Gå til innhold

Program for å Partisjonere harddisken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 4 disker:

C: Windows XP

D: Programmer

E: Dokumenter og egne filer

F: Videoredigering, vurderer å flytte E hit og installere Linux på E. Dette er en egen hardisk

Går det eventuelt an å ta litt av E og D og C og lage en egen Linux-partisjon.

Jeg har tenkt å installere Fedora Core

Lenke til kommentar

Du bør ikke tenke på linux i det hele tatt før du faktisk sitter med installasjonsprogrammet forran deg.

Det eneste du må gjøre er å la det stå litt upartisjonert plass på harddisken, så ordner alt seg under installasjonen. Du kan fint resize en partisjon, hva du gjør (om du skal slette en partisjon eller resize en partisjon osv) er irrelevant.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Du bør ikke tenke på linux i det hele tatt før du faktisk sitter med installasjonsprogrammet forran deg.

Det eneste du må gjøre er å la det stå litt upartisjonert plass på harddisken, så ordner alt seg under installasjonen. Du kan fint resize en partisjon, hva du gjør (om du skal slette en partisjon eller resize en partisjon osv) er irrelevant.

Lykke til :)

OK, da får jeg gjøre det.

Venter på at cd-ene skal laste seg ferdig :dribble:

Må nok vente til i morgen

Lenke til kommentar

Jeg mener at du burde prøve ut Knoppix før du tar deg bryet med å gjøre plass og installere GNU/Linux. Synes du Knoppix er okay, så er du klar for noe mer seriøst :-)

Forskjellene mellom GNU/Linux og Windows er veldig store (hva annet kan man vente seg?), og du må for all del ikke feige ut bare fordi du ikke klarer å arbeide like effektivt som i Windows. Dette vil bedre seg med tiden, og du vil med stor sannsynlighet innse hvor slitsomt det er å knote rundt i GUI'et i windows.

Sett av minst 8GB med plass til linux-partisjoner. En liten del lar du gå til swap (med 1024MB RAM, så har jeg 512MB stor swap-partisjon). Den resterende plassen lar du gå til root-partisjonen /. Det er liten vits å lage en egen /home-partisjon i første omgang da du sannsynligvis ikke har noe begrep om hvordan du kommer til å bruke maskinen og plassbehovet.

Lenke til kommentar

Man burde boikotte ntfs i dualboot systemer, men fat32, som er det andre alternativet er ikke noe å skryte av.

Selv har jeg dualboot der windowspartisjonene er ntfs og linuxpartisjonene er ext3, så har jeg en felles arkivpartisjon som er fat32.

Jeg har instillinger i windows som ikke hadde vært mulig på ntfs, f.ex kan man i ntfs mounte en annen partisjon i en mappe, slik vi linuxbrukere er vant til.

Irriterer meg over arkivet også, planlegger å bytte til en annen partisjonstype der og installere en driver på windows for det.

Men så har jeg samtidig lyst på lvm der, så jeg tror jeg ender opp med å dele arkivet i to, et fat32 område for ting jeg må ha tilgang til fra windows, og et lvm område der jeg har andre ting.

Lenke til kommentar

Du kan fint få drivere som gjør at EXT3-partisjoner blir lesbare fra Windows. Men du får da ikke skriverettigheter. Driverne er egentlig basert på EXT2, men kan også brukes på EXT3. Bruker man derimot EXT2, skal man visstnok ha skriverettigheter også. Du kan også få et program i windows som gjør at du kan lese ReiserFS-partisjoner, men det er ikke drivere som virker direkte som driveren for EXT2/EXT3. Når det gjelder boot-partisjon, kan man fint bruke LILO og legge den i MBR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...