Tjohei Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Skjønner at det er lenge siden jeg holdt på med cpu'er, og nå er jeg helt utafor på den gamle vitenskapen med FSB og multipliers. Flasha biosen på min gode gamle MSI KT3 Ultra, og måtte sette meg ned og regne litt for å få satt ting riktig igjen. Men det fikk meg til å spekulere hva slags prosessor jeg egentlig kan sette på den. Kortet støtter jo 333MHz FSB, og da må jeg sette klokka på 166MHz for å få det, ikke sant? Og så kan jeg sette multiplieren til maks 12,5/13,0 som det står i bios, hva slags prosessor kan jeg sette på da? Kan jeg sette på en XP3000+ Barton? Den går jo på 2170MHz (166 x 13)... Eller blir det for mye? Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Slettet org. post.... Har ant. multipliers noe med FSB'en å gjøre? (tenker på hva du ender opp med som effektiv FSB) Endret 8. november 2004 av Dasse Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Skjønner at det er lenge siden jeg holdt på med cpu'er, og nå er jeg helt utafor på den gamle vitenskapen med FSB og multipliers. Flasha biosen på min gode gamle MSI KT3 Ultra, og måtte sette meg ned og regne litt for å få satt ting riktig igjen. Men det fikk meg til å spekulere hva slags prosessor jeg egentlig kan sette på den. Kortet støtter jo 333MHz FSB, og da må jeg sette klokka på 166MHz for å få det, ikke sant? Og så kan jeg sette multiplieren til maks 12,5/13,0 som det står i bios, hva slags prosessor kan jeg sette på da? Kan jeg sette på en XP3000+ Barton? Den går jo på 2170MHz (166 x 13)... Eller blir det for mye? Sjekk MSI sine sider. De har en cpu-chart for alle sine HK. Har ant. multipliers noe med FSB'en å gjøre? (tenker på hva du ender opp med som effektiv FSB) Nei, multiplier påvirker ikke hastigheten på FSB'en men på cpu'en Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Har ant. multipliers noe med FSB'en å gjøre? (tenker på hva du ender opp med som effektiv FSB) Nei, multiplier påvirker ikke hastigheten på FSB'en men på cpu'en Kan du da forklare hvorfor min effektive FSB (622) er høyere enn Tjohei sin. Jeg har Intel, han har AMD. Han har 166, jeg har 155 (tror jeg) edit: Det ble jo egentlig et nytt spørsmål Endret 8. november 2004 av Dasse Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Har ant. multipliers noe med FSB'en å gjøre? (tenker på hva du ender opp med som effektiv FSB) Nei, multiplier påvirker ikke hastigheten på FSB'en men på cpu'en Kan du da forklare hvorfor min effektive FSB (622) er høyere enn Tjohei sin. Jeg har Intel, han har AMD. Han har 166, jeg har 155 (tror jeg) edit: Det ble jo egentlig et nytt spørsmål Intel har noe som kalles for Quad Data Rate, eller noe i den duren, som gjør at de ganger den reelle FSB hastigheten med 4. Dvs at en p4 med 533FSB betyr 133*4. Litt klossete forklart, men det er alt jeg kommer på i farta Endret 8. november 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) *slettet* - Nei nå følte jeg jeg ødela denne tråden også... Endret 8. november 2004 av Dasse Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 FSB'en på Intel-systemer er en QDR (Quad Data Rate) buss, dvs at den sender eller mottar data (en "pakke" på 64 bits) fire ganger pr klokkesyklus (Hz). Den effektive busshastigheten blir da grunnhastigheten (f.eks 133MHz) multiplisert med fire. På en CPU med 133MHz FSB vil du da få en effektiv hastighet på 533"MHz". FSB'en på AMD socket A-systemer er DDR (Dual Data Rate) buss, dvs at den sender eller mottar data (en "pakke" på 64 bits) to ganger pr. klokkesyklus (Hz). Den effektive busshastigheten blir da grunnhastigheten (f.eks 133MHz) multiplisert med to. På en CPU med 133MHz FSB vil den effektive hastigheten bli 266"MHz". Multiplikator (multiplier) er noe annet igjen. Det er en "faktor" som sammen med FSB'en bestemmer klokkehastigheten på CPU'en. I et Intel-system med en P4 3,0GHz på 200MHz FSB (effektivt 800"MHz) vil multiplikatoren være på 15. 200MHz FSB * 15 (multiplikator) = 3000MHz (3GHz) Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Sjekk MSI sine sider. De har en cpu-chart for alle sine HK. Var det denne sida du tenkte på? Det er jo litt pussig, for her står det jo at hovedkortet ikke støtter noen prosessorer med 166/333 MHz FSB, og da heller ingen barton... Hey vent litt. På beskrivelsen av hk står det at den bare støtter 100 og 133 MHz FSB. Fucketi. Da er det jo klart. Men en 2600+ på 133 står jo oppgitt til 2133MHz hos Multicom, og det skulle jo tilsi en multiplier på 16, og det kan jeg jo ikke sette til. Det står at multiplier skal være auto på det chartet, men kan kortet velge høyere multiplier enn det jeg kan? Ut ifra det jeg ser, med FSB på maks 133 og multiplier på maks 12,5, så er det meste jeg kan få 1667MHz, hvilket tilsier en XP2000+... Eller er jeg på jordet nå? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Tror de hovedkortene automatisk benytter høyere enn 12,5 dersom cpuen er default programmert (autosenser) til f.eks 15 . Men gir ingen tilgang til høyere multipliers med en cpu strappet til f.eks MP=12 . Men som du sa , kun med MP = auto . For å omgå dette har folk moddet L-broene (for MP) for å endre default MP til annen fast verdi. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Så du mener at jeg fint skal kunne kjøre en 2600+ med 133MHz FSB? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Nei jeg mener ikke at man fint kan bruke xp2600..(det spørs) Hva slags Xp 2600 da . Thouroughbred Thornton Barton Mobile Sempron Forskjell om det er KT333 Ultra eller Ultra2 også mht. fsb support . Kort revisjon 1.0 (100/133)eller 1.0A(100/133/166) Ingen av de støtter sempron/thornton kjerne prosessorer. CPU support sidene forteller jo hva som er resultat ok eller nok . Endret 9. november 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Jeg snakker om denne: Thoroughbred, 2.133GHz, 0.13µm, 266MHz FSB. Kortet er KT3 Ultra, rev. 1.0. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Skal virke den , men kun med mp på auto for å få full speed siden den har MP=16(non selectable) . Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Skal virke den , men kun med mp på auto for å få full speed siden den har MP=16(non selectable) . Fett. Nå føler jeg meg litt mer opplyst, igjen. Takker for hjelp, alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå