Gå til innhold

Rangering av format på filmer?

arna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo endeløse kriterier innenfor hvert format, pluss at det finnes kodeker. Det blir et spørsmål om preferanser og i hvilken sammenheng det skal brukes. Ukomprimert AVI i original oppløsning for råfilm, men ikke for funny clips. En Mac-bruker vil ikke ha wmv...

Så hvis du bare skal regne i lyd- og bildekvalitet blir det som sagt ukomprimert AVI. Men det tar et helvete med harddiskplass til gjengjeld.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Hvis du drar en divx/xvid film gjennom virtualDub, slenger på full prosessing mode uten å velge en codec får du ganske svær fil.

Kvaliteten blir naturlig nok ikke bedre enn originalfilen da....

Kan noen forklare meg konseptene med DVD+r -r eller hva det er ?

DVD+/- R er laget fordi de store firmaene aldri klarer å bli enige...

Etter hvert som flere og flere velger lag blir det ståene igjen to mektige grupper som støtter hvert sitt format...

DVD +/- er DVD disker man kan brenne ca. 4.7GB. (et lags)

To lags kommer kun i DVD+r formatet foreløpig...der man kan schwii nesten dobbelt så mye..

Lenke til kommentar
Hvis du drar en divx/xvid film gjennom virtualDub, slenger på full prosessing mode uten å velge en codec får du ganske svær fil.

Kan noen forklare meg konseptene med DVD+r -r eller hva det er ?

DVD+/- R er laget fordi de store firmaene aldri klarer å bli enige...

Etter hvert som flere og flere velger lag blir det ståene igjen to mektige grupper som støtter hvert sitt format...

DVD +/- er DVD disker man kan brenne ca. 4.7GB. (et lags)

To lags kommer kun i DVD+r formatet foreløpig...der man kan schwii nesten dobbelt så mye..

Men hva er forskjellen på de liksom? Har hørt at dvd +r er bedre på kopieringscder og dvd -r på filmer, men har aldri hørt noen begrunnelse for hvorfor ..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
.avi er bare en kontainer. Den beskriver ikke noen form for videokompresjon. Digitalisert film, hva tenker du på da? DV-bånd og lignende?

Digitalisert film er film som er digitalisert. DV er ikke film, det er video.

Lenke til kommentar

Etter din definisjon inneholder .avi digitalisert film, men det blir ikke "fullstendig rått format" av den grunn, for med fullstendig rått format tenker man som oftest på noe som ikke er komprimert.....

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Etter din definisjon inneholder .avi digitalisert film, men det blir ikke "fullstendig rått format" av den grunn, for med fullstendig rått format tenker man som oftest på noe som ikke er komprimert.....

Det er det jeg tenker på. Hvilken filtype lagres helt rå, ukomprimert, digitalisert film på?

Lenke til kommentar
Det er det jeg tenker på. Hvilken filtype lagres helt rå, ukomprimert, digitalisert film på?

som jeg skrev tidligere.

Den (.avi) filen vil inneholde ukomprimert digitalisert film, dog med like god kvalitet som den original komprimerte filen.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Filmselskapene lagrer på bånd, men på en vanlig Windows-boks kan du dytte ukomprimert video inn i en AVI- eller MKV-kontainer, muligens også OGM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...