twizzle Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Får 6 uker siden så fikk en av harddiskene mine støtskade . Da jeg skulle fikse det så røyk cpu vifta (ledningene løsna) . Før det så slo pcen seg av før den skulle inn i windows . Pågrunn av skole og turer så har jeg ikke hatt råd og tid til å få fiksa pcen . Men på lørdag så fikk jeg en cpu vifte som passa til en 2,8 ghz prosessor . Igjen så slår pcen seg av før jeg får boota , med cdrom eller har kommet meg inn på biosen. Har også tatt ut min gamle system disk og tenkte å kjøre systemet på en 120 gb disk heretter . Men den vil i blant ikke starte eller så bare slår den seg rett av så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre . Men kan bios batteriet være gåent ? Trenger svar fort . ! Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Det første jeg tenkte på var om du har ødelagt HK'et... - Broren min klarte det - for ikke lenge siden. Var vel ikke MSI¿ Hvis du ikke kommer inn i BIOS engang. Så er noe alvorlig galt. Har du prøvd å klokke CPU'en eller? - Prøv å reset CMOS. ("reset-BIOS'en") Du kan enten ta ut HK-batteriet eller mest sannsynelig bare holde inne en reset knapp som du helt sikkert finner nært BIOS'en og/eller batteriet. Lenke til kommentar
hea Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er setting i bios som sier: slå av maskin hvis omrdeiningshastighet på CPU-vifte er lavere enn f.eks 3000. Hvis du har ny vifte kan det være at den går saktere enn den forrige eller at den ikke har sensor for hastighet i det hele tatt. Hvis dette er problemet er det enkleste å låne en vifte som går raskere/som har sensor (tre ledninger) slik at du får kommet inn i bios og justere ned/slå av denne settingen. Lenke til kommentar
twizzle Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Den vifta jeg har har 3 ledninger som går ut. Har også fjerna bios batteriet og slått den på . Men den går rett av igjen . Hovedkortet mitt er et MSI kort.. Husker ikke åssen. Men kan det være problemet at det har blitt skada.. ??? Eller? Takk for svar mvh twizzle Lenke til kommentar
twizzle Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Har nå forsøkt å boote pcen med en annen harddisk . Og tatt ut bios batteriet . Den vil ennå ikke boote . Hvis jeg må ha nytt hovedkort , åssen burde jeg kjøpe til en 1.8 ghz p4 prosessor etc..??? Prisklasse rundt 300-500 ,- . Fikk ett msi hk med pcen. Burde jeg kjøpe det samme igjen??? Tror det er vanlig socket hk?. er ikke sikker. Trenger svar! Mvh twizzle Lenke til kommentar
hea Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Ut i fra det du beskriver (mulig jeg oppfatter feil her) ser det ut som om: enten at CPU blir for varm og at systemet har en beskyttelse innebygd som slår av maskinen for at ikke cpu skal bli ødelagt, eller at systemet tror at CPU blir for varm ved at det leser feil viftehastighet og dermed slår seg av. Sjekk at vifta starter og om den evt. er betydelig mer stillegående enn den forrige du hadde. Dette kan bety at den har lavere omdreining og dermed ikke oppfyller krav i bios . Lenke til kommentar
twizzle Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Vifta starter , men 3-4 sekunder etterpå slår den seg rett av igjen. Så jeg kommer ikke inn til biosen. Har sett litt på hovedkort , men aner ennå ikke hvilket jeg skal ha til ett pentium 4 1,8 ghz. Blir det socket 478? Og hva med Maks. databushastighet? Lenke til kommentar
hea Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Du sier at du skiftet CPU vifte. Skiftet du kjøler i samme slengen? I så fall; er du sikker på at du har gjort det riktig. Kjølepasta etc.? Hvis dette er feil utført er det vanlig at CPU blir for varm og maskinen slår seg av. Men siden det skjer så raskt som etter 3-4 sek. tipper jeg det er viftehastighet som er for lav for bios beskyttelsesinnstillingene. Lenke til kommentar
twizzle Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Det var sånn hvitt belegg på undersiden av kjøleribba . Da jeg fikk den nye vifta. Så tviler på at det er noe galt med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå