Gå til innhold

HW-feil på maskinen? Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har problemer med at maskinen låser seg ved oppstart, altså akkurat i det øyeblikket harddisken aksesseres. Det oppstår som oftest når maskinen skrus på om morgenen, men har skjedd et par ganger ved vanlig restart og. Problemet dukker opp 0-2 ganger i uka. Noen ganger låser den seg helt med svart skjerm, noen ganger får jeg korrupt ntloader osv. eller lås i det først win2k oppstartsvinduet og andre ganger lastes windows men får korrupt fil meldinger når den nesten er helt oppe. En restart eller to så er problemet borte.

 

Når jeg først er i windows fungerer alt stabilt, spill og vanlig windows. Overklokker ikke, har reinstallert mange ganger og installert alt av drivere riktig. Kjørt test på minne, var ok. Her må det vel være en hw-feil? Enten på hovedkort, harddisk eller psu? Please, kan noen gi meg tips på dette? Har hatt dette problemet siden jeg bygde maskinen i januar!

 

Win2k+sp2+presp3 patcher osv.

AMD T-Bird 1.0 taisol 762+AS2+enermax

Epox 8kha+

POV gf2ti 64MB DDR

Chieftec Fulltower Blue m/5 enermax 340 watt psu

256mb Twinmos DDR

Western Digital 40gb m/titan hd fan

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Goofee på 2002-05-25 11:33 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Goofee på 2002-05-25 11:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja en glimrende ide som jeg også har tenkt på. :smile: Har installert siste bios og følger med på eventuelle nye også. Men kan det være OS'et? Har faktisk ikke prøvd å installere f.eks noe annet som Win XP. Tror det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er OSet som har skylden. Skal dette være en Software-feil er det trolig noe galt med pastisjonen på harddisken (kanskje det skjedde noe kluss under formatering og opprettelse av diskene, men det er lite sansynlig...Bruker du PartitionMagic eller annet enn fdisk?)

 

Du sier at den kræsjer når den skal lese harddisken, dvs når maskinen søker etter floppy/IDE-enheter å boote fra. Kass boot-rekkefølge har du inne i BIOS? Normalt er floppy, CDROM og IDE-0 (dvs harddisken). Kanskje det er noe kluss med cdromen eller floppydisken, hvem vet. Prøv å i alle fall å la harddisken starte først, og ta vekk floppy og cdrom i fra boot-listen i bios. Hvis problemet fortsetter, har du i alle fall eliminert alle ideenhetene bortsett fra harddisken...

 

Divide & conquer...

Lenke til kommentar

Jeg bruker vanlig fdisk fra Win2k cd'en. Kan jo være noe galt med partisjoneringen ja. Tror faktisk jeg skal prøve å slette alt og opprette partisjoner på nytt neste gang jeg reinstallerer. Verdt et forsøk, selv om det er lite sannsynlig at det er feilen.

 

Installerer med NTFS. Hvorfor skulle dette være et problem forresten? Trodde dette var beste alternativ iforhold til FAT32??

 

Det er den rekkefølgen den står på nå ja. Skal prøve å forandre den og sjekke. Men ser forøvrig at harddisken ihvertfall kommer opp i bios de ganger det er feil. Skal gjøre denne sjekken og se. Kjører forøvrig cd-rom og harddisk på forskjellige ata-kabler/hver sin kontroller slik at det ikke er noe kluss med hastighetshåndteringen der.

 

Men jeg mener at denne feilen må være hardware relatert. Så sporadisk som den kommer, og nesten bare når maskinen skrus på om morgenen. Sikkert noen komponenter som er dårlig et sted. Håper det er harddisken for den er enklest å bytte. :smile:

 

Takk for tips forresten.

 

[ Denne Melding var redigert av: Goofee på 2002-05-25 12:01 ]

Lenke til kommentar

En måte du kan eliminere ut komponenter på er å kun kjøre med den HDD'en du har OS på, og koble denne til Primary IDE channel på hovedkortet, og master plass på kabelen. Sjekk også jumperen (hvis den står på "cable select" flytt den over til "master").

 

Går dette feilfritt kan du legge til komponenter. Dette er muligens en tålmodighetsprøve, men d gir sikre resultat.

Lenke til kommentar

Tror egentlig lite på at det er harddisken det er noe i veien med. Da burde du har fått feilmeldinger eller maskinen henger seg opp når du bruker den, ikke bare ved oppstart. Men må si jeg er ganske tom for ideer nå :smile: , og siden du kjøpte disken i januar er det nok lett å få ny på garantien.

 

(PS: Har du ringt til databutikken der du kjøpte delene, kanskje de har noen formening om ka årsaken kan være, de vbør jo kjenne til komponentene de selger)

 

Lykke til i alle fall :smile:

Lenke til kommentar

Ja, du har kanskje rett i at hd'en ikke er problemet. Men denne feilen er slitsom siden den hender så sjeldent og er såpass ugjennkjennelig. Men skal prøve alle tipsene jeg har fått her og se. Er desperat på å få fikset dette! Kjøpte det meste fra databutikken, så en mail om problemer med disse komponentene sammen er jo også verdt et forsøk.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...