Gå til innhold

Hva er så bra med CSS?

Anbefalte innlegg

Hadde jeg jobbet for Den Mest Populære Websiden i Hele Verden.com, hadde sikkert CSS vært skrekkelig bra og penge-sparende, men det er ikke tilfelle (altså, jeg jobber ikke for denne websiden).

Dt fungrer hlt fint om jei skrivir nårsk sonn som dt hr ogzå. Jei abeffaler inggen å skkrive norzk på dnne måten, men dtet fung erer helt fint for 90% av befollkningen å leze. Hadde jei jobbet for VG, haddde det zikkert vert skrekkelig bra å følle de norske "skrift-standardene", men dett er ike tilfelle.

Det var kanskje på grensen til usaklig, men poenget mitt er at nesten alle dere personer (browsere) forstod hva jeg skrev, selv om jeg ikke brukte standard norsk (tabeller). Kanskje det var noen misforståelser hos noen av dere personer (browsere), med det gjør jo ingenting siden jeg ikke jobber for en stor webside, avis, tidsskrift el.

Hadde jeg derimot fulgt de norske "skrift-standardene", ville være mye lettere og raskere for alle å lese, og det hadde ikke vært noen misforståelser..

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om browserene endrer normene sine om noen år, og tabellsuppa di ødelegger for hele presentasjonen? Du skal ikke se bort i fra det.

Oppfølgingsspørsmål: Mange har brukt det argumentet mot meg og mine tables - men jeg har alltid ment at min hjemmeside vil aldri vare så lenge at tables blir ufunksjonelt å bruke til layout. Sansynligvis har jeg lagd en ny side lenge før tables forsvinner. Derfor prioriterer jeg ikke divs.

Det var hvertfall min holdning før jeg forsøkte å forstå css. Nå går det bare i css, men det har fremdeles ikke gitt meg noen fordeler. Men, min holdning er at jeg respekterer at noen bruker tables, og jeg kan svare på spørsmål om det uten å starte lange diskusjoner om hva som er best, jeg respekterer at de ikke ønsker å sette seg inn i noe nytt dersom de kan tables. På samme måte ønsker jeg respekt for det valget jeg har gjort. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva om browserene endrer normene sine om noen år, og tabellsuppa di ødelegger for hele presentasjonen? Du skal ikke se bort i fra det.

Oppfølgingsspørsmål: Mange har brukt det argumentet mot meg og mine tables - men jeg har alltid ment at min hjemmeside vil aldri vare så lenge at tables blir ufunksjonelt å bruke til layout. Sansynligvis har jeg lagd en ny side lenge før tables forsvinner. Derfor prioriterer jeg ikke divs.

Hvor pokkern er spørsmålet..?

Lenke til kommentar
Det var hvertfall min holdning før jeg forsøkte å forstå css. Nå går det bare i css, men det har fremdeles ikke gitt meg noen fordeler.

ingen fordeler?

hva med at det er evig mye lettere å lage nytt design uten å måtte rote rundt i 740 tables eller lage på nytt for at det skal virke skikkelig?

Jeg har i alle fall spart veldig mye tid på det, og da går f.eks. tiden om til å lage alternative stiler til siden, sånn at folk kan få velge hva de vil ha. Eller forbedre den på andre måter. Mye enklere å edit'e selve siden senere også å skifte navigasjonsmeny fra høyre til venstre _kan_ være tidkrevende i tabell-suppe, mens i css kan det være nok med å skifte på 1 linje i css'n.

Med CSS slipper du også å fjerne siden før tabellene blir ufunksjonelt til layout, er nok med å editere CSS'n.

Men, privatpersoner skal få gjøre som de vil på sine egne personlige hjemmesider, selv om det er feil.

Lenke til kommentar

Det er jo en stor forskjell på folk som "bare vil lage sin egen 'min lille prinsesseside' ", og gjerne skulle sett at de kunne gjort det i word eller lign. ved å flytte ting hit og dit i realtime wysiwyg, og så være ferdig.. Og legge ut bilder av katten sin og kjæresten sin, osv..

DER gir jeg ¤#!&!¤%/&"¤ i om de bruker tabeller (der er de fleste enda verre, og bruker frames..), personlige sider for folk som ikke ønsker å gjøre noe mer på web enn sin egen side: OK! bruk pure ASCII for min del..

Det blir i det øyeblikk den personen tenker for seg selv "hey! jeg har lyst til å gjøre mere med web, lage flere sider, ha som hobby/jobb, lage sider for venner, etc.." at kravene MINE sjerpes..

For: Sammenlign webutvikling/-design med digital "publishing" (ok, kom ikke på et bra norsk ord som passa inn i den settningen.. brain needs more cola).

Om du skal ha et håp om å komme videre fra "printe ut på egen printer og selge til venner eller katten din eller whatever" -stadiet, til et stadie hvor du kan klare å få deg en jobb, som du kan beholde, og hvor du _enkelt_ kan samarbeide med kolleger og annonsører og andre utenforstående som har noe med f.eks. magasinet å gjøre,

SÅ MÅ DU FØLGE STANDARDER... og da hjelper det ikke om du er SÅÅÅÅ god til å f.eks. tegne i paint (litt på spissen her nå..), når "standarden" er InDesign/Quark...

Det MÅ settes høyere krav til de "profersjonelle" utøverne av dette faget..

(husk at vi fra internetts start til nå har levd i en tid hvor reklamebyrå-ansatte har kunnet slenge opp noe i frontpage på en time og tjent 20k på det, og at mange av disse løsningene ikke er det spor profersjonelle, og en stor gruppe av utøverne ikke en gang har hørt om W3C eller web-standarder generelt..)

Og ang. det med stilsett for håndholdte, prosjektorer, etc..

Det er temmelig mange "businessmenn" og sjefer der ute som MÅ ha det kuleste kule, eller rett og slett er nødt til å ha det for å få gjort jobben sin.. Og for et firma, eller din egenpromotering, kan en side som ser bra ut i et slikt format spille en stor rolle når penger er ute for å skifte eiere..

MEN.. Nok sammenligninger for nå.. Har noen hørt om "hybrid layouts" ?

Ikke det?

Hybrid layouts, per Jeffrey Zeldman definisjon, er:

- Layout som både bruker tables og div's

- Bruker CSS

- _følger standarder_

Ikke alle som tør kaste seg inn i div-basert design enda, og ikke sååå rart egentlig..

ER jo fortsatt en del "quirks" i alle browsere egentlig.. en del uoverenstemmelser når det gjelder hvordan ting skal implenteres.. Og det gjør jobben vanskeligere..

(og for de som f.eks. skal jobbe med intranett interface hvor sjefen insisterer på å fortsette å bruke Netscape Navigator 4, pga det blir for dyrt å skrive om intranett-applikasjoner bygget med javascript spesielt for NN 4.. er et "hybrid layout" ofte en god løsning..)

Og jeg skjønner ikke hvorfor vi istedet for å presse div/css over huet på folk som skal lage sin egen lille side, ikke heller kan lede dem litt i riktig rettning ved å bemerke hvor viktig det er at sia validerer, og vise dem de "nifty", kule tingene css kan gjøre for table-layouten dems.. De VIL da ha en design som:

- validerer (følger standarder)

- bruker tables (og div's om hverandre ? )

- bruker CSS

Så klart.. er jo noen "downsides" med "hybrid layouts" også,

det bruker f.eks. tables slik tables ikke er ment, , men man fjerner mye dårlig kode med det, og gjør "utvikleren" mer bevisst på standarder..

Og så.. når de senere kanskje finner ut at de vil gjøre mer enn bare "Min lille prinsesseside", så har de faktisk et bedre utgangspunkt...

Ps. Om innlegget bare ble et usammenhengende virrvar, så er nok det ofte en realitet når jeg setter meg ned med "hurtigsvar" og kun skal skrive en liten kommentar som blir til en roman.. men.. You all got the big picture.. eh?

Ps2. (oyeah! bra spillkonsoll..)

Har en følelse av at "profersjonelle" er stava feil... men.. JEG STRØK I NORSK..

og har desverre en del slike feil.. Så det er nok folk nødt til å leve med..

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...