Itw Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Heisann. Jeg sitter med 2stk wd s-ata hdd i maskinen min og abit an7 hk og med dette kan jeg kjøre raid, men hva er det hva er bedre med og kjøre raid på hdd og er det noen pluss med og gjøre det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Det er en rekke fordeler og ulemper med hvert av de forskjellige raid-nivåene. Jeg anbefaler deg å lese raid-guiden for å få en oversikt: http://www.hardware.no/guider/raid/ Personlig kjører jeg aldri raid fordi jeg ønsker sikkerhet for dataene mine. (Selv ikke Raid1 eller 5) Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) RAID kan fungere på en av to måter (når du har to disker), enten Raid0 (striping) eller Raid1 (mirroring). Det er selvfølgelig (som påpekt av postene under) bare i RAID1 du mister halvparten av plassen. I Raid 0 er den lik den minste disken x 2. I Raid1 skrives alt til begge diskene, slik at innholdet blir identisk. Fordelen er at det tar noe kortere tid å hente informasjon fra diskene, samt at dersom den ene disken skulle dø mister du ingenting. Alt ligger jo på den andre disken. Raid0 medfører at noe av dataene skrives til den ene disken og noe til den andre. Det gjør at du får raskere skriving og lesing fra diskene. Ulempen er at du mister all data dersom den ene disken dør. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøre RAID dersom du ikke trenger raske disker av en eller annen grunn (bildebehandling eller filserver) eller viktig informasjon ligger på diskene (RAID1). Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre -Zlatzman Edit: Du kom før meg der ja Simen1. Guiden er bra Itw, LES DEN. Edit2: Dreit meg ut med Raid0 der ja... Edit3: Knota det til i 2-ern også gitt... Endret 8. november 2004 av ZLatzman Lenke til kommentar
Itw Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Oki skal lese guiden Men ser ikke ut som om raid er noe for meg for jeg har så godt som fulle disker, og er ikke så inntresert i enda dårligere plass, pga dobbel lagring.... Men tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Med RAID0 så mister du ikke noe plass uten at diskene er av forskjellig størrelse. Du vil få minste disken x 2 i lagringskapasitet, men det beste er å bruke 2 identiske disker. RAID0 = Høy hastighet og lite sikkerhet(Sprer dataene utover 2 disker) RAID1 = Lite hastighet, men god sikkerhet(2 identiske disker) Endret 8. november 2004 av andefaen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Hvis man har backup i tillegg til et Raid0-oppsett så er det kanskje verd å prøve ut. Eksempel: 2x80GB i raid0 = 160GB og i tillegg ha en 160GB med backup av Raid0-oppsettet. Da er man sikret både Raid0-ytelse og sikkerheten som Raid0 kan gi. Men jeg anbefaler manuelle backup-rutiner fremfor Raid1 siden man kan komme til å gjøre menneskelige feil: f.eks slette feil partisjon i Partition Magic, eller slette filer ved et uhell. Man kan også koble inn og ut en disk som man selv vil for å ta backup. Det går ikke med Raid1. F.eks kan man ha en disk i PC'n og en ekstern USB2.0 disk med bacup av alt som man kan legge på et sted som er trygt for brann, tyveri, oversvømmelse etc. Det går ikke med Raid1. Hvis du ikke har backup så vil jeg kun anbefale deg en ting: backup. Ting kan går føyken når du minst venter det og mange sitter med sjegget i postkassa og angrer seg grønn på at de ikke tok backup av de sårt savnede filene sine. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 RAID1 = Lite hastighet, men god sikkerhet(2 identiske disker) Det er ikke så god ytelse på å skrive til disk, men å lese fra disk kan i visse tilfeller være raskere enn hvis det hadde vært på én disk. (Arrayet trenger bare å lese fra en disk, ikke begge). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå