Gå til innhold

Gammel AMD fan vurderer Intel...

Tjohei

Anbefalte innlegg

Jeg har liksom lenge hatt den oppfattelsen at Intel er mye dyrere i forhold til faktisk ytelse enn AMD, men så kom jeg til å kikke på prisen på en Pentium 4 550 3.4GHz, og den ligger jo temmelig likt med en AMD64 3500+. Og siden jeg er i ferd med å bli lei av å vente på nForce4 (skal ha PCIe) begynner jeg å spekulere på om jeg ikke skal prøve Intel igjen.

Med fare for at dette skal bli en eksplosiv tråd, vil jeg spørre om hvor store forskjellene egentlig er? Utvikler den ene mer varme enn den andre? Hvem krever mest av PSU? Osv.

Jeg vet at dette er et veldig ømfintlig tema her i forumet, men skal vi prøve å holde det på et sakelig nivå? Det er strengt tatt ikke nødvendig med så dype, tekniske betraktninger heller. Jeg er interessert i det som har praktisk betydning for meg som PC-bygger og -bruker.

Takk. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt pussig at du som gammel AMD-fan vurderer Intel når de faktisk lager en historisk rævva utgave av P4...selv har jeg sikret meg en P4 av forrige utgave (P4C) på 3.4 ghz for å kunne hoppe bukk over hele Prescott-generasjonen.

Selv ville jeg ganske enkelt valgt 3500+ av de to alternativene, hvis du ikke driver mest med multitasking-apps og videoredigering.

Tror ikke at det vil ha mye å si for deg som PC-bygger å velge Prescott`en, men husk at det må være en brukbar stømforskyning og akseptabel gjennomtrekk i kabinettet. Det er vel blitt en ganske annerledes sokkel på de nye Prescott`ene også (ser da bort fra de som går til s478), men det bør gå som en lek å montere.

Lenke til kommentar
Litt pussig at du som gammel AMD-fan vurderer Intel når de faktisk lager en historisk rævva utgave av P4...

Ja, der ser du hvor lite jeg har fulgt med på Intel-fronten i det siste. :p

Glemte forøvrig å nevne at det hovedsakelig er til spilling jeg trenger maskinkraft, og ellers noe Photoshopping og Elements (Album). Forøvrig har jeg ikke tenkt å overklokke da jeg har en visjon om å få en stillegående maskin. Men, ved å skrive det, kan det være at jeg allerede har definert hvilken cpu jeg vil ha, siden Intel'en er varmere. ;)

Lenke til kommentar
Glemte forøvrig å nevne at det hovedsakelig er til spilling jeg trenger maskinkraft

= 3500+

og ellers noe Photoshopping

P4 sterk her i og med SMP-støtte hos Photoshop og HT hos P4

... stillegående maskin...

Begge alternativer leverer varme så det greier seg, men Prescott er varmest. Ingen av disse er ideelle for stille maskin, men man kommer langt med å velge riktige kjølekomponenter og sette opp ting riktig. Prøve seg fram er tingen.

Problemet er at skal man ha det 100% stille blir det vel smått med ytelse...

Har forresten lagt merke til at enkelte har fått AMD-chipper som har vært mye varmere enn de skulle være tidligere. En bruker på forumet her hadde prøvd 10-12 stykker(?), og av disse var en betydelig varmere.

Lenke til kommentar
Intel'en er varmere. ;)

hvor fikk du det fra?

edit: en god PSU har like mye å si på AMd som Intel... Du kjøper liskom ikke en dårligere PSU bare fordi AMD tar noen få watt mindre enn Intel`?

Uanz hva du gjor. Intel utvikler ikke så mye varme som AMD-folkaskal ha det til (sier ihvertfall alle som Intel). Og du skal ihvertfall ikke tenke på at en av CPU'ene trekker mer watt en den andre... Grunnen er ganske simpel at det verken synes på strømregningen din :p (eller jo kanskje) eller trenger støre PSU.

Det som pleier å være negativt med høy effekt er stor varmeutvikkling, men! Betyr ikke nødvendigvis at CPU'en har det alikevel... If you see what I mean...

Endret av Dasse
Lenke til kommentar

Dasse:

Jeg baserer meg bare på hva andre sier her i denne tråden. Muffinman ser jo ut til å ha fakta på sin side...? Velger ikke PSU etter hvilken cpu jeg kjøper, men det er jo greit med lavest mulig forbruk, spesielt med tanke på støy.

Muffinman:

Syns ytelse i spill er viktigere enn ytelse i Photoshop. Dessuten vil jo AMD64 klare å dra Photoshop greit (er ikke kravstor) uansett. Enig i at AMD64 ikke er det 100% ideelle for en stillegående maskin, men mitt mål er å gjøre en kraftig maskin så lydløs som mulig, ikke omvendt, altså å gjøre en lydløs maskin så kraftig som mulig. ;) Jeg er ganske fanatisk når det gjelder støynivå, men jeg velger ikke bort muligheten for å spille Doom3 og HL2 bare for å få ned lydnivået, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
3500+ kan oxo overklokkes en del, og yter sinnsykt bra. i de fleste tilfeller bedre enn den nye pentium 4 EE'en 925xe elns som kommer som koster 10000 kr. tilogmed i videoredigering app's o.l... du burdte gå for 3500+'ern

Jeg er ikke helt enig med det der, trodde at a64 3500+ var veldig dårlige til overklokking i motsetning til a64 3400+ som kan klokkes mye :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kjønner egentlig ikke hvordan du kan velge CPU etter støynivå!

- Du kjøper jo ny vifte anz(?) og da har ikke boxed viften noe å si...

Igjen så kan du kjøpe nesten identiske vifter til Intel og AMD, som igjen resulterer i samme støynivå. Og ettersom du ikke skal overklokke kan du jo bare kjøpe en enormt støysvak vifte (som du får til begge socket'ene) og leve livet med en støysvak PC med rå ytelse (uten bruk av vannkjøling)

Ja, jeg snakker kanskje rundt meg selv... ^^

men! Watt er ikke synonymt med støy ...

btw: Intel får du PCI-ex nå... Dual chan og DDR2... namm namm... Mills?

btw2: Skal du ha Intel, så kjøp det nyeste brikesettet... da kan du kjøre 1066 FSB i fremtiden (er jo ikke lenge til de kommer heller)...

mitt råd hadde vel vært å vente på enten nForce 4 eller nye Intel CPU'ene ^^

Lenke til kommentar
3500+ kan oxo overklokkes en del, og yter sinnsykt bra. i de fleste tilfeller bedre enn den nye pentium 4 EE'en 925xe elns som kommer som koster 10000 kr. tilogmed i videoredigering app's o.l... du burdte gå for 3500+'ern

Jeg er ikke helt enig med det der, trodde at a64 3500+ var veldig dårlige til overklokking i motsetning til a64 3400+ som kan klokkes mye :thumbup:

den kan nok overklokkes 200 mhz.. fra 2,4 (?) til 2,6. det er vel en del, ikke sant? men jo, mye lurere å kjøpe billigere prosessorer som klokker lett seff :) han skal ikke overklokke da så det spiller ikke mye rolle... utifra de tester jeg har sett er amd 3500 veldig god på ting som pentium tidligere var bedre på (videoredigerings, diverse rare apps :p) og den er faktisk bedre i mange tilfeller enn den nye P4 EE'en som liksom skal eie FX55. dvs, de fleste tilfeller

edit: dasse anandtech testet de nye 1066 BUS brikkene med uber DDR2 ram og resultatene var ikke akkurat imponerende. amd 3500+ var bedre i de fleste tilfeller.. og DDR2 ram er absolutt ikke noe bedre enn DDR ram at the moment, faktisk tvert imot. og AMD har selvfølgelig oxo dual channel

Endret av Messerschmitt109
Lenke til kommentar

den kan nok overklokkes 200 mhz.. fra 2,4 (?) til 2,6. det er vel en del, ikke sant? men jo, mye lurere å kjøpe billigere prosessorer som klokker lett seff :) han skal ikke overklokke da så det spiller ikke mye rolle... utifra de tester jeg har sett er amd 3500 veldig god på ting som pentium tidligere var bedre på (videoredigerings, diverse rare apps :p) og den er faktisk bedre i mange tilfeller enn den nye P4 EE'en som liksom skal eie FX55. dvs, de fleste tilfeller

den nye EE'en?

Har det komt noe nytt i det siste som jeg ikke har fått med meg? :p

btw: Jeg synes ikke det var så imponerende klokke egenskaper da...

Feks. min (NW) P4 (2.53) klokker jo lett langt over 3 Ghz med boxed vifta

Lenke til kommentar

Har sett igjenom mange av testene (INtel VS AMD tull...)

Det er jo liksom bare FX-55 som tar EE'ene da? - på det meste.

Er ikke FX-55 rådyr?

prislapp hos komplett: 7500 spenn... ja takk begge deler

prislapp på Intel: kr 3.950,- (3.6Ghz)

Endret av Dasse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...