Gå til innhold

pcutstyr - bruke angrerett på defekt vare?


Anbefalte innlegg

Jeg mottok et MSI K8N Neo2-54G fra pcutstyr.no den 29.10. I helgen har jeg forsøkt å installere denne sammen med min nye A64 Winchester 3200+ cpu.

 

Hovedkortet nekter å detektere hardware som blir plugget i USB kontaktene. Får melding om at "device not recognised" eller noe lignende. Det er ikke et XP problem da keyboard ikke virker i BIOS, altså før POST.

 

Har bestemt meg for å returnere kortet som defekt, og sendt skjema for bestilling av returnummer.

 

Jeg har i ettertid lurt på om jeg også burde benytte meg av angreretten da jeg er liten lysten på ny rundans med MSI produkter av tvilsom kvalitet.

 

Kan jeg gjøre dette? Emballasjen er OK, men plastposer etc er selvfølgelig åpnet da kortet har vært montert. Ikke det at det skulle bety noe da kortet ikke virker...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kan benytte angreretten hvis produktet har vært åpnet. Ihvertfall ikke hvis hvis produktet har vært ute av antistatisk pose.

 

Selv om du har vært uheldig med ett produkt fra MSI, betyr vel ikke det at MSI vanligvis lager produkter av tvilsom kvalitet.

Lenke til kommentar

Lita retting til dei som skriker opp om angrerett:

 

Ved defekt produkt skal / kan ikkje angrerett brukast.

Viss produktet blir returnert som angrerett og slegar oppdager at produktet er defekt, kan dette bli belasta kjøpar.

Resultat du taper alt, og i verste tilfelle bli stempla som mulig svindler hjå den aktuelle nettbutikken..

 

Ved RMA så kan du spørre etter å kunne skifte til anna modell/merke, selgar er ikkje pålagt dette men ein del er villig til det likevel.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Ville heller sendt inn kortet i retur og fått et nytt av det samme kortet. Som skrevet litt før tråden her. Hvis et MSI produkt er defekt betyr det ikke at resten av partiet er deffekt. Og retur servicen til pcutstyr.no er topp. Har ikke hatt noe problem med retur av varer der

Lenke til kommentar
Lita retting til dei som skriker opp om angrerett:

 

Ved defekt produkt skal / kan ikkje angrerett brukast.

Viss produktet blir returnert som angrerett og slegar oppdager at produktet er defekt, kan dette bli belasta kjøpar.

Resultat du taper alt, og i verste tilfelle bli stempla som mulig svindler hjå den aktuelle nettbutikken..

 

Ved RMA så kan du spørre etter å kunne skifte til anna modell/merke, selgar er ikkje pålagt dette men ein del er villig til det likevel.

I såfall kan man jo samtidig gjøre oppmerksom på at varen synes å være defekt. Det er jo ikke noe muffens med å gå frem på en slik måte?

 

En kjøper kan på ingen måte berøves sin angrerett alene fordi selger leverer mangelfull vare.

 

Enig?

Lenke til kommentar

Angrerett:

Lovpålagt rett forbrukarane har til å returnere komplette fungarande varer tilbake til selgar utan å måtte ha godkjent grunn.

Kjøpar dekker frakt i dei fleste tilfeller (kjøpsloven spesifsierer kva untak dette er)

 

Reklamasjonsrett:

Lovpålagt rett til å få varen reparert kostnadsfritt når feilen er forklart i produksjonfeil. Kjøpar skal ha sine utlegg dekka av selgar i slike tilfeller.

 

Butikken kan nekte å ta inn ei vare på angreretten viss produktet er defekt, uansett når feilen oppstod, mens dei ikkje kan nekte eit reklamasjonskrav.

 

Sjølv om dei står si same lov har dei svært lite med kvarandre og det er to forkjellige situasjoner dei tar hand om. Dermed går det ikkje ann å bruke den eine på situasjoner som den andre paragrafen skal dekke.

 

 

 

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Hvis du er heldig sendte ikke de med et angrerett skjema. Da har du 1 års angrerett! Hvis du har fått det av dem (med i pakken eller på mail) har du 14 dager.

 

Du får benytte angreretten på et brukt produkt, men da må butikken selge det som demovare. Dvs at du får tilbake 70% av beløpet du betalte for det.

Lenke til kommentar
Angrerett:

Lovpålagt rett forbrukarane har til å returnere komplette fungarande varer tilbake til selgar utan å måtte ha godkjent grunn.

Kjøpar dekker frakt i dei fleste tilfeller (kjøpsloven spesifsierer kva untak dette er)

 

Reklamasjonsrett:

Lovpålagt rett til å få varen reparert kostnadsfritt når feilen er forklart i produksjonfeil. Kjøpar skal ha sine utlegg dekka av selgar i slike tilfeller.

 

Butikken kan nekte å ta inn ei vare på angreretten viss produktet er defekt, uansett når feilen oppstod, mens dei ikkje kan nekte eit reklamasjonskrav.

 

Sjølv om dei står si same lov har dei svært lite med kvarandre og det er to forkjellige situasjoner dei tar hand om. Dermed går det ikkje ann å bruke den eine på situasjoner som den andre paragrafen skal dekke.

 

 

 

mvh

JanEirik

 

 

Her finner du kjøpsloven og her finner du angrerettloven.

 

I angrerettloven §§ 11 og 12 står det om når man kan og når man ikke kan benytte angreretten. Fint om du kan finne grunnlag for følgende påstand:

 

"Butikken kan nekte å ta inn ei vare på angreretten viss produktet er defekt, uansett når feilen oppstod, mens dei ikkje kan nekte eit reklamasjonskrav".

 

med all respect :D

 

 

 

Jeg setter inn ordlyden i angrerettloven §§ 11 og 12 like så godt:

 

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

 

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Endret av nixon
Lenke til kommentar
Hvis du er heldig sendte ikke de med et angrerett skjema. Da har du 1 års angrerett! Hvis du har fått det av dem (med i pakken eller på mail) har du 14 dager.

 

Du får benytte angreretten på et brukt produkt, men da må butikken selge det som demovare. Dvs at du får tilbake 70% av beløpet du betalte for det.

Hvor har du det 70% tallet fra? Angrerett = Alle pengene du betale for å få varen til deg (dvs inkl. porto) tilbake. Du må betale porto tilbake til butikk.

 

Det er butikken som får tapet når folk bruker angreretten, men slik er lovverket her i landet. Liker man ikke det, så får man heller gjøre noe annet, enn å drive nettsjappe.

Lenke til kommentar
Hvis du er heldig sendte ikke de med et angrerett skjema. Da har du 1 års angrerett! Hvis du har fått det av dem (med i pakken eller på mail) har du 14 dager.

 

Du får benytte angreretten på et brukt produkt, men da må butikken selge det som demovare. Dvs at du får tilbake 70% av beløpet du betalte for det.

Tror du skal lese litt lov før du uttaler deg slik. For det der var dessverre bare tullball.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...