Gå til innhold

Tilgang på Linux disk i windows

Toset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg gjør, er bare å mounte opp partisjonen direkte, akkurat på samme måte som jeg mounter opp en cdrom, floppy-disk osv. I f.eks. slackware er det faktisk mer å skrive når man skal mounte opp en diskett enn å mounte opp en NTFS-partisjon.

eksempel, sda1 er en NTFS-partisjon:

mount /dev/sda1 /*mappe*

Så enkelt kan det gjøres i linux.

Edit: den kommandoen gir root tilgang til NTFS-partisjonen, og bare root. Skal andre brukere ha tilgang til partisjonen, må du slenge på en hale "-o uid=*nummeret på brukeren*"

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
kan jeg kopiere en mp3 fil fra linux til windows (ntfs),gjennom windows hvis jeg har instalert den ext2 drivern?

det går under lesing gjør det ikke?

Er den ingen trygg måte hvor jeg kan skirve på windows disken fra Linux ?

Om du sit i Windows kan du vel kopiere filer frå Linux ja.

Om du bruker FAT på ein partisjon er det trygt å dele filer mellom Linux og Windows.

Lenke til kommentar

Generelt er det kopiere FRA, ikke til, som er greiest og tryggest dersom man har et oppsett med NTFS og ext2/3. FAT32 kan skrives til fra begge systemer.

Dersom vil forsøke seg på å skrive til NTFS fra GNU/Linux vil jeg på ingen måte anbefale de eksperimentelle driverne. Forsøk i så fall Captive-driverne! Denne benytter seg av Windows' egen driver, så tankegangen er i nærheten av Wines. Denne skal være ganske stabil. Forsøk ikke denne dersom du ikke vet hva du gjør.

Skrivestøtte til ext2/3 fra Windows er like eksperimentelt som andre veien, de har to helt forskjellige måter å behandle filer på med tanke på rettigheter(FAT32 støtter ikke slike rettigheter, og er intet problem).

I og med at lesestøtten fungerer flott er det intet problem å ha hele musikksamlinger på en NTFS-partisjon og spille denne i Linux, eller omvendt ;--) La meg anbefale ext2fsd dersom du vil lese ext2/3 fra Windows, partisjonen monteres som en hvilken som helst annen partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...