tacomodo Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Jeg har Audigy2 ZS og lurer på om jeg rett og slett må ha en sånn høytalerpakke med liten receiver som f.eks Logitech Z680 o.l. for å få 5.1 lyd i spill? Stemmer dette? Eller er det mulig å få 5.1 lyd på spill med en noe som dette? Lenke til kommentar
Deviate Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 For å få ekte 5.1 lyd i spill så må man nesten ha en sånn høyttalerpakke, sier seg selv det egentlig. Men jeg skjønner ikke hypet rundt 5.1 egentlig jeg.. kjøp en litt dyr 2.1 pakke og jeg tror man blir ganske fornøyd. Har personlig logitech z3 høyttalere på en SBLive digital, veldig bra! =) Lenke til kommentar
xB^ Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Er vel mulighet for å kjøre digitalt fra Audigy 2 til en slik surround receiver, som igjen dekoder lydformatet og gir deg orntli 5.1 .. bruk pro logic .. vet ikke helt åssen lydformater spilla bruker som støtter "surround" .. er vel kanskje noe EAX greier som kun creative kortet dekoder. da vet jeg ikke helt.. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) I prinsippet er alt du trenger et 5.1 høyttalersett. Receiver/dekoder er for å koble til spillkonsoll eller DVD-spilleren i stua, du får ikke brukt den i PC-spill (med mindre lyden forhåndsenkodes i Dolby Digital eller lignende format, men det har jeg aldri hørt om). De fleste spill bruker EAX, som ikke er et lydformat, men en måte å prosessere lyden på. Endret 8. november 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) I prinsippet er alt du trenger et 5.1 høyttalersett. Receiver/dekoder er for å koble til spillkonsoll eller DVD-spilleren i stua, du får ikke brukt den i PC-spill (med mindre lyden forhåndsenkodes i Dolby Digital eller lignende format, men det har jeg aldri hørt om). Man kan bruke en surroundforsterker i stedet for den integrerte dekoderen i et 5.1-sett, det fungerer på akkurat samme måte. Hvis du ikke får digital surround med receiveren, får du det heller ikke med 5.1-settet. Endret 8. november 2004 av Rikky Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 En får ikke brukt dekoder til noe nyttig i det hele tatt. Det er bare å bruke de analoge utgangene på Audigy-kortet. Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) En liten kommentar til Deviate's innlegg. Jeg synes surround lyd gir en helt ny dimension til spill. Spesielt til BF:V og en mod til dette spillet som heter Point of Existence(POE). Uten surround er man nesten "blind" når det gjelder omgivelsene. Helikopter og tanks etc. som nærmer seg bakfra oppdages gjennom lyd lenge før man hadde oppdaget det på skjermen. Personlig har jeg ikke en "surround pakke" koblet til PC'n men et 2.1 system(Altec Lansing ADA-305) + et stereoanlegg der høytalerne er satt bak i rommet. (4.1 kan det vel kanskje kalles med litt velvilje, selvom jeg ikke har seperat kanal for sub'n) Jeg ble ikke helt klok på utgangene på det kortet ditt tacomodo så jeg vet ikke om du kan bruke et oppsett lignende mitt. Men er du medlem av "fattig som en kjærkerotte klubben", som jeg er , er det en mulighet som kanskje burde utforskes. Edit: Leif sneik seg innom igjen Endret 8. november 2004 av BlondGod Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 så hvis jeg kjøper logitech z 5300 så må jeg skaffe dekoder eller no sånn for å høre musikk og spille? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Neida, det settet har integrert dekoder. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Er vel mulighet for å kjøre digitalt fra Audigy 2 til en slik surround receiver, som igjen dekoder lydformatet og gir deg orntli 5.1 .. bruk pro logic .. vet ikke helt åssen lydformater spilla bruker som støtter "surround" .. er vel kanskje noe EAX greier som kun creative kortet dekoder. da vet jeg ikke helt.. Dette blir ikke helt ekte surround med pro logic. Om ikke spillet har Pro Logic støtte... Men svarer på første post er helt klart NEI. Det du må ha for ekte surround lyd er følgende: 5.1/7.1 lydkort i pcen 3 kabler av typen 2xRCA->3.5mm Stereo Jack Koble dem til 6Channel input eller 5.1 Analog eller hva det heter på forsterkeren. Sett på 5.1 på pcen... så har du 5.1 lyd. annet alternativ: 5.1/7.1 Soundstorm lydkort (nVidia sin geniale oppfinnelse, fins kun integrert på hovedkort). 1 Digitalkabel (optisk) fra PC til forsterker, kan kobles i DVD Digital in o.l. på forsterker NB! Om du ikke har Soundstorm vil du kun få STEREO/Falsk surround om du bruker digital in. På soundstorm kort vil det stå "Dolby Digital 5.1" på forsterkeren når den leser av. Står det pro logic, DTS:Neo eller sånn så er det bedre å koble analogt (om du skal ha skikkelige saker) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Du kan bruke digitalkabel på ethvert lydkort med digitalutgang for å overføre digital surround, det trenger ikke være Soundstorm. De aller fleste (alle?) lydkort med 5.1 osv har digitalutgang, i det minste minijack SPDIF. Det er dog mulig at det er kun Soundstorm som har realtime enkoding av Dolby Digital, det vet jeg ikke. Endret 8. november 2004 av Rikky Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Vel, fant ut av det. Koblet Front L/R, Rear L/R, og Center/woofer til receiveren og voila! 5.1 i spill. Takk for all rar info dere kom med, men det gikk faktisk. Lenke til kommentar
gul-tusj Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 hvis man bruker digital lydutgang(SP/DIF) så spiller det ingen rolle om du har dolby digital eller dts på lydkortet. Digital lydutgang sender "pure" informasjon ut, ingen koding eller annet møkk. Det er ganske umulig å bruke Pro Logic 2 med digital lydkilde, da PL2 er omforming fra Analog stereo kilde. Det at SoundStorm bruker DolbyDigital på den digitale lydutganger har ingen betydning. Du har ikke DD lyd på en mp3 fil, eller avi film. DD (og DTS) finnes på .vob(DVD) Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 jeg må da si at AC3 er på noen avi filmer Lenke til kommentar
Herminator Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Du kan bruke digitalkabel på ethvert lydkort med digitalutgang for å overføre digital surround, det trenger ikke være Soundstorm. De aller fleste (alle?) lydkort med 5.1 osv har digitalutgang, i det minste minijack SPDIF. Det er dog mulig at det er kun Soundstorm som har realtime enkoding av Dolby Digital, det vet jeg ikke. Ja, det er kun soundstorm som har realtime enkoding av dolby digital. Lenke til kommentar
Herminator Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 hvis man bruker digital lydutgang(SP/DIF) så spiller det ingen rolle om du har dolby digital eller dts på lydkortet. Digital lydutgang sender "pure" informasjon ut, ingen koding eller annet møkk. Det er ganske umulig å bruke Pro Logic 2 med digital lydkilde, da PL2 er omforming fra Analog stereo kilde. Det at SoundStorm bruker DolbyDigital på den digitale lydutganger har ingen betydning. Du har ikke DD lyd på en mp3 fil, eller avi film. DD (og DTS) finnes på .vob(DVD) Jo, det er av betydning at soundstorm har dolby digital på den digitale utgangen. Soundstorm har realtime enkoding av dolby digital, dvs at den kan gjøre om alle lydsignal til dolby digital, og så sende dette til en forsterker som har dolby digital dekoder. Lenke til kommentar
gul-tusj Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 jeg må da si at AC3 er på noen avi filmer AC3 er ikke Dolby Digital. AC3 er 5.1kanals audio som er mp3 kodet. Vanlig bitrate ligger på 128-192kb/s, DD er fra 500-1200k/s, DTS fra 800-2000kb/s. Så du vil nok lett høre forskjel hvis du har et surround anlegg til over 5000,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå