Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fysisk grense på maks overføring ved trådløst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oki, så man kan f.eks klare å få over 1000 mb på trådløst, vis nettverkskortet støtter det (og at du har god råd, slik at du kan kjøpe det), ingen fysisk lov her som kan forhindre det? mener speeden ja...

Endret av Gevency
Lenke til kommentar

Til slutt blir det vel snakk om hvor fort data kan leses eller lagres inne i maskinene. Det er begrenset hvor fort elektroner kan transportere info, selv om det går an øke den totale hastigheten ved å øke båndbredden. Ikke det at elektronene vil gå fortere. Bruker en harddisker er det begreninger på hvor fort de kan spinne og lese/skrive data.

Lenke til kommentar

Jeg tror den nåværende fysiske grensen for trådlåst overføring er gjennomsnittlig 2.56 Gib/s, opprettholdt over en 20 minutters periode. Testen er utført ett eller annen sted i USA / Canada, dersom jeg ikke husker helt feil.

Husker ikke hastigheten helt nøyaktig, men det ble sammenlignet med en CD-plate i sekundet.

:D

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

OK, dette har jeg faktisk veldig dårlig peiling på, men...

Er ikke trådløst begrenset av frekvensområdet som er tilgjengelig? Ville tro det er logisk siden en av måtene de prøver å forbedre det på er å bruke flere antenner koblet sammen til en.

Tror jeg kan garantere at 1 GBit ikke vil kunne gjennomføres uten drastiske forbedringer i teknologi.... kanskje ikke mulig i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Dette er i teorien kun begrenset av hvor stor båndbredde du kan bruke. Har du 5MHz tilgjengelig kan du overføre 5Mb ved BPSK modulasjon, 10Mb ved QPSK, 20Mbit 16QAM, og 40Mb med 256QAM. Det finnes drøssevis av modulasjonsteknikker. Et fellesk krav til alt dette er selvfølgelig at ting skal gå feilfritt. Uten feilkorrigering i signalet vil det være et krav at man må ha minst 12dB i Eb/No, dvs signalenergi per bit. I teorien er det ikke noen begrensning her heller, så om du har ufattelige mengder med watt i sendestyrke, og ikke er begrenset av statlige regler for bruk av frekvensområder, så kan man i teorien sende så mye data man vil (masse båndbredde, og effektiv modulasjonsteknikk). Hvor nyttig det eventuelt er med 10000 Terrabit overføringshastighet kan jo diskuteres selvfølgelig :p

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Mener å huske at carl Sagan i sin bok "Contact" spekulerer litt omkring optisk dataoverføring. Det er anseelige mengder data som kan overføres optisk dersom man benytter seg av forskjellige farger (dvs frekvenser) på lyset, i tillegg til den mer tradisjonelle "på/av". I tillegg kan lyset polariseres forskjellig og dermed transportere store mengder informasjon også på den måten. Og når vi først er inne på polarisering av lys, er vi ikke så langt unna quantum encryption.

Gleder meg til fremtiden, jeg. :-)

Lenke til kommentar
hva slags grense snakker du om?

hvis det er mengde (antall MB) som blir overført så er det vel bare harddiskene/enhetene i de to apparatene som begrenser.

Speeden er jo begrenset fra før (22mbit/54mbit osv)

Kan med forsikre om at den faktiske hastigheten til wlan utstyr i beste fall er mulig teoretisk..

Det er en utopi å gå rundt å tro at nettet ditt spyr ut pakker med en fart på f.eks 108Mbit, det faktiske tallet er somregel myyye lavere :whistle:

Dette er kun en hastighet som kan nåes i teori, og etterhvert som du beveger deg fra AP synker hastigheten drastisk allerede på rundt 30-40m.. og enda værre om du i tillegg har en vegge eller to mellom!

Et trådløst nett kan enda ikke erstatte den stabile og mye hurtigere 100Mbits standarden over TP-kabel. I de fleste tilfeller er du ikke i nærheten av denne engang..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...