøpe RME lydkort, så jeg sier ifra hvis de har lyst på en D/A konverter. [ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-06-04 13:32 ] Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Quote: Den 2002-06-04 13:25, Winnie Da Puhman skrev:Og, A_N_K, jeg vet om noen folk som har tenkt å kjøpe RME lydkort, så jeg sier ifra hvis de har lyst på en D/A konverter. Ok : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå