Gå til innhold

Netshop - betaling med visa/mastercard


Anbefalte innlegg

Mulig dette har vært oppe før.

 

Jeg skulle handle noe ting og tang der og da oppdaget jeg at det ikke er mulig å betale med visa/mastercard.

 

Synes dette er litt merkverdig, selv synes jeg det er veldig enkelt og greit å benytte meg av denne betalingsløsningen. I tillegg slipper man jo eventuelle gebyrer fra posten.

 

Noen som vet om de har tenkt å gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig dette har vært oppe før.

 

Jeg skulle handle noe ting og tang der og da oppdaget jeg at det ikke er mulig å betale med visa/mastercard.

 

Synes dette er litt merkverdig, selv synes jeg det er veldig enkelt og greit å benytte meg av denne betalingsløsningen. I tillegg slipper man jo eventuelle gebyrer fra posten.

 

Noen som vet om de har tenkt å gjøre noe med dette?

Heisan !

 

Joda, dere har helt rett begge to, vi har hatt betaling med Visa og MasterCard tidligere men måtte kutte det ut da det var utrolig mye svindel/svindelforsøk. De gode nyhetene er at vi straks er klare for å starte med det igjen, vi har fått en løsning vi kan leve med med Visa og jobber i disse dager med å få det implementert i vårt system. Tipper det er oppe i løpet av en ukes tid eller noe sånt.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Vil det være mulig å betale med VISA/MasterCard ved henting av varer i Sandefjord, enten ved bestilling på nettet, eller på kortautomat på lageret deres, eller må man ha som i dag, ha kontanter eller bruke BankAxept?

I utgangspunktet ønsker vi ikke å benytte Visa-kort når man henter varer. Dette da Visa jo i 99% av tilfellene kun er ett debet-kort, og da er det mye mer formålstjenlig for alle parter at man i stedet bruker BankAxept. Spesielt for oss er det best, da vi slipper dyre prosenter til Visa ved benyttelse av BankAxept.

Så vår bankterminal vil uansett ikke støtte Visa/MasterCard. Betaling via nettet kombinert med henting er altså sånn på generell basis ikke ønskelig fra vår side, men jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan det vil bli i praksis. Vi får se når det blir satt i drift eksakt hvordan det vil fungere, jeg er ikke 100% sikker på det ennå.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar

Heisan !

 

Joda, dere har helt rett begge to, vi har hatt betaling med Visa og MasterCard tidligere men måtte kutte det ut da det var utrolig mye svindel/svindelforsøk. De gode nyhetene er at vi straks er klare for å starte med det igjen, vi har fått en løsning vi kan leve med med Visa og jobber i disse dager med å få det implementert i vårt system. Tipper det er oppe i løpet av en ukes tid eller noe sånt.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Kjempe bra :thumbup:

 

Dere kommer til å få noen ekstra bestillinger fra meg ;)

Lenke til kommentar
Spesielt for oss er det best, da vi slipper dyre prosenter til Visa ved benyttelse av BankAxept.

Hvis dere må betale dyre prosenter til Visa, så har jeg et annet forslag: Kunne ikke vi kunder fått disse prosentene (eventuelt at kunden og Netshop deler denne kostnadsbesparelsen) i avslag på bestillingen, hvis vi forhånsbetaler med vanlig giro?

 

Edit: Ja, jeg er klar over at Netshop da ikke kan sende varene samme dag som en bestiller, men kanskje folk er villige til å vente en dag ekstra eller to, hvis en får avslag i prisen for dette?

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Vil det være mulig å betale med VISA/MasterCard ved henting av varer i Sandefjord, enten ved bestilling på nettet, eller på kortautomat på lageret deres, eller må man ha som i dag, ha kontanter eller bruke BankAxept?

I utgangspunktet ønsker vi ikke å benytte Visa-kort når man henter varer. Dette da Visa jo i 99% av tilfellene kun er ett debet-kort, og da er det mye mer formålstjenlig for alle parter at man i stedet bruker BankAxept. Spesielt for oss er det best, da vi slipper dyre prosenter til Visa ved benyttelse av BankAxept.

Så vår bankterminal vil uansett ikke støtte Visa/MasterCard. Betaling via nettet kombinert med henting er altså sånn på generell basis ikke ønskelig fra vår side, men jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan det vil bli i praksis. Vi får se når det blir satt i drift eksakt hvordan det vil fungere, jeg er ikke 100% sikker på det ennå.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Ok, jeg skjønner. Personlig foretrekker jeg å handle med kredittkort-delen på mitt VISA, men jeg får se hva som skjer. Det hadde i alle fall vært å foretrekke at man kunne betale med VISA når man bestilte varene, akkurat som hvis de skulle sendes med post, men at man kunne hente varene dersom man ønsket mot å vise legitimasjon på at man er eier av kredittkortet som er benyttet.

Lenke til kommentar
Hvis dere må betale dyre prosenter til Visa, så har jeg et annet forslag: Kunne ikke vi kunder fått disse prosentene (eventuelt at kunden og Netshop deler denne kostnadsbesparelsen) i avslag på bestillingen, hvis vi forhånsbetaler med vanlig giro?

Kredittkortselskapene godtar generelt ikke at utsalgssteder gir rabatt tilsvarende deres avgift. "Da gir vi ikke dere tilladelse til å ta betalt via vårt system".

 

Dette er greit å vite siden det er ganske ofte man kan forhandle fram en rabatt hvis man betaler med cash eller debet kort (i vanlige butikker, hoteller e.l.). Dette er komplisert (og det er kanskje andre tall som gjelder for netthandel) - Visa/mastercart tar 2,5% av kjøpesummen, mens Amex/Diners gjerne ligger på 5%. Dette er jo kostnader som egentlig burde ligge som et påslag på prisen for de transaksjonene det er snakk om, men som sagt presser kortselskapene disse til å fordeles over alle transaksjonene fra dette utsalgsstedet ved at de krever at prisen skal være lik.

Lenke til kommentar
Kredittkortselskapene godtar generelt ikke at utsalgssteder gir rabatt tilsvarende deres avgift. "Da gir vi ikke dere tilladelse til å ta betalt via vårt system".

 

Dette er greit å vite siden det er ganske ofte man kan forhandle fram en rabatt hvis man betaler med cash eller debet kort (i vanlige butikker, hoteller e.l.). Dette er komplisert (og det er kanskje andre tall som gjelder for netthandel) - Visa/mastercart tar 2,5% av kjøpesummen, mens Amex/Diners gjerne ligger på 5%. Dette er jo kostnader som egentlig burde ligge som et påslag på prisen for de transaksjonene det er snakk om, men som sagt presser kortselskapene disse til å fordeles over alle transaksjonene fra dette utsalgsstedet ved at de krever at prisen skal være lik.

Dette er veldig interessant. Men jeg må si at det er noe jeg ikke helt forstår hvis det er slik: Hvis en betaler med Visa, så går da en del av fortjenesten til Visa (på bekostning av nettstedet). I tillegg så blir det billigere for kunden siden kunden slipper å betale oppkrav. Det betyr i praksis at nettstedet belønner kunden for å straffe nettstedet. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvorfor vil en nettbutikk straffe seg selv økonomisk på den måten?

Lenke til kommentar
Dette er veldig interessant. Men jeg må si at det er noe jeg ikke helt forstår hvis det er slik: Hvis en betaler med Visa, så går da en del av fortjenesten til Visa (på bekostning av nettstedet). I tillegg så blir det billigere for kunden siden kunden slipper å betale oppkrav. Det betyr i praksis at nettstedet belønner kunden for å straffe nettstedet. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvorfor vil en nettbutikk straffe seg selv økonomisk på den måten?

He-he, ja du har på en måte rett i det. Ingen tvil om at betaling med kredittkort er en skikkelig "uting" sett fra butikkens ståsted, det koster mye penger pluss at man løper en betydelig risiko for svindel. Det medfører også masse merarbeid med slik betaling kontra oppkrav.

 

Men som du ser av denne tråden; kundene i dag krever at man har slik betaling, og da har vi som nettbutikk egentlig ikke noe reellt valg.

 

Også for forbrukeren/kunden vil dette på sikt slå ut i form av høyere priser vil jeg tro, da prosentene til Visa/Mastercard jo må tas igjen ett eller annet sted over lengre tid. Vi har derfor vurdert en eller annen form for "belønning" til oppkravskunder for å utjevne for fordelen for oss, og trolig vil det komme noe slikt på sikt.

 

Det var en her som nevnte forhåndsbetaling; for oss vil nok ikke det være noe reellt alternativ, da det ville kreve så mye manuell oppfølging å følge med på det blant mange hundre innbetalinger hver dag slik at det ville blitt ennå dyrere for oss enn alle andre betalingsmåter. Vi tillater derfor bare forhåndsbetaling i helt spesielle tilfeller.

 

Håper dette var avklarende for noen av dere som lurer.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Det var en her som nevnte forhåndsbetaling; for oss vil nok ikke det være noe reellt alternativ, da det ville kreve så mye manuell oppfølging å følge med på det blant mange hundre innbetalinger hver dag slik at det ville blitt ennå dyrere for oss enn alle andre betalingsmåter. Vi tillater derfor bare forhåndsbetaling i helt spesielle tilfeller.

 

Håper dette var avklarende for noen av dere som lurer.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Det var veldig avklarende. Takk for gode svar. At dere svarer på slike tråder ser jeg på som god service :)

 

Angående forhåndsbetaling: Det kan da ikke være vanskelig å automatisere slikt. Når kunden bestiller noe, og velger å forhåndsbetale, så genereres en spesiell KID til denne bestillingen. Når da kunden betaler og oppgir denne KID, så får dere email fra banken at det er betalt et visst beløp med dette KID-nummeret (dere oppretter selvsagt en egen konto for dette). Da har dere selvsagt et program som leser disse emailene, og merker de aktuelle bestillingene med betalt, slik at dere kan sende dem. Jeg er utvikler selv, og vet at et slikt system ikke hadde vært særlig vanskelig å lage.

Bare et tips, som kunne spart dere for utgifter (og gitt dere muligheten til å bli enda litt billigere) :)

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Også for forbrukeren/kunden vil dette på sikt slå ut i form av høyere priser vil jeg tro, da prosentene til Visa/Mastercard jo må tas igjen ett eller annet sted over lengre tid. Vi har derfor vurdert en eller annen form for "belønning" til oppkravskunder for å utjevne for fordelen for oss, og trolig vil det komme noe slikt på sikt.

Dette burde dere gjøre, men det kan godt hende at kredittkortselskapene blir vanskelige - vet ingen ikke om det gjelder mange bransjer, men de kan som sagt bli vanskelige om dere gir generell rabatt dersom man handler uten kredittkort.

 

Som det sies så forsvarer de fleste sjapper å åpne for kredittkortbetaling ved å si at de får større omsetning. Men dette er egentlig en uting, fordi det etterhvert som det brer seg blant butikkene fører til at påslaget må legges til prisen som alle betaler.

 

Vi kan jo se at det i det siste er kjørt ganske mange og dyree kampanjer fra Visa/Mastercard for å få flere over på kredittkort - jeg har fått tilsent 2 mastercard og 1 amex kredittkort som jeg ikke har bedt om. I tillegg kommer endel "gratistilbud". Dette er penger de satser på å få igjen gjennom bruk.

 

Jeg synes kredittkort generelt sett ikke er bra og håper ikke akkurat at kredittkortselskapene skal få høyere markedsandel. For ordens skyld - jeg er en vanlig forbruker og driver ikke noen som helst næringsvirksomhet hvor jeg tar betalt med kredittkort

Endret av serpens
Lenke til kommentar

Det jeg ikke kan fatte er hvordan Dere som webshop må lide pga Visa sin elendige sikkerhet med tanke på svindel som blir nevnt her.

 

Et meget godt alternativ til betaling med Visa er netthandelen.no sin løsning på forskuddsbetaling. Her får man en mail med KID-nummer, kontonummer og beløp etter bestilling. Her vil det være umulig å svindle Dere slik jeg ser det? Men nå vet ikke jeg om hvordan utgiftene for et slik system er kontra Visa...

 

Til slutt: Synes det er bra at noen opplyser om dette da den vanlige mannen i gata egentlig ikke er klar over alle gebyr og utgifter Dere står ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...