Gå til innhold

DPI og fontstørrelse

gspr

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg blir sprø. Etter en liten opprydning med tilhørende oppgradering fra XFree86 4.3 til Xorg 6.8 (og helt ny configfil), har jeg plutselig fått et problem. Jeg har en 19" CRT-skjerm som nvidia-driverne automatisk detekterer som 360x270 mm. En rask sjekk med linjal gir meg ingen grunn til å tvile på nvidia-driverne. Tvert om.

Kombinasjonen av en oppløsning på 1280x1024 (har prøvd 1600x1200 og 1280x960 også) og denne fysiske skjermstørrelsen, gjør at X.org gjetter på en DPI på 90x96 (ved 1280x1024). Høres ikke helt sprøtt ut. Så kommer problemet: Fontene er KJEMPESVÆRE! Jeg må skru dem ned på 5-6 pt for at de skal se ut som det 12 pt normalt gjør.

Jeg har blitt fortalt at dette er et resultat av feil DPI-innstilling, så jeg prøvde derfor å overstyre autodetekteringen, og tvinge DPI-verdien til f.eks 100x100 og 75x75. Sistnevnte forbedret situasjonen en del, men dette er bare svart magi. Tvinger jeg gjennom en DPI på 75x75, tilsier det en helt urealistisk fysisk skjermstørrelse ved 1280x1024, og selv om dette er en mulig "løsning" på problemet, kan jeg ikke akseptere slike måter å gå rundt grøten på (også kjent som Windows-måten).

Så - noen som vet råd? Kjører samme versjon av X.org på laptoppen. Der er fontene PERFEKT størrelse og krystallklare, skjermstørrelse og DPI autodekteres helt korrekt, selv med den sære oppløsningen 1400x1050. Og ja, desktop-maskinen sin skjerm er helt OK. Alt funket fint i XFree86 (der kjørte jeg dog aldri i noe annet enn 1280x960, men jeg har prøvd denne oppløsningen også i X.org).

Glemte nesten: Lurte en stund på om KDE kunne være synderen, men jeg har prøvd med Fluxbox også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...