Gå til innhold

Et godt grunnlag til å bygge videre på

Anbefalte innlegg

Jeg føler at det gamle sliteren nå har gjort jobben sin og har veldig lyst på noe nytt og bedre, men som alltid står det på penger.

Jeg har:

- Skjerm

- Mus og tastatur

- Skjermkort

- Harddisker

Og tenger naturligvis å kjøpe resten.

Poenget med denne pc'n er å legge et godt grunnlag for å etter hvert kunne kjøpe et nytt skjermkort og kanskje litt ytterligere ram når lommeboka tillater det. Jeg hadde håpet å få herligheten til under 5000, men kan også se på forslag på noe opp mot 7000 selv om jeg høyst tvilsomt vil ha råd til det. Pc'en vil bli brukt til litt av hvert. Jeg trenger en maskin som klarer videoredigering og bildebehandling samt noe som duger å spille på og fint takler surfing og andre enkle oppgaver. Jeg har hørt fra noen kloke hoder at et Intel system vil være å foretrekke da, men er selvfølgelig åpen for andre forslag. Her er det å kutte kostnadene viktigst.

Setter veldig pris på om noen tok seg bryet til å sette opp noen forslag for meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP 1 795,00

AMD Athlon 64 3000+ BOXED 1 395,00

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern 675,00

Abit KV8PRO Hovedkort Socket 754 v1.1 775,00

AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board 850,00

Creative SB Audigy 2 ZS 639,00

OCZ 512MB Premier med heatsink 895,00

Tot: 7 024,00 (inkl. mva.)

Bruker du et kjippere skjermkort og lydkortet som er på hk, så kommer du fort under 6000.

Alle priser fra netshop

Lenke til kommentar

Så AMD vil være det beste valget selv om den skal brukes til annet enn spilling?

Skjemkort, lydkort og dvd-brenner er ingen nødvendighet med det første, så der kan det helt klart spares inn en del. Hvilken nettshop brukte du? Jeg fant ikke "OCZ 512MB Premier med heatsink" der (regner med at dette er minne?), og jeg hadde tenkt å gjøre handelen med komplett, om ikke denne nettbutikken du har brukt er veldig mye billigere. Liker å holde meg til det kjente..

Lenke til kommentar

Prisene er fra www.netshop.no , ocz er minne ja. 6600 gt er nok et bedre valg, men er vel 3-4 uker til det kommer, men ville kjøpt det hvis man kan vente. Men hvis du venter med å kjøpe skjermkort og lydkort så kommer du jo godt under 5000 kr, tenkte du trengte dvd brenner siden du skal redigere film.

Lenke til kommentar

hadde valgt et amd 64 3500+, hvis jeg hadde vært deg!!

fra komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302020&cks=PRL

der får du :

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

- MSI K8N NEO2 Platinum-54G hovedkort S939 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR

- NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

- et kupp på hele 4.995,- + frakt

og skjermkort til 2-3 lapper så har du en superpc. ;)

Lenke til kommentar

Det siste alternativet så veldig interessant ut. Men hvis jeg går for det oppsettet trenger jeg fortsatt et kabinett, så hva ville passe bra med det systemet? De fleste kabinetter jeg har sett på har en strømforsyning på 350W, holder det?

Lenke til kommentar
Jeg kom på at man kanskje burde invistere i en bedre vifte enn den orginale med en AMD Athlon 64 cpu, for disse genererer vel en god del varme. Noen forslag på hvilken vifte jeg burde gå for?

amd 64 har C&Q da.. (Cool and Quiet) noe som sørger for kald cpu.. hvis jeg ikke blingser veldig mye nå, kan dette bare benyttes sammen med boxed-vifta.. ;)

Lenke til kommentar

[email protected]:

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 301942

Lagerstatus: 500+ stk på lager 595,-

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Varenr.: 304045

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 95 stk 11/12/2004 1550,-

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Varenr.: 300872

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1199.01,-

Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out, DVI, Bulk

Varenr.: 302126

Lagerstatus: 1 stk på lager 2095,-

Chenbro Gaming Box Blue 350W Strømforsyning

Varenr.: 304241

Lagerstatus: 100+ stk på lager 795,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 113518

Lagerstatus: 100+ stk på lager

totalt: 6913.01

kjøp mer ram senere..

Lenke til kommentar
Jeg kom på at man kanskje burde invistere i en bedre vifte enn den orginale med en AMD Athlon 64 cpu, for disse genererer vel en god del varme. Noen forslag på hvilken vifte jeg burde gå for?

amd 64 har C&Q da.. (Cool and Quiet) noe som sørger for kald cpu.. hvis jeg ikke blingser veldig mye nå, kan dette bare benyttes sammen med boxed-vifta.. ;)

Ahh, ok.. :)

Jeg antar at 350W vil holde, siden Skuld foreslår det, også på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302020&cks=PRL systemet?

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Ja! Den oppgraderingspakken du linker til er nok veldig bra!

Men jeg ville gått for en strømforsyning på 400watt, kanskje sammen med dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304341&cks=SPK

Det er selvfølgelig opp til deg, men om framtiden bringer et veldig heftig skjermkort sammen med flere harddisker, så kommer du mest sannsynlig til å trenge de ekstra 50 watt.

Du sa jo at du har skjermkort, kanskje det kan duge til litt over jul eller noe, så kan du jo da kjøpe et nytt hovedkort til en tusenlapp som har støtte for PCI-express og heller kjøpe nytt skjermkort da.

legger til: Integrerte lydkort nå pleier å være veldig bra ja, og om du kjøper nytt hovedkort med PCI-express i framtiden kan du vente med da til å kjøpe skikkelig bra lydkort, for også lydkort kommer til å hoppe over til PCI-express (PCI-express x1 da), som f.eks Creative Zenith som vel er under utvikling. Det kommer til å bli svært bra regner jeg med.

Bare noen forslag..

Lykke til med valget og den nye PCen du snart har deg! :)

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar

Går ikke cool & quit på at prossesoren srur ned ytelsen når det ikke er bruk for den og ikke har noe med vifta å gjøre?

Oppgraderingskittet til komplett er bra, bortsett fra ramen, vile ha anbefalt noe annet enn twinmos for en AMD 64 cpu, OCZ elle cruccial. Du for nforce3 ultra, AMD64 3500 og godt minne for under 5000. Du burde kanskje vurdere et CMS Stacker kabinet, men det Antec kabineter er også bra.

Lenke til kommentar

Hva med denne oppgraderingspakka fra netshop.no:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED (socket 939)

DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ)

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 (hk har s-ata, bra lydkort og firewire)

Pris: kr 3 540,00

Ytterligere 512MB minne vil koste deg 650,-

Edit: Boxed vifta er slettes ikke værst

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt ikke det (selv om jeg skulle ønske det, har 3500+ selv). Det er også en mulighet for at kompletts 3500+ er i den gamle 120nm teknologien, mens netshops 3200+ er garantert 90nm, noe som skal gi lavere varmeutvikling og bedre muligheter for overklokking.

Minnet har jeg ingen erfaring med, men i praksis tror jeg ikke du merker forskjell på twinmos og no-name. De er vel neppe egnet for overklokking noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...