Gå til innhold

EF2000 vs f22 Raptor - Hvem bør vi velge?

Anbefalte innlegg

Norge skal som sagt ha nye fly. kult. Valget er mellom de to som er i tittelen.

De fleste diskusjoner jeg har sett om emnet diskuterer hvem av EF og Raptor som ville vinne i en dog fight.

Slik jeg ser det: (er ikke nøye info, men slik jeg har forstått den)

Raptor tilbyr stealth, men siden vi skal kjøpe exportversjonen (som ikke er klar enda), så kommer flyet med gammel teknologi. Ergo som å kjøpe nye F16 i ny pakning.

EF2000 har ikke stealth (har litt men stort sett fjas), ingen restriksjon i teknologi som følger med + at norske bedrifter kan delta i bygging og utvikling(gjennkjøpsavtaler) + deltakelse i forskning slik at vi kan være med å utvikle og implementere nye teknologier + De er billigere.

Kommer ikke på så mye mer, men uansett. Begge fly vil fungere utmerket i krig.

I ALLE kriger norge kommer til å delta i, så vil vi delta sammens med usa de neste 30årene. Ergo så er stealth ikke så viktig, siden vi har usa og england som vil ha den kapasiteten.

Det er tydelig at norge kommer til å velge den dyreste og den mest suspekte løsningen, nemlig raptor. Lockhead som har levert F16 har vi dårlige erfaringer med (de leverer også raptor). Mens de som leverer eurofighter har vi ingen erfaringer med. USA har vel også kommt med trussler om vi ikke kjøper fly av dem (selv om de ble tonet ned).

Hvorfor velge noe som vi egentlig ikke trenger? I utgangspunktet vil en oppdatert F16 være mer enn god nok i 30år til ... teoretisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det foerste er det vel ikke F-22 Raptor som er det amerikanske alternativet. F-22 er utelukkende designet for luftkamp, men utseendemessig minner det mye om Joint Strike Fighter (JSF), som er Eurofighters konkurrent. Les om JSF, eller X-35, her.

Saa til diskusjonen. Jeg har ikke satt meg helt inn i alternativene, men dette er hva jeg har hoert. Joint Strike Fighter byr paa det nyeste innen teknologi, og vil paa papiret vaere det "beste" flyet. Hvorvidt Norge har bruk for dette vet jeg ikke. Luftforvaret vil uansett ikke kunne staa imot angrep av stor skala. Dessuten har det kommet meg for oere at de utgaver av JSF som skal sendes utenlands vil nedgraderes i forhold til den amerikanske utgaven; dette for at USA alene skal sitte med det beste av det beste. Eurofighter er heller ikke noe daarlig fly, og skal visst vaere billigere. For meg virker dette som det greieste alternativet.

Lenke til kommentar

ok - bomma på flytypen, min feil (men folk skjønte vel hva jeg mente).

Sist anslag jeg hørte så var prisen for jsf noe høyere enn for ef + at vi fikk gjennkjøpsavtaler med ef programmet.

Poenget er om vi trenger et så avansert fly som jsf, når vi kan spare litt og ha en fullgod løsning i eurofighteren. Mulig vi har et slikt vent å se holdning for øyeblikket, temaet er jo ganske stillt.

Vi henger jo etter på UAV fronten også. Så en av de nye UAV'ene til usa på discovery ... den var sinnsykt stor. Det er jo tydeligt at UAV er fremtiden, da burde vi ikke sitte på rævva.

Leste at engelskmennene ville redusere antall nye fly de vil kjøpe, fordi de flyene britene har idag er gode nok for krig. Det beviste jo siste krig. Eneste potensiell trussel i fremtiden er iran, mulignes nord-korea ... og de landene har jo kun gammelt utstyr.

Lenke til kommentar

Husk at det er 2 versjoner nå ... og vi skal ha den exportversjonen, som ikke inneholder fancy stuff, for det er teknologi amerikanerene ikke vil exportere. Det er faktisk ingen som vet hva den jsf'en inneholder. (altså eksportversjonen).

Så da blir spørsmålet om vi skal ha en dyr F16 fra et firma som har sine svinn på skogen, eller om vi skal ha en billigere F16 fra et europeisk firma.

Vi må uansett tenke over vårt bruksområde, som er 99,9% tørrtrening, og litt bombeslipping her og der i en nato/usa ledet krig.

Lenke til kommentar

Å selge nedgraderte JSF-fly til sine allierte er ikke særlig respektfullt og burde være god nok grunn til ikke å velge disse flyene, eller i det hele tatt involvere seg i prosjektet. Begge flyene er gode nok for Luftforsvaret og det vil derfor være naturlig å velge det billigste.

Forsvarskontrakter bør nok telle mer en selve flyene. Kompetanseutviklingen innen forsvarsindustri kan bli langt viktigere enn flyene, som jeg tror aldri vil bli brukt til å forsvare norsk territorium.

Lenke til kommentar

Ingen av oss sitter med informasjonen som trengs for å gjøre et kvalifisert valg her. Det blir mest synsing som 'Det ene flyet ser tøffere ut det andre', og 'USA er dumme, la oss ikke kjøpe av dem'. Å bruke den utilstrekkelige informasjonen man har til å synse et valg, blir bare dumt.

I ALLE kriger norge kommer til å delta i, så vil vi delta sammens med usa de neste 30årene. Ergo så er stealth ikke så viktig, siden vi har usa og england som vil ha den kapasiteten.

Har du hørt om Johan Galtung? Ifølge ham har ikke USA-imperiet mange årene igjen. Lese.

Lenke til kommentar

Jeg syns Norge burde satse på EF2000.

JSF med short-take off and vertical landing er vel ikke særlig til nytte for Norge, vi har ett godt luftvern og ingen hangarskip.

F22 blir vel altfor dyrt...

EF2000 kan vel operere bedre enn F16 såvidt jeg forstår, med bedre brukergrensesnitt og mye bedre manøvrering.

Tatt i betraktning at vi får så mye igjen for EF2000 burde vi gå for de. USA har bare vært interresert i å utnytte det norske militæret økonomisk virker det som. (de skulle kjøpe NASAMS men valgte heller å lage sin egen HumRAAM)

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at US vil sende en nedgradert versjon av JSF til Norge med tanke på at vi hjelper dem med å bygge flyet.

De gjør det. Det samme var tilfellet for F-16. Det norske forsvaret hadde aldir de samme instrumentene og programvaren som USAF. Forøvrig har Forsvaret ingen planer om å kjøp S/VTOL-versjonen av flyet.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...