Samcki Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Guide; Overklokking og støydemping. (luftkjøling) Kabinett: Støydemping i kabinett fungerer ypperlig, selv har jeg testet forskjellige kabinetter og havnet til slutt på kabinettet fra Nexus. Dette er grunnet: - Luftgjennomstrømning - Støydemping i dørene toppene og føttene - Stilrent og funksjonalitet - Mulighet for vannkjøling Nexus kabinettet er utrolig ypperlig når det gjelder støydemping og kjøling. Den har en stor 120 mm vifte i bunn som er utrolig stillegående, og fortsatt flytter store mengder med luft. Det finnes også andre støydempede kabinetter, men jeg syns nexus er et orginalt og godt kabinett. Flere støydempede kabinetter: Microplex Cpu: Amd A64 3000+ socket 754 valgte jeg på grunn av varme utvikling og cool`n quiet. Kjører den forøvrig nå på 2400mhz (240*10) (fikk den opp i 2.5 med vapochill). Tempraturene overstiger ikke 50grader (load) i en romtemp på 22grader. Xp-m er også noe man kan vurdere, men selfølgelig får man mindre cpu kraft. Cpu kjøling: Har prøvd diverse cpu kjølere, men etter erfaringer og prismessig så havnet jeg til slutt på Nexus kjøleren. Fikk faktisk bedre temperaturer med Nexus kjøleren enn Coolermaster Ultra Votrex kjøleren. Gode og stille kjølere; Coolermaster Ultra Vortex Zalman CNPS7000A-Cu Cooler Master Vortex Dream htThermalright SLK-948U (Vifte må kjøpes i tillegg) Thermalright XP-120 (Vifte må kjøpes i tillegg) Psu: Med Nexus kabinettet følger det en 350 eller 400watt PSU, som er så stille man kan få de. Fontron, NorthQ, Aspire osv osv er stille PSU`er Ikke noe mere å si... hold dere unna PSU`er som Q-tec. Hovedkort: Hovedkort er ikke så nøye. Så lenge det er et Nforce3 (helst 250) chippsett. Bruker selv MSI og Gigabyte. Se etter hovedkort med passiv kjøling til chippsettet. Harddisk: Det som er et minus for Nexus kabinettene er støydempingen for harddiskene. Det finnes forskjellige måter å støydempe harddiskene med. Siden jeg først er så godt i gang med nexus kan jeg nevne at de har harddisk dempere og kjølere. Nexus DiskTwin Aluminium Men vil nevne at det finnes andre gode muligheter for støydemping av harddsik; Zalman Heatpipe Harddisk kjøler Microplex Skjermkort: Siden jeg er en gamer og trenger noe kraft så valgte jeg Gainward 6800LE. Men stock kjøleren som fulgte med var meget pjuskete og bråkte meget mye. Tenkte å prøve med på en heatpipe løsning. Da havnet jeg tilslutt med Coolermaster Coolviva, den passet utmerket. Core temp gikk faktisk ned 10grader og skjermkortet kjører nå med 16pipes 6vp, core på 350mhz og minne på 800mhz. Cool Viva Nevner også at jeg kjører kjøleløsningen uten vifte. Vil også nevne noen andre kjølere for skjermkort som er stillegående: Thermaltake Fanless VGA Cooler Fanless Cooler Thermaltake Gigant II Heatpipe VGAcooler NV Silencer serien Konklusjon: Å ha en støydempet PC er ikke bare bare. Man må passe på at man har god nok luftgjennomstrømning. Vil annbefale folk å "rydde" opp i kabinettene sine med strips og runde kabler, dette hjelper med luftgjennostrømningen og vil hjelpe til med avkjøling av komponentene. Alt i alt har jeg nå en PC som "støyer" like mye som en med vannkjøling. Så lenge man velger rett utstyr så er dette mulig. Er nå en kjempe fornøyd bruker av en støydempet PC. Hadde før Vapochill og det hele, men vil si at dette føles mye bedre ut og ikke minst høres. Kom gjerne med innspill og erfaringer (gode og dårlige). Oppdaterer denne tråden stadig ettersom jeg oppdager feil, ber folk om å holde seg til saken og ikke klage på skrivefeil (leifer). Vet at dette ikke er en kjempe bra guide, vil bare gi en pekepinn på hva som finnes. (Om folk vil så kan jeg lage bilder av min PC og legge ut, men dette kan ta litt tid. Vet ikke om det er nødvendig, men om folk vil så gjør jeg det) Endret 10. november 2004 av Samcki Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Flott tiltak, ettersom guiden utvikler seg vil nok dette bli en god ressurs for ivrige støydempere! Som en start kan du jo begynne å url-tagen på internett-adressene dine slik at f.eks Cooler Master Ultra Vortex kjøleren blir vist slik: Cooler Master Ultra Vortex. Flott jobba, bare pass på å følge opp så blir dette muligens en sticky.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Hovedkort er ikke så nøye. Så lenge det er et Nforce3 (helst 250) chippsett. Jeg vil påstå at et godt hovedkort er viktig, og så finnes det jo flere plattformer enn AMD64. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Hovedkort er ikke så nøye. Så lenge det er et Nforce3 (helst 250) chippsett. Jeg vil påstå at et godt hovedkort er viktig, og så finnes det jo flere plattformer enn AMD64. Det stemmer nok. Men jeg går ut i fra et A64 system, og jeg vil påstå at A64 er mere populært blant oss forumbrukere. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Kanskje burde også stille kabinett vere nevnt i lista ? Supert tiltak btw. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Holder på å lage en liste over diverse kabinetter... Kommer i løpet av dagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå