Gå til innhold

Hvor store CF kort takler Ixus 500?

Anbefalte innlegg

Ettersom prisene på minnekort har sunket en del, lurer jeg på å kjøpe nytt og større minnekort. Jeg har Canon Ixus 500.

I instruksjonsboken er det estimert kapasitet på CF-kort opp til 512 mb.

Noen som vet om det er det som er maks av hva kameraet takler? Eller vil det takle alle størrelser av CF type 1?

Og så et annet spørsmål, betyr større kort at kameraet blir "tregere"? (hastighet betyr ikke noe særlig når man skal se hva som ligger på minnekortet, jeg tenker på når man tar bilder). Er det i så fall et argument for ikke å kjøpe for stort minnekort (heller kjøpe 2)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maksimal størrelse på kortet avhenger av hvilket filsystem kameraet støtter. FAT16 støtter opp til 512MB, FAT32 støtter extremt store kort. En tilfeldig valgt side funnet med Google sier at Ixus 500 støtter FAT32.

Større kort er generelt raskere enn mindre kort så det er ingen grunn til å velge flere små kort.

Lenke til kommentar
Større kort er generelt raskere enn mindre kort så det er ingen grunn til å velge flere små kort.

Hehe, dummeste jeg har hørt! Det finnes flere grunner til å velge mange små kort, men hovedpoenget må da være at dersom man har flere små kort er det mindre sjangse for at man mister mange bilder dersom kortet plutselig slutter å fungere! Bruker selv 3stk 512mb kort samt 1 stk 1000mb kort til mitt Canon 10D! Da fotograferer jeg i RAW slik at jeg ikke får så mange filer på et kort....

Lenke til kommentar
hovedpoenget må da være at dersom man har flere små kort er det mindre sjangse for at man mister mange bilder dersom kortet plutselig slutter å fungere!

Hovedpoenget må da være at har mun kun ett stort kort, slipper man å tenke på hvor man oppbevarer de andre, og slipper da å miste bilder når man ikke finner igjen kortene.

Man slipper også å bytte kort hele tida, som garantert gir større sjanse for at kortet slutter å fungere etter en tid, da det får ekstra belastning og også muligens støv på seg.

Lenke til kommentar
Hehe, dummeste jeg har hørt! Det finnes flere grunner til å velge mange små kort, men hovedpoenget må da være at dersom man har flere små kort er det mindre sjangse for at man mister mange bilder dersom kortet plutselig slutter å fungere!

Hvis du hadde lest spørsmålet så ville du sett at hovedpoenget var om mindre kort var raskere enn større kort og om det da var et argument for å kjøpe flere små kort istedet for et stort.

Uansett med flere kort vil du miste langt flere bilder enn med bare et kort. Et kort utenfor kameraet lever et farlig liv både når det gjelder mekanisk slitasje og statisk elektrisitet.

Hvis du ser på distribusjonen av tap så vil du oftere miste alle bildene hvis du har to små kort istedet for et stort kort. De færreste går rundt og har alle kortene 100% fulle hele tiden, så statistisk sett så vil du ofte miste alle bildene når et av de små kortene ryker. Når du da har øket sjansen for at et kort ryker betraktelig så sitter du igjen med negativ gevinst.

Så du minsker sjansen for å tape veldig mange bilder på en gang, men du øker sjansen på å tape alle bildene av et visst motiv. Det er i allefall ikke det smarteste jeg har hørt, i beste fall så går det opp i opp.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

I grunden en tåbelig diskussion om hvordan man bedst undgår at miste sine billeder (et stort kort vs. flere små kort). Alt afhænger jo af hvordan den enkelte håndterer dem, og af hvilken kvalitet man køber kort.

Mht om et stort kort gør kameraet langsommere, så er min erfaring at det kun har (mindre) indflydelse på opstartstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...