Andreasfe Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 God kveld! Jeg sitter her med tanken om å mekke en server. Jeg vil ha muligheten til å legge opp websider på den, samt filer. Dette kalles vel en web- og filserver da? Spørsmåelt mitt er egentlig enkelt og greit. Kunne jeg bare kjøpt meg en ny Harddisk og opprettet en partisjon på den og installert XP Pro og diverse serversoftware og kjørt opp en server på den måten? Altså bruke min eksisterende maskin. Maskinen skal fortsette å være som i dag, men med en partisjon som kjører en server. Belastningen vil vel ikke bli så stor da det kun skal være en fil og webserver? Er dette i det heletatt mulig? Lenke til kommentar
kamus Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Jepp, du kan kjøre hjemmesidene dine fra en Windows XP pro. Installer IIS og med den kan du kjøre websidene dine. Du kan også bruke Apache webserver + en eller annen form for FTP Server for fildeling, MEN jeg vil anbefale deg hvis du har en maskin som kan brukes separat til dette formålet, så er det den beste løsningen. Så fort du har satt opp denne med XP Pro, så er det ganske greit å fjernstyre den, + at sikkerheten vil også bli noe bedre. Hadde det vært opp til meg så ville jeg brukt en 2003 server, fordi der ligger også IIS 6.0, den har mye bedre sikkerhet enn den gamle IIS versjonen som ligger i Windows XP Pro, men så er jo prisen ganske høy for 2003 server. Kamus Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Takker for svar. Har nok ikke råd til noe 2003 Server nei Men altså. Maskinen jeg har tenkt å ha en "server-partisjon" i skal jeg fremdeles bruke som vanlig maskin.. Går det ann? Blir ikke det som å kjøre 2 operativsystem samtidig? Mulig jeg skraper sammen en Pentium 3/Duron-maskin allikevel til dette formålet, hvis det anbefales sterkt. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Du kan kjøre to operativsystemer samtidig, hvis du for eksempel kjører VirtualPC eller VMWare. Disse lar deg kjøre et operativsystem inne i et annet, men krever ganske kraftig maskinvare, samtidig som at begge systemene går ned hvis hovedsystemet går ned. Du bør nok satse på å skaffe deg en egen maskin å kjøre server på ja, det vil være mye mer stabilt også Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Takker for hjelp. Da skraper jeg sammen en nogenlunde grei maskin til dette. Ihvertfal en maskin som klarer å kjøre XP Pro. Pentium 3 funker vel greit til dette formålet. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Joda, det bør da gå greit, så lenge du ikke skal kjøre så mye grafisk. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Det bør funke bra med en Pentium3 til ditt formål, men hvis du klarer det er det alltids greit å få med litt ekstra RAM, 512 MB eller no. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Jepp. Tror jeg skal kunne få tak i et par 256 MB brikker. Men det kan være mulig at det ender opp med at jeg kjøper nytt utstyr.. Demovarer på komplett.no kan da vel ikke være så galt? Sempron 2200+ (500 kr.) Demo-Hovedkort m-ATX (300 kr.) 256 minne (350 kr.) i første omgang m-ATX kabinett m/PSU (500 kr.) Harddisk og CD-RW har jeg liggende under 2000 kr. Dette bør vel funke greit? Også kan jeg vel fikse en sånn skjerm/mus/tastatur-switch. så jeg kan bruke det samme på både server og vanlig maskin. Endret 8. november 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Bør fungere veldig bra det. Hva skal du med en så kraftig server? Sånn jeg har forstått det skal du sette opp en webserver, og da er det vel unødvendig å mekke sammen en så kraftig pc. Så er det bare å sette opp en apache-server. Kanskje Linux ville fungert. Trenger ikke så mye kraft for å kjøre. I tillegg kan du kjøre fjernstyring fra den andre maskinen som du bruker til daglig. RealVNC eller noe annet. Da er det bare å putte serveren i skapet og kose seg da. Men det er ikke nødvendig med skjerm/tastatur/mus switch --> RealVNC. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Hvis han bruker XP Pro så er det innebygd for fjernstyring. Remote Desktop Connection innstillingene setter du på egenskaper for Min Datamaskin og eksternt:-) Da kan du hive tastatur/Mus/skjerm. og i tillegg slipper du å hive inn software som tar unødvendige prosseser. I tillegg skal han kjøre fildeling(les FTP eller lignende) på maskina, da kan det være greit å ha litt ekstra. Men det avhenger seff av hvor mye som skal lastes og hvor mye WEb serveren belastes. Edit: trykkleif sneik seg innpå Endret 8. november 2004 av kamus Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 en 500 mhz funker fint og holder lenge!! RAM helst 512.. OS? man får jo windows 2003 webserver.. hvis ikke så kan man bruke win XP pro.. IIS6.0 kan man laste ned fra microsoft.com Filserver delen er jo bare å dele mapper med full tilgang, til spesifikke brukere!! Lenke til kommentar
kamus Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 en 500 mhz funker fint og holder lenge!! RAM helst 512.. OS? man får jo windows 2003 webserver.. hvis ikke så kan man bruke win XP pro.. IIS6.0 kan man laste ned fra microsoft.com Filserver delen er jo bare å dele mapper med full tilgang, til spesifikke brukere!! Trodde ikke at du fikk installert IIS 6.0 på en XP maskin, trodde bare du kunne kjøre diverse verktøy fra XP for administrering. Såvidt jeg vet funker ikke alle verktøyene for IIS ordentlig heller på XP. Har du noen linker på hvordan man setter det opp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå