the_Marshall Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Som sagt finner ikke DOS cd-rom.. Vet ikke hva som er grunn, og jeg blir ikke spurt om å laste DOS med cd-rom når jeg putter i oppstartsdisk. Har holdt på med dette en ukes tid nå, føler et er litt på tide at jeg får satt i gang igjen systemet mitt! :!: mvh Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Win9x? du må ha MSCDEX i gang, det er temmelig mye tøys med det, du må ASPI driver osv. Nesten umulig å sette opp manuelt, pga. varierende DOS versjoner og slikt. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det hadde hjulpet ganske grasalt hvis du nevnte hvilket operativsystem det gjelder (Win9x eller "ekte" MS-DOS 6.22 e.l.) og hvorvidt CD-ROMen din er IDE eller SCSI. Vanligvis følger det DOS-drivere for CD-ROMen med fra produsenten på en floppydisk. Hvis ikke kan du i 99% av tilfellene laste ned en driver fra produsentens nettsider. Eller du kan vanligvis også bruke en generisk CDROM.SYS driver på de fleste IDE CD-ROM lesere. Hvis du har SCSI-basert CD-ROM er det vanligvis best å bruke de driverene for DOS som følger med SCSI-kortet. Det pleier som regel å følge med en generisk CD/DVD-ROM driver med de fleste slike kort. For begge gjelder det vanligvis at selve driverfilen må lastes i CONFIG.SYS. F.eks: Device=A:\TRNCD.SYS /D:CD001 og så må MSCDEX gjøre denne tilgjengelig for DOS i AUTOEXEC.BAT. F.eks: A:\MSCDEX.EXE /N:CD001 /D:F Den spesifikke teksten vil variere etter hvilken driver du bruker og hvilke deler jeg husker feil her. Som sagt, sjekk produsenten av CD-ROMens nettsider først og fremst og se etter DOS drivere der. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) http://bootdisk.com/ Ps. du bruker vel ikke en bootdisk som er beregnet for biosflashing ? Endret 9. november 2004 av jarmo Lenke til kommentar
the_Marshall Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Win 9x ja, Windows XP men problemet er herved fixet.. takk for alle tips! :!: Endret 10. november 2004 av the_Marshall Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Appropos DOS og Windows XP og sånn, så vil jeg bare anbefale DOSBox som er en utrolig bra DOS emulator, trenger ikke VDMSound og Slomo lenger nei, dessuten kan den emulere CD-ROM-er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå