JMW Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Lyn/lynnedslag- hvordan unngå å ødelegge pc'en sin?? Og hjemmenettverket? :?: Lenke til kommentar
DDuck Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Bruk overspenningsvern på kursen datamaskinen er tilkoblet. Eller napp ut alle ledninger Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 En UPC skal ogsaa i teorien tilby ett ekstra lag av beskyttelse. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Røkk ut alle kontakter! Brutalt-ja, men det er sikkert! Få ut modem/isdn-linja fort som fy hvis det lyner, der kommer det fort gnister, har måttet skifte modem hos folk pga. lyn. Hvis dere reiser bort, ta ut alle kontakter før dere reiser, det er en gratis forsikring. Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Ja, eg ender osså med og dra ut kontaktene. Selv om det er forsikret. Men uansett er det kjipt nor dataen eller noe blir ødelakt på grunn av noe slikt. Eg har kjøpt meg en lynvær fra komplett som er godkjent hos forsikrings selskap. Er i samme serien som telenor leverer på ISDN osv. Har fullt lynvern på adsl boksa (da er osså adsl beskyttet såklart) + på datamaskinen. Men eg trenger et par til. for router og modem. Så 1 til skjermen. ta en titt her Lynværn Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Overspenningsvern er stort sett tandard på nyere el-bygg innstalasjoner. Men når det kommer spenniger på millioner av volt så er dette LANGT fra sikkert. Skal du være sikker så dra ut støpselet. Det er ingenting som beskytter 100% mot lyn. Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 hvis man har en ups, pleier disse å ha innebygget overspenningsværn? mvh Christian Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 23:12, chma skrev:hvis man har en ups, pleier disse å ha innebygget overspenningsværn?mvh Christian Ikke alle de rimeligste. Ved et lynnedslag kan en peak brenne elektronikken og gå videre ut til datautstyret. Lenke til kommentar
cky Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Jeg har av/på bryter på alle kontakter til pc / anlegg, når jeg ikke bruker utstyret / drar på ferie slår jeg kun av bryteren. Er det noen hensikt i å dra ut kontakta i tillegg? Eller kutter bryteren av begge "lederne" i ledningen ? Noen strømeksperter som vet ? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 23:22, cky skrev:Jeg har av/på bryter på alle kontakter til pc / anlegg, når jeg ikke bruker utstyret / drar på ferie slår jeg kun av bryteren. Er det noen hensikt i å dra ut kontakta i tillegg? Eller kutter bryteren av begge "lederne" i ledningen ?Noen strømeksperter som vet ? Jeg har vært ute på jobber hvor lynet har brent av brytere og lysbuer har slått over i kontaktene slik at datautstyret er ødelagt allikevel. Det sikreste er nok å trekke ut alle kontaktene. I større miljøer med egne spenningslinjer til data er det som regel et relè som slår over en bryter med så stor avstand at strømmen ikke klarer å "klatre" over. Lenke til kommentar
PCutstyr.no Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Det kommer an på hvor hard det slår ned. Men det aller beste er å ta ut kontaktene. Når det gjelder UPS bør denne være såkalt ONLINE for at du skal være sikker. Forskjellen på ONLINE og OFFLINE er at på en ONLINE så går strømmen gjennom UPS'en. I en OFFLINE kobles UPS'en på med en gang strømmen "går". mvh PCutstyr.no Lenke til kommentar
Plumb3R Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Jeg går elektro og vi har hatt mye om lynnedslag og hvordan det kan påvirke pc'n. Drar du ut kontakten og isdn/adsl skal pc'n være helt trygg. De overspenningsvernene klarer ikke å beskytte mot lynnedslag. De skal gjøre det i teorien og forsikringsselskapene har godkjent en del av dem, men de klarer ikke å stoppe tusener av volt. Og de stopper ikke "emp"'en som lynnedslag sender ut. Slår lynet ned i bakken like ved huset ditt kan alle elektriske artikler bli ødelagt, derfor er det best å dra ut alle støpsler. Dette er det tryggeste. Knut Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 15:34, DrDoogie skrev:En UPC skal ogsaa i teorien tilby ett ekstra lag av beskyttelse. Hmm, UPS. Uninterrupted Power Supply! Måtte bare korrigere! :smile: Lenke til kommentar
Anubis Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 hjelper ikke en drit å slå av den lille bryteren. lynet 'hopper' over bryteren og fortsetter inn i maskina. *toast* dra ut pluggen fra stikkontakta. eneste sikre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 lurer på en ting.. blir ikke adsl boxen grilla via adsltelefon linja? nytter ikke med 220 volt spenninggsvern da vel? beret Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 23:39, Skrue skrev: Quote: Den 2002-05-25 15:34, DrDoogie skrev: En UPC skal ogsaa i teorien tilby ett ekstra lag av beskyttelse. Hmm, UPS. Uninterrupted Power Supply! Måtte bare korrigere! :smile: det trengs ikke vet hva ups står for, men jeg lurte på om den lille overspennings værnet som er i noen er godt. Forresten hvordan klarer store datacentre lynnedslag hvis dere sier det ikke finnes noen måte å stoppe det på.....? mvh Christian Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 00:22, chma skrev:Forresten hvordan klarer store datacentre lynnedslag hvis dere sier det ikke finnes noen måte å stoppe det på.....?mvh Christian I større miljøer med egne spenningslinjer til data er det som regel et relè som slår over en bryter med så stor avstand at strømmen ikke klarer å "klatre" over. På datacentre er det som regel flere sånne "bridger" før selve maskinparken. Lenke til kommentar
Viva Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Skal ikke være noe problem om du/dere har en sikrins-skap av dagens dato. Automat sikringer popper ut når det blir skummelt. Hadde ikke det ville jo hele huset ditt brent ned å ikke PC'n! tenk på TV, stereo, mobiltelefon, vaskemaskiner, tørketrommel, lys å lamper, varmekabler ++ vanligvis ikke noe å bry seg om! Lenke til kommentar
- Blaster - Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Det som har blitt sagt tidligere er helt riktig. Jeg har gått 2år på elektro nå så jeg har litt peiling. For å beskytte PC-en mot lynnedslag må du ha overspenningsvern på hver dings som skal beskyttes. Vis lynet slår ned i kabelnettet, kan overspenningen bli så stor at vernet ved apparatene ikke klarer å slå ut. Derfor trengs det et vern i sikringsskapet som leder en stor overspenning rett til jord. Dette kalles grovvern. Det slår ut kun ved store overspenninger (over ca.1000V). Det overspenningsvernet som plugges mellom kontakten og apparatet som skal beskyttes kalles finvern. Det slår ut ved lavere overspenninger enn grovvernet (ca 260V+-). Det sikreste og billigste er som nevnt ovenfor å nappe ut kontaktene. Et grovvern koster rundt 1000kr og et finvern koster 365kr på komplett. NB: Grovvernet må installeres av en autorisert elektriker. :smile: Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 00:01, Nor_Beret skrev:lurer på en ting.. blir ikke adsl boxen grilla via adsltelefon linja? nytter ikke med 220 volt spenninggsvern da vel?beret telenor bruker modellen med telefon plugger i osså. En modell "bedre" en den eg nevnte tidligere. Så strøm og telefon er "sikret". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå