Viva Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Forresten så er Telenor's ISDN bokser (nyere dato)beskyttet til 10.000 volt! Uansett.. et lyn lader 30 millioner volt av 100.000 ampere. Er jo vel å merke Gjensidige Nor's problem å kjøpe nytt utstyr til deg om det skjer noe.. Kan kjøpe en kobberwire å knyte rundt nøttene Have fun + & - EMC=2 (build & destroy) _________________ Mvh, Viva. Athlon 1400MHz, 512MB, 120GB, 19" Visionary, Archos MiniCDRW, XP Pro. http://www.club-benefon.com - http://www.norgesiden.no [ Denne Melding var redigert av: Viva på 2002-05-26 00:41 ] Lenke til kommentar
Plumb3R Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Christian - lynavledere og nødgeneratorer sikkert. Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 ja, men de fleste hus har lynavleder, hva er da problemet? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Problemet er ikke direkte treff, men indirekte treff, som f.eks i nærmeste transformator på lysnettet. Da kommer spenningen inn den normale vegen som en såkalt "peak". De fleste overspenningsvern håndterer peaker innen rimelighetens grenser, men et lynnedslag skaper så mye energi at disse vernene har ikke en sjanse til å stå imot. Da kan du risikere at ISDN boksen (eller *DSL modemet) inneholder mer kull enn en gjennomsnittsgrill en varm søndag ettermiddag i Juli. Lenke til kommentar
Bruce Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Slo ned i pc'n min for en stund siden, da røk absolutt alt.. gikk via ISDN boksen:| hehe.. Var temmelig svart inni der.. Kjøpte et LYNværn etterpå til 1300kr som går innom tlf linja og der pc'n min står på.. Det skal forsikre pc'n, sa ihvertfall elektriker'n.. kanskje han tar feil?! Vi får se neste gang det smeller... hehe.. Det beste er nok å dra ut alt av kontakter=) Lenke til kommentar
moda1701 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Har du tengt til å ha PC-en på når det lyner så er følgende viktig. Du må ha et overspenningsvern i sikringskapet som ikke er defekt. I tillegg så må husetblokken du bor i ha en tilstrekelig jording i henhold til NEK 400, hvis denne er jordingen ikke er tilstrekelig havner hele lynneslager inne i jordingsanlegget i boligen din og overspenningsvernet virker mot sin hensikt. I tillegg til overspenningsvernet må du ha et finvern i stikkontakten. Det er da viktig att du har en jordet stikkontakt slik att overspenningen kan gå til jord. De færreste el-installasjoner har overspenningsvern da NEKen ikke stiller krav til det. Vanlige automatsikringer hjelper IKKE mot overspenninger. Det sikreste er å trekke ut kontakten på alt som er koblet til PC-en. Mvh Morten Dahl Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Blir alle skader pga. lyn dekket av forsikringsselskapene? Bruker stort sett å dra ut alle kontakter til pc'en og stereoen og slikt når det lyner, men kjekt å vite uansett. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 01:16, Insanity skrev:Blir alle skader pga. lyn dekket av forsikringsselskapene?Bruker stort sett å dra ut alle kontakter til pc'en og stereoen og slikt når det lyner, men kjekt å vite uansett. Har hatt et par datamaskiner inne for "å bekrefte" at de ble ødelagt av lynnedslag. Dette ble såvidt jeg vet dekket av forsikringen, men det forutsetter vel at man har naturskadeforsikring (er ikke helt sikker, men tror det). Hvis det er kun datamaskinen som ble ødelagt er det vel ikke sikkert det lønner seg pga egenandeler ol, men ryker TV og stereoanlegg osv i tillegg kan det være greit med forsikring. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Her kan man se hvordan det kan gå..... http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=36128&forum=25 [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-06-12 23:17 ] Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Hvis du velger å kjøpe et overspenningsvern til å sette direkte i stikkontakt, så sørg for at det er et kombinert-vern hvor du også kan plugge inn nettverkskabelen. Det er ikke bare strømnettet som kan bli rammet, men også telelinja. Da kommer lynet selvsagt inn gjennom nettverkskortet. Til opplysning, så finnes det kombinert-vern både for pc og TV. Sveinl. Lenke til kommentar
Abdullah Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 GASSUTLADER! (clas ohlson har desse) tror det er på http://www.clas-ohlson.no koster 300 spenn Lenke til kommentar
sirius Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Faren for skader på elektrisk utstyr avhenger av hva slags strøminntak en har. I villastrøk eller på landet brukes ofte luftstrekk, noe som øker risiskoen for at nedslag skal ledes inn i huset. I bystrøk brukes jordkabel, og da er man relativt trygg. Billige overspenningsvern er verdiløse, det beste er å trekke ut støpselet. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Det var min påstand fra starten av på denne topic'en. Det hjelper jo at man får erstattet tapt utstyr på forsikringen, men hvis diskene tar kveld, hjelper det lite, man mister jo alle data. Og hvis man dyrker et aktivt internett med div nedlastninger, masse mail og adresser, favritter (som for meg er en stor kilde til info), og ikke brenner backup med jevne mellomrom, kan en fort oppdage at maskinvaren i systemet egentlig ikke er det som har den største verdien. Det kan ta veldig lang tid å gjennskape/opprette de dataene man mister. Så uansett hvor mye forsikringer man har, TA BACKUP. Det finnes ikke lengre noen unskjyldning for ikke å gjøre det, man får en god nok brenner for 800-1000 kroner. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Quote: slowcooler skrev (2002-06-13 09:22):...masse mail og adresser, favritter (som for meg er en stor kilde til info), og ikke brenner backup med jevne mellomrom, kan en fort oppdage at maskinvaren i systemet egentlig ikke er det som har den største verdien. ... og konklusjonen er........ tada! ta backup! Hvis du er bekymret for å miste data fordi du ikke gjevlig tar backup har du jo allerede funnet løsningen din selv. Og hvis du nå fortsetter å la være å ta backup kan du jo bare sitte der med sjegget fult av postkasse den dagen HD krasjer og tenke "ja, ja, jeg viste jo at det kunne skje". Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 En en liten kommentar ved luftstrekk. Hvis huset du bor i er det siste på linja, da er du ekstra utsatt. Små elektriske utladninger har en tendens til å følge hovedkabel. Har nå reparert 2 interne modemer 2-3 ganger hver. Siste gangen kom jeg hjem, og så at det gnistret litt inne i pc-en. Fram med avbiter (en smule nervøs) og kuttet ledningen av. Ny rep av modem. Og ja, jeg bor i siste huset på linja. Jordet stikkontakt reddet antagelig resten av pc-en. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-13 07:15, Sirius skrev:Faren for skader på elektrisk utstyr avhenger av hva slags strøminntak en har. I villastrøk eller på landet brukes ofte luftstrekk, noe som øker risiskoen for at nedslag skal ledes inn i huset.I bystrøk brukes jordkabel, og da er man relativt trygg. Jeg bor i et rekkehus i et borettslag i Oslo, er jeg ganske sikker da, alle kabler og ledninger ligger under jorda og vi har en egen "strømboks". TRekker aldri ut noe og har aldri fått noe ødelagt, kan dette være grunnen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Må bare nevne en ting, er sikkert nevnt, men jeg sier det likevel... Husk å ta ut telefonkontakten også hvis det lyner!! Greit nok at ADSLboks og telefonen er sikret mot overspenning, men det er ikke nettverkskort... fikk mitt nettverkskort ødelagt her om dagen, da lynet slo ned ikke langt vekk... Det var koblet i ADSlboksen... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Jeg bor utsatt til for nedslag oppå berget her, og har hatt noen skader. Har en praksis ( plenty å bite i ) som funker m.t.p. egenandel og forsikring: - etterhvert som utstyret slås ut går det på lager, og når 'kvota' er passende fører jeg alt opp som rammet på datoen for siste nedslag. Leverer det for autorisert sjekk sammen med kvitteringene - de finner prisen, og den er alltid langt høyere enn det jeg ga - har aldri spurt de hvorfor, men tror det går på listepris og hva den ville kostet idag. Mulig jeg bare er heldig og at de skor seg på slike saker ? Det har også hendt, når saken har tatt tid, at jeg ringer forsikringen og saksbehandler tar avgjørelsen pr. telefon ( sist gang gjalt det ca. 8000,- ). De kjenner meg igjen, og at området er utsatt. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 15:02, boy2star skrev: Quote: Den 2002-06-13 07:15, Sirius skrev: Faren for skader på elektrisk utstyr avhenger av hva slags strøminntak en har. I villastrøk eller på landet brukes ofte luftstrekk, noe som øker risiskoen for at nedslag skal ledes inn i huset. I bystrøk brukes jordkabel, og da er man relativt trygg. Jeg bor i et rekkehus i et borettslag i Oslo, er jeg ganske sikker da, alle kabler og ledninger ligger under jorda og vi har en egen "strømboks". TRekker aldri ut noe og har aldri fått noe ødelagt, kan dette være grunnen? Ja, da kan du føle deg trygg! Lenke til kommentar
fredster Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-05-26 01:16, skrev Insanity:Blir alle skader pga. lyn dekket av forsikringsselskapene?Bruker stort sett å dra ut alle kontakter til pc'en og stereoen og slikt når det lyner, men kjekt å vite uansett. Dette er vilkårene for BEDRIFTER. Når det gjelder private er jeg mer usikker, men det kan kanskje gi deg en pekepinn på hvordan (i dette tilfelle If...) forsikringsselskapene tenker. Hvis det gjelder et hjemmekontor, så vil vilkårene under tre i kraft. Hvordan de skal finne ut av om det er et hjemmekontor eller ikke aner jeg ikke... Uansett, her er de gjeldende vilkårene p.t. : A.2.3 Forsikringsvilkår for industri og næringsliv Sikring av elektronisk utstyr. Utstyret skal på 230V-400V-, signal- og telesiden være beskyttet mot overspenning, nettstøy samt mot variasjon/brudd i nettspenningen. Utførelse: På 230V-400V-siden skal det være installert - grovvern i sikringstavle for utstyret - finvern i form av avbruddsfri strømforsyning (UPS). Batterikapasiteten må være tilstrekkelig, slik at hovedmaskiner, servere og PC'er kan tas ned kontrollert. På signal- og telesiden skal det være installert - vern på telelinjer - vern mellom utstyrets hovedkomponenter. Jording skal utføres etter leverandørens anvisning og i samsvar med Produkt- og Elektrisitetstilsynet på 230V-400V-, signal- og telesiden. Mvh Fredster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå