OeO Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 håper jeg postet denne riktig da :smile: Jeg får kanskje pc'en min til uka, hvis den ikke blir utsatt igjen, dumme montører på komplett. Jeg har ikke jordet kontakt på rommet mitt, er dette lurt å ha? eller er det ikke vitts. Er det enkellt å legge inn hvis kursen til rommet mitt ikke er jordet? edit: skrivefeil [ Denne Melding var redigert av: boy2star på 2002-05-25 13:37 ] Lenke til kommentar
555 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 det er fint med jord men har du det ikke er det ikke SÅ farlig... med mindre det er jord feil på datan/skjermen :wink: hvor vansklig det blir å legg inn jord er jeg ikke sikker på, spørs om det er jordleder inn på rommet Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hei. Jording er fint å ha, men ikke nødvendig. Hvis det elektriske anlegget på rommet ditt er skjult så er det egentlig en smal sak å bygge om til jord sålenge tilførselen er jordet, da er det bare å bruke en trekkefjær for å dra en jordleder(1,5 for 10A og 2,5 for 16A) inne i rørene i veggen, og bytte ut stikkontakten til en med jording. I et åpent anlegg er det verre, her må du bytte ut hele kabelen fra stikkontakten helt frem til tilførselen hvis denne er jordet, hvis ikke, helt frem til sikringsskapet. Husk at du MÅ ha en elektriker til å gjøre dette for deg, hvis du begynner å fikle med dette selv kan du bli alvorlig skadet. Hilsen Neo Elektriker Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 13:32, boy2star skrev:Er det enkellt å legge inn hvis kursen til rommet mitt ikke er jordet? Det er en fordel med jordet kontakt på datautstyr for overspenning. Men ett overspenningsvern skal hjelpe mot dette. Det som trenger jording er som regel maskiner som er i kontakt med vann, f.eks vaskemaskin, oppvaskmaskin etc. Å legge til jord på en ikke jordet kontakt kan være lett og ikke lett. Som regel så er det vel lagt opp ledning med jord i. Da er det "bare" å jorde den ene ende i sikringskapet. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Du trenger normalt ikke sette opp jordkontakt for datamaskinen. Men i noen tilfelleret kan være en fordel ved bruk av spesiellt tilleggsutstyr, eller ved spesielle problemer med maskinen. Hvis anlegget er forholdsvis nytt er jordingsledningen ført frem, og det blir bare å bytte kontakt(er) Et eldre anlegg krever mer arbeide. Forskriftene sier at alle stikkontakter i samme rom skal være like. Alle jordete, eller alle ujordete. Det er likevel lov å sette opp en jordkontakt hvis den er tydelig merket "Bare for data" Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Uff, jeg er glad jeg nettopp har flyttet inn i splitter ny leilighet med skjult elektrisk og jording i alle rom. Der jeg bodde før fantes det ikke jording på kontoret, så hver gang jeg tok på chassiet på PC`en kjente jeg en litt ubehagelig spenning. Dette kom av at skjermen ikke hadde jording, og resulterte i at jord på VGA-kontakten ble spenningsbærende, som igjen forplantet seg i PC-kabinettet. Kan tru dama fikk et aldri så lite sjokk da hun satt seg naken ned på Chieftech server-toweret mitt.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå