JanBe Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Skal kjøpe ny spillepc. Til denne skal jeg ha 2 harddisker. En Western Digital Raptor 73,4 GB til OS, men skal også ha en 200GB harddsik til spill, men ønsker en så stille harddsik som mulig. Håper noen har tips! Skal ha S-ATA disk. Jan Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Samsung har visst de stilleste harddiskene, men de leverer vel bare i 160GB størrelse? Nest stillest er vel Seagate, så det blir nok noe for deg. Har hørt at de nye S-ATA diskene deres bråker en del, men.. Lenke til kommentar
Jg.a Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 har 2 stk WD (IDE) de bråker ikke akkurat, men..... Lenke til kommentar
skyline Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Skal kjøpe ny spillepc. Til denne skal jeg ha 2 harddisker. En Western Digital Raptor 73,4 GB til OS, men skal også ha en 200GB harddsik til spill, men ønsker en så stille harddsik som mulig. Håper noen har tips! Skal ha S-ATA disk. Jan Hjelper jo lite med en stille disk, om du har en som bråker. Kjøp en Maxtor 250 eller 300gb med 16mb cache, ca like rask som Raptor, og mye mer stillegående. Lenke til kommentar
Jg.a Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 er det ikke en lett måte å dempe støy på HDD'er da? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 ikke lett å dempe støy fra hdd ... selv dårlige erfaringer. Samsung har de aller stilleste diskene, de kan også stilles enda stillere med programvare (går ut over ytelse). Samsung er de nest stilleste diskene. Forskjellen ble beskrevet som at samsung var et par db høyere, men hadde en mer behagelig lyd, mens seagate var noen db lavere men hadde en merkbar susing. Når det gjelder ytelse mellom de to så er seagate best, men vi snakker små forskjeller her egentlig. Med mindre du har tuklet med den spesialprogramvaren .. da blir diskene enda tregere. Har selv flere samsungdisker, er fornøyd. Syns ikke de gikk så veldig mye tregere enn mine gamle WD disker. Forskjellen mellom de to typene er natt og dag. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Raptoren på 74 GB er den ultimate OS disken for hjemmebrukeren. Ikke glem at stille harddisker er også som regel trege, men utvikler også mindre varme som igjen øker levetida. Det finnes jo selvsagt noen unntak ifra den forrige setningen min "Ryktene"/faktaene: -Segate og Samsung har generelt stille og kalde harddisker. Disse anbefaler jeg til langtidslagring av filer. -Western Digital er god på alt. Grei på lydnivå, men ikke når de er mange. -Maxtor har raske og varme disker. Bråker litt mer. Tror det greieste vil bli Western Digital eller Maxtor disk i spillePC'en Ikke la varmen bry deg visst du ikke har 3 eller flere disker klistret sammen inni kabinettet ditt. Raptoren vil være bra for loading tider og søking i Windows, men så lenge spillene er på lagringsdisken så vil ikke raptoren ha noe å si på loading tidene i spill. WD og Maxtor har også Sata strømplugg og molexkontakter på harddiskene sine! Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Nå vet jeg ikke om harddisken er av den største betydningen i en spillepc. Det er jo kun under loading av spillet hvor harddisken brukes tungt. Ergo så blir det fjas å ha en superrask disk her. Altså sikkert kult, men spillet loader ikke så mye fortere + at jeg syns det er å kaste perler for svin. Ram + cpu + gpu blir de viktigste komponentene. Spiller selv, og det loader ikke nevneverdig tregere enn mine wd disker. Kan garantert måle forksjellen, men om man kan føle den??? nja Lenke til kommentar
skyline Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Raptoren på 74 GB er den ultimate OS disken for hjemmebrukeren. Ikke glem at stille harddisker er også som regel trege, men utvikler også mindre varme som igjen øker levetida. Det finnes jo selvsagt noen unntak ifra den forrige setningen min "Ryktene"/faktaene: -Segate og Samsung har generelt stille og kalde harddisker. Disse anbefaler jeg til langtidslagring av filer. -Western Digital er god på alt. Grei på lydnivå, men ikke når de er mange. -Maxtor har raske og varme disker. Bråker litt mer. Tror det greieste vil bli Western Digital eller Maxtor disk i spillePC'en Ikke la varmen bry deg visst du ikke har 3 eller flere disker klistret sammen inni kabinettet ditt. Raptoren vil være bra for loading tider og søking i Windows, men så lenge spillene er på lagringsdisken så vil ikke raptoren ha noe å si på loading tidene i spill. WD og Maxtor har også Sata strømplugg og molexkontakter på harddiskene sine! Tester har faktisk vist at det er omtrent ikke er forskjell på raptor og maxtor diskene med 16mb cache. Har selv hatt raptor, men byttet denne ut med 4 stk maxtor 300gb disker(2 i serveren og 2 i main pc), og er kjempe fornøyd med disse, på os boot var maxtoren ca 1sek tregere. Innlasting av spill var det ikke målbar forskjell (under ett sek), på store overføringer var det også ekstremt liten forskjell. Konklusjonen min; Maxtor med 16mb cache er uten tvil det beste kjøpet. Det burde egentlig ikke være tvil. 16mb cache utgjør sinnsyk forskjell. Frem til Raptor kommer med 16mb cache, er Maxtor med 16mb cache det beste valget. Det at WD og Maxtor både har sata og molex koblinger stemmer ikke, maxtor`ene mine har ikke det. De har kun sata. (Diamond MAX 10 300GB 16MB cache) Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Nest stillest er vel Seagate, så det blir nok noe for deg. Har hørt at de nye S-ATA diskene deres bråker en del, men.. Har en Seagate 120 GB S-ATA og den er musestille ved idle, men knatrer som et uvær ved bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå