Gå til innhold

Spar meg, vær så snill.

Anbefalte innlegg

Spar meg for 'Hjemme-PC' og 'Komputer for alle'-relaterte artikler om 'hvordan gjøre ditt' og 'hvordan gjøre datt', jeg bryr da meg KATTA om en 'hjemmeside-guide' skrevet i skikkelig H-pc stil, med små kommentarer og en forholdsvis lang "forklaring" av hvordan datamaskinen behnadler binære tall... TEIT. navnet er hardware.no, og når jeg kommer inn her forventer jeg å lese ting på samme måten jeg gjorde for 2 år siden, relevant informasjon om ny hardware, smugtitter på småsnacks, tester og bruktmarked... men NEIDA, nå skal plutslig hardware.no begynde å apellere til 'mannen i gata' som kjøpte ny Aptiva hos Elkjøp for en skammelig pris og som har lyst å lære seg å bruke Windows...

Jeg har, som nerd, sett på hardware.no som en slags 'siste norske utpost' i dataverdenen, et sted der det engang var et forum med mange spennede personer, jeg syntet forresten at det gamle forumet var mye mer "personlig", det virka mer som om 'alle kjente alle' før. Forumet er jo en annen sak, men SPAR MEG, SPAR MEG SPAR MEG SPAR MEG for hjemme-PC artikler...vær så snill...jeg har lyst å lese artikler om hardware der det forventes at leseren faktisk vet hva en BUS er, han vet hvordan prosessoren fungerer i en maskin, han vet så inderlig vell at datamaskinen bruker 1 og 0, og jaggu steike vet han ikke at det finnest andre OS enn Windows!

Det var min lille kommentar.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeje... man maa passe seg for aa senke seg ned til minste fellesnevner i et forsoeke paa aa faa 'alle' til aa bli interessert i emnet man skriver om.

Ha litt respekt for sitt fag heller, og trives innen den nisjen man passer i.

Det var min lille tale, "these are not the drones we are looking for, move on...".

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 10:49, aoi skrev:

[..ønskes å spares for "elementære" artikler..]

Løsningen er enkel. Gi F i å lese dem.

Det kan jo faktisk tenkes at det er enkelte som synes slike artikler er interessante og ikke minst lærerike. Toleranse er en grei ting, jeg vet ikke hvor man får får kjøpt det, men hvis du kommer over en palle, så ta med deg litt.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene!

Definitivt viktige ting som tas opp her og jeg tar helt klart poenget. Folk befinner seg på ulike stadier, og for å ta et eksempel har noen helt sikkert interesse av en artikkel som forklarer uttrykk som RAMDAC, fillrate, AGP Sidebanding etc, mens andre igjen bare fnyser av slike artikler. Det gjelder med andre ord å finne en balansegang.

Det som er helt sikkert er at det stoffet HW.no produserer ikke primært skal rette seg mot absolutte nybegynnere, til det har vi publikasjoner som nevnt tidligere i tråden. Men det er jo håpløst å tilfredsstille alle i hver eneste artikkel, til det har folk for ulike kunnskapsnivåer.

Lenke til kommentar

Mannan i gata må vel også få lov til å lære seg noe?

Forøvrig kunne man hatt noen innføringsartikler slik at man slipper å drive med detaljforklaringer.

En annen ting som ødelegger er er fryktelig høy fjortis -faktor enkelte ganger.

Lenke til kommentar

Den 2002-05-25 12:06, hutre skrev:

En annen ting som ødelegger er er fryktelig høy fjortis -faktor enkelte ganger.

Der må jeg si meg fryktelig enig....jeg er dritlei av det må komme fjortiser inn i tråden og ødelegge den totalt....har man ikke noe konkret eller prøver å hjelpe folk så kan man heller la være å svare.

veeel det var det jeg hadde å si!

Lenke til kommentar

Svært så voksne alle ble da? Lær dere og overse idioter istede for og syt. Det er internett, der vil _ALTID_ være mennesker som en eller annen ikke liker. Så stopp og syt.

La dem jatte om det tilfredstiller dem eller noe, blir oversett uansett.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 12:02, talisar skrev:

på tide å lage en ny forum et sted som faktisk banner idioter og newbies:)?

Høres ut som om du kom ferdig opplært og utdannet den dagen du ble skvist ut.

Ikke glem at på et eller annet stadie så må en begynne å lære, men dog noen senere enn andre.

Det mange av Dere foreslår er at en tar vekk informasjon / guider som er tilrettelagt for å høyne kunnskapsnivået hos enkelte. Veldig lurt :roll:

Det er vel ikke verre at en lar være å lese enkelte artikler / innlegg.

Irritasjonsfaktoren er faktisk større ovenfor de som ikke kan godta at kunnskapsnivået er forkjellig fra person til person. Dette er faktisk en basis for at et forum skal overleve, det er på denne måten en får inn nye synspunker og diskusjoner.

Fra mitt ståsted kan jeg ikke se at det skal gagne noen at alt skal legges tilrette bare for kunnskapseliten.

Lenke til kommentar

Jupp, jupp, på ein måte enig.

Når ein skriv ein artikkel så er det greit å halde seg på eit visst nivå (enten det no er nybegynnar eller ekspert), og så lenke vidare til relevante ressursar som forklarer ting, slik ein slepp å scrolle seg gjennom mange/lange detaljar, så kan dei som lurer heller gå inn og lese.

hey, that's what the web is all about

Ein kunne jo seie at hw skal ligge på eit visst nivå, og linke til andre plassar som har info på lågare nivå, men det er eit problem med det, nemleg at ein stor del av desse ressursane er på utanlandsk. Og dei som faktisk lurer på kva omgrep betyr er gjerne folk som kanskje ikkje er så stø i utanlandsk. Dermed ender dei opp like forvirra.

Så eg trur faktisk det er viktig at ein plass som hw skriv om grunnleggande ting på forståeleg norsk.

Men på den andre sida treng ein ikkje å finne opp hjulet i kvar artikkel, heller lenke til dei grunnleggande artiklane som er skrivne tidlegare.

Men desse forslaga om å stenge ute folk som ikkje kan så mykje har eg ikkje heilt sansen for. Elitisme fører neppe til framgang. Vi har plass til alle, så lenge dei oppfører seg.

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-05-25 12:28 ]

Lenke til kommentar

Vi var da alle newbie en eller annen gang, og ikke viste hva CPU og PSU og alle de rare ordene som sto i manualene.

Syns hw.no gjør en bra jobb, men savner vel litt mere "snax" til de som er/mener de er kommet over newbie stadiet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 12:20, jason skrev:

Quote:

Den 2002-05-25 12:02, talisar skrev:

på tide å lage en ny forum et sted som faktisk banner idioter og newbies:)?

Høres ut som om du kom ferdig opplært og utdannet den dagen du ble skvist ut.

Ikke glem at på et eller annet stadie så må en begynne å lære, men dog noen senere enn andre.

Det mange av Dere foreslår er at en tar vekk informasjon / guider som er tilrettelagt for å høyne kunnskapsnivået hos enkelte. Veldig lurt
:roll:

Det er vel ikke verre at en lar være å lese enkelte artikler / innlegg.

Irritasjonsfaktoren er faktisk større ovenfor de som ikke kan godta at kunnskapsnivået er forkjellig fra person til person. Dette er faktisk en basis for at et forum skal overleve, det er på denne måten en får inn nye synspunker og diskusjoner.

Fra mitt ståsted kan jeg ikke se at det skal gagne noen at alt skal legges tilrette bare for kunnskapseliten.

Njaeh, dette er vel egentlig ikke min diskusjon da, ettersom det egentlig er det samme for meg.

Men poenget i sutringen er kanskje aa si at det har blitt litt mye newbiee-artikler i det siste?

Men helt aerlig saa maa jeg jo si: Herrefred. Er det ikke mulig aa gaa til f.eks. tomshardware da?

Lenke til kommentar

Problemet er at mange mener dem har kommet over "newbie" stadiet men så har dem det ikke i følge noen andre. Linjene er ikke like, desuten er der ikke noe "nå er eg over stadiet" grense. Og inføre noe slikt kommer ikke til og forbedre noe, blir samme greiene som nå. Synest det er helt okay som det er, bare overse det du ikke vil se. Er ikke vanskligere.

Im a n00b.

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg har lært mye her inne på forumet, ihvertfall fått litt innsikt i hvordan alt fungerer.

Synes ikke oss nybegynnere bør bli "frøset" ut eller nektet adgang bare fordi vi ikke er dataingeniører eller lignende.

Synes nesten slik sutring som dette er barnsligere enn den beryktede fjortisfaktoren alle skriker om!

Er veldig fornøyd med forumet slik det er:

Et nyttig og godt hjelpemiddel drevet av dyktige folk! :smile:

Lenke til kommentar

Off topic:

Jason. Etter en nylig titt på Slapps så var det kanskje ikke så ille det jeg så om høy Vcore på CPU for en god stund siden? Så at XP`en deres tok natta og det er 100% sikkert på grunn av overslag (flaps), som jeg liker å kalle det.

Vegard.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 04:25, Vegard20 skrev:

Off topic:

Jason. Etter en nylig titt på Slapps så var det kanskje ikke så ille det jeg så om høy Vcore på CPU for en god stund siden? Så at XP`en deres tok natta og det er 100% sikkert på grunn av overslag (flaps), som jeg liker å kalle det.

Vegard.

Satt en natt foran skjermen og plutselig lyste taklampa opp. Skjermen ble svart, og resultatet kan du som du sa se på slapps.com Det tragiske var jo at hovedkortet også tok kvelden.

Var i kontakt med Lyse kraft som er min leverandør, men de påtok seg intet ansvar. Grunnet at intet var rapportert fra meg eller noen av de nærmeste naboene tidligere. Har nå satt meg opp på venteliste for montering av en eller annen boks som skal overvåke spenningen.

Det er jo lov å håpe at de finner noe så får jeg kanskje erstatning senere.

Men pytt pytt shit happens, om ikke annet så var det en glimrende unnskyldning for innkjøp av ny pros sam mobo :grin:

Som en liten kuriositet (kan ikke forklare hvorfor) så sveiv alt utstyret på default når det skjedde. Flaut men fakta :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...