Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAT, NGT og Thomson SpeedTouch 510


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en slik router som jeg har motatt av NGT, og har problemer med å åpne porter. (eller blir det mere riktig å skrive forward porter?)

 

Når man kikker under NAPT innstillinger så har man inside ip og outside ip.

 

Skal inside ip ha den ipen som pcen har fått tildelt av dhcp? Eks 10.0.0.2, og outside være 0.0.0.0 ?

 

Vedrørende porter, kan noen fortelle meg forskjellen på inside port og outside port? Vet noen om man kan åpne en hel port range eller må det gjøres en og en noe som er tungvint. jeg har forøvrig lest guiden på www.portforward.com og den gir ikke en fullgod besvarelse på mine spørsmål, og relative.net nevner ikke den routern overhode.

 

Det er aller letteste hadde vært om noen vet om en god howto skrevet på norsk noe jeg ikke har funnet.

 

Takk for all eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig. Har ikke sett eller hørt at NGT har begynt med disse routerene. Uansett har telenor drevet med disse en stund og det er en liten ting om de på denne linken http://www.online.no/kundeservice/veiledni...apneporter.html. Og så vidt jeg husker er det ikke noen muligheter til å forwarde en portrange. Du må ta 1 og 1. Men hvorfor skal du åpne så mange porter? Hvis det f.eks er for Bittorrent trenger du ikke åpne alle fra 6881-6999 eller hva det var igjen.

Lenke til kommentar

det er nå den routern jeg har motatt fra NGT og jeg har ikke til hensikt å bruke bittorrent, men derimot kjøre en ftp i passive mode. i netopia routern min som jeg hadde tidligere så var port rangen fra 25000-26000 åpen samt port 3811 (kunne like gjerne vært 7600). og ellers viser jeg tilbake til mitt første innlegg om innside og outside port osv...

Lenke til kommentar

Inside ip = din ip på maskina i ditt nettverk f.eks 10.0.0.1

Outside Ip = 0.0.0.0 fordi da kan alle ip'er utenifra "se" maskina bak routeren som du har forwardet portene til

 

Er enig med Musty. Det høres litt merkelig at NGT har begynt med Speedtouch routere.

Endret av 4ReaL
Lenke til kommentar

Altså, for å gjøre det helt klart. Min isp er nextgentel. De sendte meg en ny router for ca 2 uker siden fordi de mente jeg trengte det. Den routern som min isp har sendt meg er en Thomson SpeedTouch 510. Som jeg skrev i mitt første innlegg så har jeg vært på www.relativt.net. De har kun info om cisco og netopia routere.

Lenke til kommentar

"Inside ip = din ip på maskina i ditt nettverk f.eks 10.0.0.1

Outside Ip = 0.0.0.0 fordi da kan alle ip'er utenifra "se" maskina bak routeren som du har forwardet portene til"

 

kjempegreier! men da blir det i mitt tilfelle foreks 10.0.0.2 da 10.0.0.1 er routern?

Hva med inside og outside port?

 

Er det noen andre som kjenner til om det er mulig å åpne en hel range?

Lenke til kommentar

Takker så meget 4real!

 

Ellers til johneinar så er jeg en helt ordinær kunde hos NGT, og hvorfor er høres det så rart ut med en slik router? Fordelen med den kontra min gamle netopia 4542 er at jeg har webgrensesnitt samt 4 tp porter eller hva nå en slik port kalles korrekt, slik at jeg ikke har behov for den gamle hubben min.

Lenke til kommentar
Takker så meget 4real!

 

Ellers til johneinar så er jeg en helt ordinær kunde hos NGT, og hvorfor er høres det så rart ut med en slik router? Fordelen med den kontra min gamle netopia 4542 er at jeg har webgrensesnitt samt 4 tp porter eller hva nå en slik port kalles korrekt, slik at jeg ikke har behov for den gamle hubben min.

Har Speedtouch 510 fått 4 tp porter i tillegg?

 

Hvilken linje/hastighet har du hos NGT?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...