Gå til innhold

Støy redusering - vellykket metode?

Anbefalte innlegg

Noen som har tips/erfaringer med å redusere støy fra pc'en??

I første rekke er jeg ute etter metoder for å "isolere" kabinettet, siden jeg nettopp har bytta alt av innmat. Har hørt rykter om å montere "støyreduserende matter" på innsiden av kabinettet....

Tips taes imot med stor takk, spesielt siden maskinen befinner seg på soverommet og jeg gjerne vil ha maskinen på kontinuerlig :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine tips er Fan-mates fra microplex, samt VGA silencer, gummioppheng for disker og en effektiv CPU-kjøler.

Eller enkelt og greit, vannkjøling

Edit: selv bruker jeg en god kjøler, vga silencer og fanmates, litt lyd er det, men ikke sjenerende lyd, bare litt lett dyp sus.

Edit2: Du vil dessuten venne deg på å sove ved en støykilde, mange som bor nerme togbaner som sier at de ikke hører togene om natten.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Det jeg har gjort med min PC, som forøvrig er VEELDIG stille:

- Skiftet til en veldig støysvak CPU vifte (Gidder ikke overklokke uansett)

- Byttet ut vifta i min Antec 380w PSU med en PAPST 8412N2GME (26dB)

- Skiftet alle 3 kabinettvifter til støysvake PAPST 8412N2GL (12dB)

- Skiftet vifte på min Radeon 9800Pro til Arctic Cooling VGA Silencer

- Grundig isolering inni med Noise Control støydempingsmatter

- Satte min WD Raptor disk inn i en Sunbeam Harddisk Silencer

- I tillegg har jeg satt individuell hastighetsregulering på alle viftene, slik at de kan skrus enda lavere... for å bevare nattesøvnen ;)

Får det meste av disse varene på Microplex..

Lenke til kommentar
Det hjelper veldig mye å bruke en hd-silencer til Raptoren. Jeg har en 74Gb selv, og disken bråker nesten ikke, men den vibrerer kraftig. Og det er vibrasjonen som skaper mest støy.

Er det sånn at disken sitter godt fast når den er i Silenceren? Har vurdert to slike selv, men er litt bekymret for at diskene ikke sitter godt nok fast, blant annet når man skal flytte rundt på maskina.

Lenke til kommentar

Jeg har bytta ut de sinnsyke bråkeviftene i kabinettet og gått opp en størrelse på cpuvifta med sånn eh, overgangsak.

Kosta ca 300kr? 400? til sammen.

MEN

det var ikke nok, så jeg bygde en diger kasse å putte kabinettet nedi med dempeplater inni, sånne fra taket på en skole. Disse fikk jeg av vaktmesteren når de hadde ligget på et lager etter at de falt ned.... I kassa monterte jeg to 120mm vifter, en innblås nede, en utblås oppe,. som jeg monterte litt "inni" dempeplatene. Da ble det tyst som i graven. Jeg designa kassa slik at den ble et pent bord til midikeyboardet mitt. Malte den og kjøpte heltre "hobbyplate" som lokk.

Du sier at du vil flytte på den? Dersom ikke stillheten er like påkrevd dit den skal av og til, feks LAN, kan dette kanskje være et alternativ for deg.

Mye jobb, tror du?

Ja, men overkommelig, og nesten gratis støydemping.

Æff

Lenke til kommentar

Hvis du har en bod eller et rom som ingen bruker ved rommet ditt så kan du flytte pc'en inn dit. Lydløst!

Jeg har gjort det og det eneste legger merke til er at støy/during fra skjermen. :cry: hehe..

Jeg har 2 stk ps2 forlengere på 10m til tastatur og mus, skjermkabel på 10m. Sitter nå og vurderer usb-hub så jeg kan bruke usb tilkoblinger her ved tastaturen skjermen og musa :w00t:

Endret av Liar
Lenke til kommentar

Det er mange bra tips her så langt. Jeg må nevne et viktig poeng: Man må finne den rette balansen mellom støy og kjøleevne.

Jeg har støydempet et utall av PCer, de mest typisk inngrepene er som følger:

- Fjerne støy fra PSU. Man kan bytte viften, sette den på 7v, sette på vifteregulator. Jeg har ofte flyttet viften fra bakkanten til innsiden av kabinettet. Dermed holdes mye av støyen inne i kabinettet. Det enkleste er selvksagt å kjøpe en ny PSU med en 12cm stillegående vifte.

- Åpne opp lufttilførsel. Jeg pleier å skjøre et passe stort hull i bunnen av kabinettet, typisk 4cm * 24cm for å slippe inn luft.

- Dempe støy mot fronten. Siden man lettest hører støy fra PC fronten, så dekker jeg den fra innsiden med dempematter fra bilrekvisita forretning.

- CPU kjøler: Kjøp deg en viftekontroller ala Zalman Fanmate, så kan du justere ned turtallet, men likevel ha god nok kjøling.

- Harddisker: Disse er verre. Noen disker vibrerer kraftig, da må man feste dem slik at de får bevege seg noe, "novibes" kan være ok. Nye disker som Seagate 7200.7 trenger ikke dette.

Dette var bare en begynnelse, mye gjenstår, f.eks. skjermkort, chipset vifte etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...