Gå til innhold

Ny pc, nå eller senere ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Den gamle "slitern" min begyner å dra på årene. For pc å være, anyways...

Så: Data konsulenten i huset mener jeg bør vente til dobbelkjerneCPU'ene blir billigere , fordi jeg da vil få en helt annen ytelse.

Men Pcen min trenger en oppgradering nå. (selv om spilling av feks Morrowind går til nød)

Dette er da pcen jeg har tenkt litt på:

AMD 64 3400+

En eller annen 3200 ram. (512) evt. 1024

X800PRO (fabrikant)

Nytt Hk for AMD 64.

Alt annet har jeg ;D

Dette skal idelt komme på 7000-9000

Noen som gidder å hjelpe en som ikke har snøring på AMD ? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært greit å se hva slags PC du har nå, så vi vet om det er nødvendig å oppgradere slik du spør om.

Personlig ville jeg ventet et par uker på nForce 4 hovedkortene og kjøpt et GeForce 6800GT, slik at du senere kan oppgradere til SLi. 1024 RAM er og også et must for et slikt oppsett.

Edit: John Kåre var før meg...

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar
Hadde vært greit å se hva slags PC du har nå, så vi vet om det er nødvendig å oppgradere slik du spør om.

Hva er galt med profilen min, det står det ;)

Jeg lurer på om jeg burde vente eller om jeg burde kjøpe nå...

Og hvis det er best å kjøpe nå; hvilket hk og skjermkortprodusent?

Lenke til kommentar

Hva er galt med profilen min, det står det ;)

Jeg lurer på om jeg burde vente eller om jeg burde kjøpe nå...

Og hvis det er best å kjøpe nå; hvilket hk og skjermkortprodusent?

Hvis du ikke kan vente to-tre uker kan du kjøpe et standard 939 kort med AMD64 3200+ eller 3500+ cpu(3400+ fåes ikke på 939 socket).

Gigabyte kortet er pent, men ca 500.- dyrere enn de andre kortene. MSI kortet er visstnok helt ok, og blandt de billigste i markedet. Uansett hva du bestemmer deg for, sjekk at RAM'en du velger er 100% kompatibel med hovedkortet du kjøper. Skjermkortet ville jeg sjekket opp i skjermkort forumet, er plenty med AMD vs Nvidia poster der.

Hvis jeg var deg ville jeg ventet de få ukene det er snakk om og ta valget da. Vær obs på muligheter for dårlig tilgang på de nye varene, og potensielle problemer med RAM kompatibilitet på de nye hovedkortene. Så regn ikke med noe sikkert før ett par uker ut i desember.

Endret av Singularity
Lenke til kommentar
Og hvor mye vil dette 939 oppsettet komme på ?

Regner med at det vil overstige ideal prisen min ganske kraftig....

AMD64 3200+: 1795.- (snart tilgjengelig i 90 nanometer)

eller

AMD64 3500+: 2450.- (snart tilgjengelig i 90 nanometer)

MSI K8N NEO2 Plat.-54 nforce3 250 Ultra: 1150.-

Resten er opp til deg. Kvalitet på RAM trenger ikke være all verdens om du ikke skal overklokke, men velg twinna ram, slik at du utnytter dual ram kanalene på 939 kortet. Skjermkort er akkurat det samme, syke prisforskjeller og ikke nødvendigvis ytelse som reflekterer den. Standardkorta til x800 og 6800 er ikke så veldig dyre, og vil garantere god ytelse i lang tid fremover. Ca pris er 2800.- - 3500.- på disse korta, sjekk opp i skjermkort forumet for mer info der.

edit.

Prisene på nForce4 korta og tilgjengelige PCIe grafikk kort er ikke klart enda. Vet heller ikke om nForce3 korta vil synke i pris når nForce4 kommer... Uansett er dette kanskje nok ett argument til å vente en liten måned med et eventuelt kjøp

Endret av Singularity
Lenke til kommentar

Kjøp gjerne nå, men du må lete litt for å finne de riktige komponentene:

* Athlon64 3000+ Socket 939 (fordi de er 90nm som gir ekstrem overklokkbarhet, og siden socket 939 er kompatible med fremtidige dualcore CPU'er)

* nForce4 hovedkort (pga PCI-e som er den nye slot'en for skjermkort, og på grunn av Socket 939 og dens støtte for fremtidige dual-core CPU'er)

CPU: ca 1400kr

HK: ca 1200kr

1GB ram: ca 1400kr

ok skjermkort: ca 2000kr

-----------------------------------

totalt: ca 6000kr

Hvis du venter noen uker blir det nok lettere å finne disse komponentene, men det å vente på dual-core ville jeg ha glemt i denne omgang. Det kommer nok ikke før om et halvt til ett år og vil garantert koste flesk i starten. Så det blir neppe et prismessig reellt alternativ før om 1-2 år. Da er det jo greit om du har et kompatibelt hovedkort og bare kan sette inn den nye dual-core CPU'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

* Athlon64 3000+ Socket 939 (fordi de er 90nm som gir ekstrem overklokkbarhet, og siden socket 939 er kompatible med fremtidige dualcore CPU'er)

* nForce4 hovedkort (pga PCI-e som er den nye slot'en for skjermkort, og på grunn av Socket 939 og dens støtte for fremtidige dual-core CPU'er)

Er det noe vits med PCI-E ? er det ikke omtrent samme ytelse , men dyrere ?

Lenke til kommentar

Er ikke noen foskjell bortsett fra at PCIe trekker litt mindre watt sammenlignet med AGP/standard PCI, pr dags dato. Men PCIe blir den nye standarden, og vil etterhvert ta helt over for AGP. Dette vil selvfølgelig ikke si at AGP ikke blir tilgjengelig med nye grafikk kort, men etterhvert vil lanseringen av disse sikkert bli bremset opp til fordel for PCIe korta(akkurat nå er det vel motsatt).

Lenke til kommentar

Det er ikke noen ytelseforskjell, men heller ikke store prisforskjellen. AGP er på vei ut. Gode skjermkort vil lanseres stadig skjeldnere til AGP. Dvs. at hvis du planlegger å oppgradere skjermkort i løpet av PC'n levetid så er PCI-e et must.

Ups. Singularity har allerede forklart dette bra.

Ang. den pakkeløsninga så ville jeg styrt unna fordi den inneholder den gamle 130nm-utgaven av Athlon64, lite overklokkbar ram, og et hovedkort uten PCI-e.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...