Gå til innhold

Hvor lang tid har AGP igjen?

Lachrymol

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg et POV 6800 Ultra, noe som strengt tatt kanskje et litt overkill i forhold til resten av systemet. Sitter med an Athlon XP 2600+ og et Asus A7v600-x og en gig med RAM, så ting går jo forsåvidt flytende nok enda.

Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan drøye med en evt oppgradering før jeg plutselig sitter i et marked med bare PCI-E hovedkort og ikke får benyttett meg av kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nokk en trangere overgang en mange vill ha det til (tror jeg). Når det dyereste i hele pcen sitter nettop på denne porten. Det er en post gåendet nå om en pci express port som også støtter agp. Er dette sant er ikke dette nærmere en apg express en pci?. hvorfor kom ikke denne standaren med en gang?.

Virker som de har prøvd å starte et nytt behov her for å selge mest mulig, skjermkortet har i de siste årene stått i en agp port, hvorfor da oppgradere en pci port! beats me

Lenke til kommentar

Hvorfor? Jeg tror det kalles utvikling. Dette er ikke bare en oppgradert PCI port, men en helt ny IO bus.

In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time.

This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas.

So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly).

All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E.

Dany Lepage

Technical Director/Lead Programmer

Splinter Cell - X/3 (Chaos Theory)

Ubisoft Montreal

Høres dette ut som et falsk behov?

Lenke til kommentar
Har nettopp fått meg et POV 6800 Ultra, noe som strengt tatt kanskje et litt overkill i forhold til resten av systemet. Sitter med an Athlon XP 2600+ og et Asus A7v600-x og en gig med RAM, så ting går jo forsåvidt flytende nok enda.

Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan drøye med en evt oppgradering før jeg plutselig sitter i et marked med bare PCI-E hovedkort og ikke får benyttett meg av kortet.

Du kan vel drøye helt til spillene går for treigt på systemet ditt.

Etter at det har skjedd kan du oppgradere til Socket 939/940 løsning med AGP. Tror du er trygg noen år. Det går en stund fra en ny teknologi dukker opp, til den forrige er helt ute av markedet.

Multicom.no har fortsatt socket-370 hovedkort!

Nyt skjermkortet ditt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Oppgrader en gang i året fungerer flott- (det går stort sett på cpu-hk-skjermkort-minne) Denne gangen kostet det meg bare 3000, om pci express ødlegger for salget mitt denne gangen er jeg ganske sikker på (sitter på kn8 plantinium 754-ocz premier 1.5 gb-6800 2400 "ultra"), så jeg regner med at mellomlegget blir mye større neste jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...