Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor tykk bunn på kjøleblokk

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en kjøleblokk men har ikke alverden med vertøy. Jeg skal bare borrde kanalene i blokka rett igjennom og sette på kobberlokk på begge sidene. Hvor tykk burde den være? Vil 3mm vere passe. Burde vel ikke være altfor tynn eler alfor tykk. noen som har erfaringer på dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er sant det. så vidt jeg husker så utvider kobber seg rundt 17*10^-3 mm per grad (17*10^-6m/K). jeg vil nok tro at det ikke er så lurt å lage den alt for tynn. men siden blokken din er av ren kobber vil alle steder på blokken utvide seg likt. Da vil fortsatt formen være uforandret, men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer i praksis. men lag den tykk nok i hvert fall. varmeledeevnen svekkes sikkert ikke å mye i denne sammenhengen(vannkjøling av prosessor)...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 16:43, ddd-king skrev:

det er sant det. så vidt jeg husker så utvider kobber seg rundt 17*10^-3 mm per grad (17*10^-6m/K). jeg vil nok tro at det ikke er så lurt å lage den alt for tynn. men siden blokken din er av ren kobber vil alle steder på blokken utvide seg likt. Da vil fortsatt formen være uforandret, men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer i praksis. men lag den tykk nok i hvert fall. varmeledeevnen svekkes sikkert ikke å mye i denne sammenhengen(vannkjøling av prosessor)...

Hvet du om det går bra med 3mm eller må jeg ha tykkere?

Lenke til kommentar

hvis du uansett skal bruke like mye kobber ville jeg fåreslå at tykkelse bir lagt over vanne istedenfor under vannet, hvis du skjønner hva jeg mener. Men vær forsiktig med for tynn bunn du lager, ikke overdriv med andre ord. Når du så lager tykkere over vannet kan du sikkert lage riller i dn som i en kjøleribbe.

Lenke til kommentar

ikke lag den for tynn.

I teorien så blir det bedre jo tynnere du lager blokken. men hvis du lager den alt for tynn er det lett å bøye den...da blir ikke hele arealet presset mot prosessoren...da er det verre enn 2cm blokk.

3mm bør være the "sweet spot" tror jeg...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 08:04, ddd-king skrev:

ikke lag den for tynn.

I teorien så blir det bedre jo tynnere du lager blokken. men hvis du lager den alt for tynn er det lett å bøye den...da blir ikke hele arealet presset mot prosessoren...da er det verre enn 2cm blokk.

3mm bør være the "sweet spot" tror jeg...

Jeg går nåk for 3mm. Skal også feste blokka i de fire hulla på hovedkortet. Blokka blir 4x6 cm. går bånnblta til 8x8cm og borrer fire hull som passer til hovedkortet. Plata må vere såpass tykk at den tåler og skrus fast til hovedkortet uten av den benner seg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 10:05, trøls skrev:

Som Hr. OcShoot fant ut, så er det bedre jo tynnere bunnen er. 1 mm bør vel også være nok - den kommer ikke til å knekke!

DEn kan lett bøye seg når den blir så tynn og det er kjedelig vis den gjør det. Brent cpu har jeg ikke lyst til og få igjen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 13:41, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Den 2002-05-26 12:20, Bøgge Bakken skrev:

DEn kan lett bøye seg når den blir så tynn og det er kjedelig vis den gjør det. Brent cpu har jeg ikke lyst til og få igjen.

Dersom du bruker shims burde den ikke bøye seg :smile:

Jo, den kan gjøre det. Hullene er utenfor prosessorsokkelen og der er det ikke shim.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 17:17, Anders Leipsland skrev:

en fyr på ocshoot fant ut at tempen sank hvor tynnere han gjorde bunnen. ved 0.1(eller var det 0.3?)mm så turte han ikke gjøre den tynnere. Han CNC maskinerte forøvrig blokka

3mm er med andre ord mer enn tykt nok :smile:

Bomma litt der med mine teoretiske tanker.. Min er 5mm..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 15:16, SirHartge skrev:

Quote:

Den 2002-05-25 17:17, Anders Leipsland skrev:

en fyr på ocshoot fant ut at tempen sank hvor tynnere han gjorde bunnen. ved 0.1(eller var det 0.3?)mm så turte han ikke gjøre den tynnere. Han CNC maskinerte forøvrig blokka

3mm er med andre ord mer enn tykt nok :smile:

Bomma litt der med mine teoretiske tanker.. Min er 5mm..

D har jo fresa ut kanaler da. Det blir litt anneledes når man setter på ei plate. Denne kan bøyde seg i forhold til selve blokka.

Lenke til kommentar

dere er jo klin gale, skal dere virkelig presse den så hard ned på cpu at dere er redde for å bøye den? hk bøyer seg lenge før 1mm kopperet bøyer seg. og bruk shims, jeg brant en athlon 1g fordi vannkjølinga sto 0,1 mm skjevt. :sad: det er en billig forsikring m shims.

Hele poenget her må jo være att det er bedre med en mm for mye enn en mm for lite.

men fem mm er for mye siden varmen må krype gjennom hele metallet for å nå vannet.

Og bøgge jeg går på posten i firetia på mandag. hvis pengene er der da, så sender jeg kopperet på tirsdag.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 15:40, minimum payne skrev:

dere er jo klin gale, skal dere virkelig presse den så hard ned på cpu at dere er redde for å bøye den? hk bøyer seg lenge før 1mm kopperet bøyer seg. og bruk shims, jeg brant en athlon 1g fordi vannkjølinga sto 0,1 mm skjevt. :sad: det er en billig forsikring m shims.

Hele poenget her må jo være att det er bedre med en mm for mye enn en mm for lite.

men fem mm er for mye siden varmen må krype gjennom hele metallet for å nå vannet.

Og bøgge jeg går på posten i firetia på mandag. hvis pengene er der da, så sender jeg kopperet på tirsdag.

Den er grei. Skal på skolen til mandag for og høre om jeg kommer opp i almene fag. STikker innom banken da. Sender en bilde av kviterningen når jeg kommer hjem.

Men tilbake til emne. 1mm kobber veldig tynt og jeg trur/trudde at kobbere ville bøye seg. Jeg går nok for 3mm vis dem har det på byen. Vis ikke så prøver jeg med 1mm kobberplata som er på clas Olson. DEn burde holde til alle blokkene mine.

Lenke til kommentar

Quote:

Tja. VArmen vil ligge i blokka jevnt og gi fra seg varme til vannet. Jeg kan ikke se den store fordelen/bakdelen. Det må være minimal forskjell vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...