Gå til innhold

Lyn/lynnedslag- hvordan unngå å ødelegge pc'en sin??

Anbefalte innlegg

En laptop på batteridrift med mobil oppkobling eller wlan er en løsning om man må hacke på pc´n i tordenvær. Det går jo dårlig med basestasjonen om lynet slår ned da med det er jo bare en tusing eller to hehe.

Ungå å sitte under trær og på høydedrag når du jobber og husk at paraplyen kan virke som lynavleder, da er du like langt. :grin:

Så får vi håpe at tordenværet ikke varer så lenge at du må lade batteriet i laptoppen. Det kan jo gjøres i bilen da, det sies at den er et trygt sted i denslags uvær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-25 17:47, skrev Vegard20:

Overspenningsvern er stort sett tandard på nyere el-bygg innstalasjoner. Men når det kommer spenniger på millioner av volt så er dette LANGT fra sikkert.

Skal du være sikker så dra ut støpselet. Det er ingenting som beskytter 100% mot lyn.

Disse er ikke raske nok, en må ha et eget overspenningsværn for data/IT/Stereo/TV osv.

De integrerte overspenningsværnene hjelper mht vaskemaskiner/varmtvannsberedere ol. men ikke til brunevarer/data/tele.

Kjøp deg et godt overspenningsværn (mitt koster 1500) med teleslynge. Disse vil ryke men om noe mer skulle gå opp i røyk så er de godkjent av forsikringsselskapene så de er forsikret selv ved lyn ol.

Hvem er raskere enn lynet? -> Ingen (prøv å trekke ut alle kontakter før noe er røket, lykke til...).

PS du må ha jordet kontakt (DOH)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 09:22, skrev slowcooler:

Det var min påstand fra starten av på denne topic'en. Det hjelper jo at man får erstattet tapt utstyr på forsikringen, men hvis diskene tar kveld, hjelper det lite, man mister jo alle data. Og hvis man dyrker et aktivt internett med div nedlastninger, masse mail og adresser, favritter (som for meg er en stor kilde til info), og ikke brenner backup med jevne mellomrom, kan en fort oppdage at maskinvaren i systemet egentlig ikke er det som har den største verdien. Det kan ta veldig lang tid å gjennskape/opprette de dataene man mister. Så uansett hvor mye forsikringer man har, TA BACKUP. Det finnes ikke lengre noen unskjyldning for ikke å gjøre det, man får en god nok brenner for 800-1000 kroner.

Vel talt !

10 år i IT-bransjen har lært meg at man på mange måter kan sammenligne backup med Se & Hør; Alle har lest (vet at man BØR ta backup) det, men ingen har kjøpt (tatt backup) det selv !

Mvh

Fredster

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 15:22, skrev JMW:

Lyn/lynnedslag- hvordan unngå å ødelegge pc'en sin??

Og hjemmenettverket??? :???:

PC'en er solgt, skolen er over. Neste stopp: Befalskolen for marinen!

PS! Noen som vil kjøpe skjermen som jeg ikke fikk solgt? (Samtron 96P, 2400 Kr (har akkuratt fått ny p.g.a produksjonsfeil på den jeg kjøpte!) Send mail til meg da vel!jmward@o

Hvorfor spør du når ikke har pc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...