ibsen Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Hei! Takket være Ursa81 (Hail!) har jeg nå endelig landet på drømmekameraet. Og jodah, det er et Sony TRV900!!! Men! Jeg har veeldig lyst (av grunner beskrevet nedenfor) til å kjøpe dette kameraet fra USA, mao. med NTSC system. Vil dette medføre at når jeg dumper råmateriale til pc'en vil jeg sitte igjen med ubrukelig / ikke noe bilde? Om svaret her er nei, hva med når jeg kjører signalet ut igjen, f.eks. til en PAL VHS-spiller? Er det bare å konvertere signalet på pc'en, eller hur? Vil dette ha noe å si for hvilket video/firewire-kort jeg kjøper? Eller vil den eneste ulempen være at jeg ikke kan koble kameraet direkte på PAL tv'er? Det kan jeg isåfall leve uten, jeg innbiller meg at signalet kan kjøres via multisystem-videospillere uansett, så det går bra. Jeg hadde helt sikkert funnet ut av dette gjennom en haug research på nettet, men for dere videonerder (meg og, om litt :wink: ) er dette sikkert ABC... Men her er grunnen til at jeg er villig til å ofre litt for å få kamera fra statene... Etter å ha søkt gjennom det norske markedet etter et brukt kamera, måtte jeg gi opp. Det fantes ikke. Så husket jeg en aldri så liten bunke "Akira" tegneserier jeg kjøpte gjennom Ebay i fjor, og la sammen to og to... Gåsehud, ståpels osv, her fant jeg til min ekstase ut at nye trv900'er i original-emballasje går for 1000-1200 dollar. Og med dagens supre dollarverdi, kan jeg bli eier av et flunka nytt kamera for rundt 10 000 kroner! Yey! Jeg fant også et to år gammelt et for 500 dollar... Om du ikke måper enda, så må du huske at den samme modellen koster 22-24000 kroner nytt her hjemme. Og jeg vet hva du tenker på, men jeg har allerede sjekket. Toll vil ikke bli noe problem - DV-kameraer går under tollvesenets varenummer 85.21.1001, og er tollfritt. Momsen må jeg ut med, men i dette tilfelle gjør jeg det gladelig!! Og om du enda ikke måper, men mumler noe om "nettauksjoner", "usikkert" og "bondefanging", må du ikke glemme at tjenester som Paypal.com gjør det enklere/sikrere - og at ebay.com i seg selv er en genial tjeneste med karakter-system på troverdigheten til selgeren (og kjøperen) er ikke jeg redd ihvertfall.Legg til en 2-300 kroner i forsendelse og et et par prosent til Ebay og Paypal, og jeg må ut med i underkant av 13 000 (Sorry Ursa!). Jeg vet ikke hvilken butikk som selger dette kameraet billigst i Norge, men hvis vi sier 24 000 har jeg spart elleve tusen kroner! Ps: Selv om dette er snakk om en auksjon og prisene skyter i været i siste øyeblikk, har jeg allikevel sett trv900-auksjoner ende på samme pristrinn som nevnt ovenfor.... Nei, nå får gå og legge meg. Hilsen en veldig ekstatisk (men skeptisk) Ibsen [ Denne Melding var redigert av: ibsen på 2001-09-04 03:05 ] Lenke til kommentar
ursa81 Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 "Legg til en 2-300 kroner i forsendelse og et et par prosent til Ebay og Paypal, og jeg må ut med i underkant av 13 000 (Sorry Ursa!). Jeg vet ikke hvilken butikk som selger dette kameraet billigst i Norge, men hvis vi sier 24 000 har jeg spart elleve tusen kroner!" Jeg setter ikke dette fram som skrekkeksempel, men du har litt for store forventninger, og jeg skal si det jeg kan :smile: Hail?? Hehe. Jeg tenkte og på å kjøpe NTSC-kamera først. Jeg begynner med å si at jeg har lest at absolutt alle med enda mer peiling på video, og som har prøvd å kjøpe annet videosystem, fraråder alle på det verste med å gjøre det, siden de sier du får kun problemer. Her er motargumentene: 1. Jeg er litt usikker på om DV-kasetter kan brukes både til PAL og NTSC, verdt å sjekke ut. Jeg fant ikkeno på nettet i alle fall. 2. Hva skal du gjøre når du vil vise familien ditt nylige opptak? "øhmm.. Jeg skal bare kjøpe ny harddisk, lagre på harddisken, redigere, finne beste komprimering, komprimere, kjøre ut til VHS og så kan vi se på!" Jeg kan love at det ikke er alle sammenhenger du orker å lagre alt på data, for så å kjøre ut til VHS. Det er heller ikke alltid at alle orker å vente. 3. Jeg veit heller ikke om du kan gjøre om fra PAL til NTSC på data, det her med bilder per sekund er et større problem enn det høres ut som. Men jeg mener det finnes flere videoredigeringsprogram som har noe som kalles "3:2 pulldown" som skal gi bilderate nærmere PAL og film. Husk at du ikke bare kan laste inn i 30 bps og ut i 25 bps. Da får du et opptak som går alt for sakte. 4. Klarer du å overleve med NTSC's dårligere oppløsning? :smile: 5. Går ikke an å ta opp noen form for signaler fra andre kamera eller videospillere eller TV. (Du får med andre ord ikke brukt den herlige analoge inngangen på kameraet som du sikkert betaler 600-700 kroner ekstra for) 6. Reparasjon er vanskelig, og må du sende kameraet til USA kan det bli helvete på jord. MEN jeg veit at det er fristende, og her er noen småtips og fordeler: 1. Du trenger ikke ty til auksjon, besøk heller http://www.bwayphoto.com, eller hva sier du til trv-900 nytt for 1100$ og GL-1 (XM-1) for 1600$? Jeg tenkte jeg skulle holde butikken for meg sjøl, men man må støtte opp når noen har så bra priser :smile: 2. Du burde kjøpe deg en NTSC-PAL-konverter til TV'en din i tillegg til kameraet. Jeg veit jeg hadde en nettside som solgte akkurat slike, men jeg sletta den selvfølgelig. Men du kan jo titte litt rundt. Jeg tenkte akkurat som du før, mest mulig for minst mulig penger mot litt ekstra jobb. Greit nok det, men tenk deg at du tjener 100 kroner timen når du jobber med kameraet. Om du får et NTSC-kamera 10000 kroner billigere enn et PAL-kamera: 10000 kroner/100 kroner i timen= 100 timer Du skal bare jobbe 100 ekstra timer for at PAL-investering hadde lønt seg. Jeg veit jo at ingen får 100 kroner timen på hobbybasis, men du kunne kanskje jobbet med noe annet på de timene i stedet for å konvertere og herje. Anbefaler også at du prater med en som har gjort noe slikt, selv om det sannsynligvis er vanskeligere å finne en europeer som kjøper NTSC enn det er å finne amerikanere som kjøper PAL (De er ville etter enkel filmoverføring 25 til 24 bps :smile: Anbefaler også å se på billigere kamera om du nå er veldig forvirra! Jeg er slett ikke skuffet over kameraet mitt, MEN om jeg vil seriøst produsere noe, må jeg ha noe enda bedre enn et trv-900 (eller tonnevis med ekstrautstyr) og inntil du kjøper det, holder et vanlig digitalt videokamera til å lage kortfilmer (på video) tøyse-musikkvideoer med mere. Anbefaler IKKE JVC's billigkamera og anbefaler VELDIG Panasonic's "ganske-billige" kamera, som har manuelle innstillinger av hvitbalanse, lukkerhastighet, blender og fokus (dette er viktig for produksjon) som på et semi-proft kamera. Lykke til, det trenger du. Lenke til kommentar
ibsen Skrevet 7. september 2001 Forfatter Del Skrevet 7. september 2001 Hmmm.... Takk for råd, du snakket meg ut av det! (Sånn psycho-på-toppen-av-en-bygning-aktig...)Regnestykket ditt gjorde saken grei for meg... Egentlig er det ikke det ekstra redigeringsarbeidet som fikk meg til å ombestemme meg, men jeg glemte helt NTSC's utilstrekkelighet i forhold til PAL! Men jeg er ikke forvirra når det gjelder kamera, trv900 er eksakt det jeg var ute etter. Har også rådført meg med en kamerat av meg som går filmskole i Surrey, og han priste Sony opp i skyene. Med manuelle instillinger av det meste, fokusring på linsa, 3ccd's, dropframe tidskode og ekte 16:9 var saken egentlig ganske grei. Men igjen takk for råd, jeg skygger unna ntsc og smører meg heller med tålmodighet til kameraet dukker opp på bruktmarkedet her i Norge. Ibseeeen home.net.no/kmub/ [ Denne Melding var redigert av: ibsen på 2001-09-07 16:07 ] Lenke til kommentar
ursa81 Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 wuhu! Glad rådene var til hjelp! Etterhvert blir vel trv-900-gjengen stor virker det som. Jeg har hatt ett kamera og han som er sjefen i videokamera.no har hatt to. (Jeg er skribent her i videokamera.no også!) Men det er vel bare sunt om vi alle havner i trv-900-båsen. Jeg er helt hodestups forelsket i kameraet mitt, og ville nesten ikke byttet det for noe i verden. Jeg må støtt gå inn på rommet og se til det, og pusse linsa, prøve ekstrautstyr og så videre. Besettelsen av akkurat det kameraet er litt dum egentlig her i videokamera.no, for vi får jo ingen andre kamera å skrive om når alle har det samme :smile: Uansett: lykke til, ja Lenke til kommentar
Rune Kvam Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Dersom du er riktig frekk så får du sony til å switche det over til PAL. På disse kameraene så er det software inne på kameraet som styrer pal-ntsc greiene. Hvordan må du ikke spørre meg om. Leste om en på nettet som gjorde det med en service-connector.. Eventuelt kan du jo kjøpe PAL kamera også i USA. en del forhandlere selger faktisk det også... :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå