Toset Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Hvordan gjør man dette? har installert linus på en maskin jeg har windows frafør, har ext3 format på linux partisjonen. vil gjerne ha tilgang til dette i windows, hvordan kan man gjøre dette? Endret 8. november 2004 av dominizer Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Du kan laste ned en ext2-driver for windows. Den finner du ved å søke etter ext3+windows på google. Den leser også ext3, men du kan ikke skrive til disken, bare lese. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Tusen takk!! Funket glimrende Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Finnes det noen ReiserFS driver for Windows? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Det finnes et verktøy som heter reiserfstool, men det gir ikke direkte tilgang til disken, man må bruke et program for å kunne lese av diskene. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Skulle gjerne kunnet skrive filer til Linux partisjonen fra Windows XP. noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Har ikke internett på Linux, og det gjør det litt vanskelig å sende filer mellom operativsystemene Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Du kan jo bare lagre filene på windows-partisjonene dine. Alle windows-partisjoner er tilgjengelige for lesing fra linux. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Har bare NTFS partisjoner i windows, hvordan leser man disse i Linux? Er ikke særlig erfaren med Linux, og har ikke fått Samba til å fungere... Endret 11. november 2004 av dominizer Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Det jeg gjør, er bare å mounte opp partisjonen direkte, akkurat på samme måte som jeg mounter opp en cdrom, floppy-disk osv. I f.eks. slackware er det faktisk mer å skrive når man skal mounte opp en diskett enn å mounte opp en NTFS-partisjon. eksempel, sda1 er en NTFS-partisjon: mount /dev/sda1 /*mappe* Så enkelt kan det gjøres i linux. Edit: den kommandoen gir root tilgang til NTFS-partisjonen, og bare root. Skal andre brukere ha tilgang til partisjonen, må du slenge på en hale "-o uid=*nummeret på brukeren*" Endret 11. november 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 En kan ikke skrive til NTFS uansett. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 En kan ikke skrive til NTFS uansett. I linux 2.6 er det riktignok en viss støtte for skriving til NTFS, men denne er svært ustabil og kan sette hele partisjonen i fare. Anbefales ikke. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 EVENTUELT kan du jo bare fikse internettilkoblingen i Linux?... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 gspr: ville vært ALT for enkelt. Skjerp deg! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Konklusjonen er: Linux har støtte for å lese flere filsystemer enn Windows, så enkelt er det. Og når det kommer til valg av filsystem for lagring, er linux-filsystemene bedre alternativer enn å kjøre NTFS på lagringsdisker/partisjoner. Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 kan jeg kopiere en mp3 fil fra linux til windows (ntfs),gjennom windows hvis jeg har instalert den ext2 drivern? det går under lesing gjør det ikke? Er den ingen trygg måte hvor jeg kan skirve på windows disken fra Linux ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 kan jeg kopiere en mp3 fil fra linux til windows (ntfs),gjennom windows hvis jeg har instalert den ext2 drivern?det går under lesing gjør det ikke? Er den ingen trygg måte hvor jeg kan skirve på windows disken fra Linux ? Om du sit i Windows kan du vel kopiere filer frå Linux ja. Om du bruker FAT på ein partisjon er det trygt å dele filer mellom Linux og Windows. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Generelt er det kopiere FRA, ikke til, som er greiest og tryggest dersom man har et oppsett med NTFS og ext2/3. FAT32 kan skrives til fra begge systemer. Dersom vil forsøke seg på å skrive til NTFS fra GNU/Linux vil jeg på ingen måte anbefale de eksperimentelle driverne. Forsøk i så fall Captive-driverne! Denne benytter seg av Windows' egen driver, så tankegangen er i nærheten av Wines. Denne skal være ganske stabil. Forsøk ikke denne dersom du ikke vet hva du gjør. Skrivestøtte til ext2/3 fra Windows er like eksperimentelt som andre veien, de har to helt forskjellige måter å behandle filer på med tanke på rettigheter(FAT32 støtter ikke slike rettigheter, og er intet problem). I og med at lesestøtten fungerer flott er det intet problem å ha hele musikksamlinger på en NTFS-partisjon og spille denne i Linux, eller omvendt ;--) La meg anbefale ext2fsd dersom du vil lese ext2/3 fra Windows, partisjonen monteres som en hvilken som helst annen partisjon. Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) takk for god forklaring. Endret 21. november 2004 av klovn7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå