Anathema Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Hei. Den gamle "slitern" min begyner å dra på årene. For pc å være, anyways... Så: Data konsulenten i huset mener jeg bør vente til dobbelkjerneCPU'ene blir billigere , fordi jeg da vil få en helt annen ytelse. Men Pcen min trenger en oppgradering nå. (selv om spilling av feks Morrowind går til nød) Dette er da pcen jeg har tenkt litt på: AMD 64 3400+ En eller annen 3200 ram. (512) evt. 1024 X800PRO (fabrikant) Nytt Hk for AMD 64. Alt annet har jeg ;D Dette skal idelt komme på 7000-9000 Noen som gidder å hjelpe en som ikke har snøring på AMD ? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Det oppsettet burde fungere som en drøm det! Ville gått for 1024 mb ram, for da drar du alt av spill osv... Hva trenger du hjelp til? Valg av cpu og hk? Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Vent til Nforce 4 kommer ut på sokkel 939. Ellers MSI Platinium sokkel 939 AMD 64 3400 Corsair S Value PC3200 512x2 Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Hadde vært greit å se hva slags PC du har nå, så vi vet om det er nødvendig å oppgradere slik du spør om. Personlig ville jeg ventet et par uker på nForce 4 hovedkortene og kjøpt et GeForce 6800GT, slik at du senere kan oppgradere til SLi. 1024 RAM er og også et must for et slikt oppsett. Edit: John Kåre var før meg... Endret 7. november 2004 av F-r-e-d-r-i-k Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Hadde vært greit å se hva slags PC du har nå, så vi vet om det er nødvendig å oppgradere slik du spør om. Hva er galt med profilen min, det står det Jeg lurer på om jeg burde vente eller om jeg burde kjøpe nå... Og hvis det er best å kjøpe nå; hvilket hk og skjermkortprodusent? Lenke til kommentar
Singularity Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Hadde vært greit å se hva slags PC du har nå, så vi vet om det er nødvendig å oppgradere slik du spør om. Hva er galt med profilen min, det står det Jeg lurer på om jeg burde vente eller om jeg burde kjøpe nå... Og hvis det er best å kjøpe nå; hvilket hk og skjermkortprodusent? Hvis du ikke kan vente to-tre uker kan du kjøpe et standard 939 kort med AMD64 3200+ eller 3500+ cpu(3400+ fåes ikke på 939 socket). Gigabyte kortet er pent, men ca 500.- dyrere enn de andre kortene. MSI kortet er visstnok helt ok, og blandt de billigste i markedet. Uansett hva du bestemmer deg for, sjekk at RAM'en du velger er 100% kompatibel med hovedkortet du kjøper. Skjermkortet ville jeg sjekket opp i skjermkort forumet, er plenty med AMD vs Nvidia poster der. Hvis jeg var deg ville jeg ventet de få ukene det er snakk om og ta valget da. Vær obs på muligheter for dårlig tilgang på de nye varene, og potensielle problemer med RAM kompatibilitet på de nye hovedkortene. Så regn ikke med noe sikkert før ett par uker ut i desember. Endret 8. november 2004 av Singularity Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Og hvor mye vil dette 939 oppsettet komme på ? Regner med at det vil overstige ideal prisen min ganske kraftig.... Lenke til kommentar
Singularity Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Og hvor mye vil dette 939 oppsettet komme på ?Regner med at det vil overstige ideal prisen min ganske kraftig.... AMD64 3200+: 1795.- (snart tilgjengelig i 90 nanometer) eller AMD64 3500+: 2450.- (snart tilgjengelig i 90 nanometer) MSI K8N NEO2 Plat.-54 nforce3 250 Ultra: 1150.- Resten er opp til deg. Kvalitet på RAM trenger ikke være all verdens om du ikke skal overklokke, men velg twinna ram, slik at du utnytter dual ram kanalene på 939 kortet. Skjermkort er akkurat det samme, syke prisforskjeller og ikke nødvendigvis ytelse som reflekterer den. Standardkorta til x800 og 6800 er ikke så veldig dyre, og vil garantere god ytelse i lang tid fremover. Ca pris er 2800.- - 3500.- på disse korta, sjekk opp i skjermkort forumet for mer info der. edit. Prisene på nForce4 korta og tilgjengelige PCIe grafikk kort er ikke klart enda. Vet heller ikke om nForce3 korta vil synke i pris når nForce4 kommer... Uansett er dette kanskje nok ett argument til å vente en liten måned med et eventuelt kjøp Endret 8. november 2004 av Singularity Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Har har mye dritt om MSI, men du mener likevell jeg bør gå for de ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Kjøp gjerne nå, men du må lete litt for å finne de riktige komponentene: * Athlon64 3000+ Socket 939 (fordi de er 90nm som gir ekstrem overklokkbarhet, og siden socket 939 er kompatible med fremtidige dualcore CPU'er) * nForce4 hovedkort (pga PCI-e som er den nye slot'en for skjermkort, og på grunn av Socket 939 og dens støtte for fremtidige dual-core CPU'er) CPU: ca 1400kr HK: ca 1200kr 1GB ram: ca 1400kr ok skjermkort: ca 2000kr ----------------------------------- totalt: ca 6000kr Hvis du venter noen uker blir det nok lettere å finne disse komponentene, men det å vente på dual-core ville jeg ha glemt i denne omgang. Det kommer nok ikke før om et halvt til ett år og vil garantert koste flesk i starten. Så det blir neppe et prismessig reellt alternativ før om 1-2 år. Da er det jo greit om du har et kompatibelt hovedkort og bare kan sette inn den nye dual-core CPU'en. Endret 8. november 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Kjøp gjerne nå, men du må lete litt for å finne de riktige komponentene:* Athlon64 3000+ Socket 939 (fordi de er 90nm som gir ekstrem overklokkbarhet, og siden socket 939 er kompatible med fremtidige dualcore CPU'er) * nForce4 hovedkort (pga PCI-e som er den nye slot'en for skjermkort, og på grunn av Socket 939 og dens støtte for fremtidige dual-core CPU'er) CPU: ca 1400kr HK: ca 1200kr 1GB ram: ca 1400kr ok skjermkort: ca 2000kr ----------------------------------- totalt: ca 6000kr Er det noe vits med PCI-E ? er det ikke omtrent samme ytelse , men dyrere ? Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Hvis du fikser et skjermkort så har jeg resten Link til pakkeløsning på komplett.no Anbefales... Lenke til kommentar
Singularity Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Kjøp gjerne nå, men du må lete litt for å finne de riktige komponentene:* Athlon64 3000+ Socket 939 (fordi de er 90nm som gir ekstrem overklokkbarhet, og siden socket 939 er kompatible med fremtidige dualcore CPU'er) * nForce4 hovedkort (pga PCI-e som er den nye slot'en for skjermkort, og på grunn av Socket 939 og dens støtte for fremtidige dual-core CPU'er) CPU: ca 1400kr HK: ca 1200kr 1GB ram: ca 1400kr ok skjermkort: ca 2000kr ----------------------------------- totalt: ca 6000kr Er det noe vits med PCI-E ? er det ikke omtrent samme ytelse , men dyrere ? Er ikke noen foskjell bortsett fra at PCIe trekker litt mindre watt sammenlignet med AGP/standard PCI, pr dags dato. Men PCIe blir den nye standarden, og vil etterhvert ta helt over for AGP. Dette vil selvfølgelig ikke si at AGP ikke blir tilgjengelig med nye grafikk kort, men etterhvert vil lanseringen av disse sikkert bli bremset opp til fordel for PCIe korta(akkurat nå er det vel motsatt). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Er det noe vits med PCI-E ? er det ikke omtrent samme ytelse , men dyrere ? Det er ikke noen ytelseforskjell, men heller ikke store prisforskjellen. AGP er på vei ut. Gode skjermkort vil lanseres stadig skjeldnere til AGP. Dvs. at hvis du planlegger å oppgradere skjermkort i løpet av PC'n levetid så er PCI-e et must. Ups. Singularity har allerede forklart dette bra. Ang. den pakkeløsninga så ville jeg styrt unna fordi den inneholder den gamle 130nm-utgaven av Athlon64, lite overklokkbar ram, og et hovedkort uten PCI-e. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Når kan kommer 90nm utgaven , da? Og hva vil prisen bli? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Når kan kommer 90nm utgaven , da? Og hva vil prisen bli? De er lansert og tilgjengeligheten ser ut til å være grei. Mange norske nettbutikker oppgir nå at de kan skaffe den innen en uke: AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester'' AMD Athlon 64 3200+ ''Winchester'' AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'' Prisene er ikke så gale i forhold til 130-nm utgavene heller Lenke til kommentar
JonV Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 ta og sett i et X800 skjermkort og vent til de nye chipsetene kommer.. med tanke på HW specs du har idag ville jeg Ventet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå