Marvil Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Jaja, websiden din kan sikkert se ekstra bra ut på en mobiltelefon, fungere bedre i en oppleser for blinde, eller spare deg penger hvis du har femtini fantasilliarder treff på websiden din. Big deal. Hvem er det her som faktisk forholder seg til sånne ting? Hvorfor kan ikke folk som vil lage websider i tables, få lov til å gjøre det uten at CSS-folk skal si at det er feil? Hvorfor kan ikke folk bare følge standarder..? W3C setter standarder som det er anbefalt å bruke innen webutvikling, noe jeg ikke ser openget med ikke å følge.. Det er ikke påbudt å følge ISO-standarder, men det er et klart negativt trekk om du stiller og sier «ISO? Nei, fan heller. Jeg vet hva som er best. Jeg har ikke nok besøkende til å følge ISO-standarder.» Dessverre, har lite til overs for den. Jeg lærer daglig om kvalitetssystemer, hvordan man får en organisasjon/bedrift/osv til å funger. Om kulturer, subkulturer, forbedringsprosesser, osv osv. Personlig syns jeg det er greit å følge det som finnes av standarder. Mulig jeg ikke har noen blinde som besøker siden min, men om det kommer en tilfeldig innom, syns jeg det er morsomt at han kan få vite hva som står der. Igjen, i den virkelige verden, med bedrifter og lignende, så er standarder noe man bør følge og respektere. Ikke overse og anbefale andre om å gi faen i, fordi man ikke gidder det selv. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Helt enig Marvil, bra skrevet. Det var det jeg egentlig skulle skrive i stad. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg psilocybe og andre med samme mening å absolutt ikke ville følge standarder. Argumenter? Og nei, jeg tenker ikke på «slutt og mas» og den typen argumenter. Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Standarder innen Data er et must. Se bare hvordan det har blitt med DVD og brenning der.. Bare rot. Et godt eksempel på standardisering er OSI modellen til nettverk, her må alle som lager nettverkskort, switcher, routere ol. Forholde seg til OSI modellen. Dem kan putte hva dem vil på nettverkskortet sitt, SÅ LENGE dem følger OSI modellen. Hadde det ikke vært dejlig om det samme hadde gjeldt på WEB. (og ellers i databransjen) Sånn blir det selvsagt ikke, men man skal for all del ikke anbefale og ikke bruke standardene! Det er det du gjør psilocybe og det blir helt feil. Som moderator burde du vite bedre! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Som moderator burde du vite bedre! Så du mener at han, siden han er moderator, burde være ekspert på det meste egentlig? Ta det litt med ro da. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Et godt eksempel på standardisering er OSI modellen til nettverk, her må alle som lager nettverkskort, switcher, routere ol. Forholde seg til OSI modellen. Dem kan putte hva dem vil på nettverkskortet sitt, SÅ LENGE dem følger OSI modellen. Igrunn ikke. De kan gjøre hva pokkern de vil, poenger er: Skal de få levert/solgt noe, så må de følge denne modellen. Det gjelder forøvrig alle produksjonsfirma som levere til større produsenter. Da vet alle hva de får, og hva de skal lage. Men ja, jeg tok poenget ditt Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 psilocybe: Kan du gi meg en grunn til å skrive tabellkode istede for strukturbasert HTML? Her har eg prøvd å forklare nettopp korfor du skal la vær å bruke tabeller til layout. Eg kan så godt som garantere at uansett ka slags motargument du kommer med, så vil du bli dengt ned i grøfta, kjære psilo Lenke til kommentar
huf Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Og, der var vi i gang igjen... Som sagt før, så skjønner ikke jeg heller hvorfor ikke folk kan lære seg å følge standarder? Hva er det folk har imot dem? Det blir litt sånn "hvorfor skal jeg slutte å kaste boss når alle andre gjør det?"- argumentasjon, synes jeg. Helt enig! Hvor mange ganger skal vi igrunn ta opp dette? W3C jobber jo ræva av seg for å lage standarder som det er anbefalt å bruke innen webutvikling, så hvorfor skal andre bare gi faen da? Skjønner ikke det. Arve: Kjør han i grøften, men gjør det med måte: Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Arve: Kjør han i grøften, men gjør det med måte: Skal prøve. Blir igrunn som å slutte å bruke definisjoner, fordi det er ingen grunn til at dei er som dei er. Kanskje eg skal begynne å rekne en meter ut i fra kor lang halve armen min er istede for den egentlige meteren edit: ser han leser tråden no *spent på svar* edit2: han stakk uten å svare jo! Makan til pingle Endret 8. november 2004 av arve87 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 psilocybe: Kan du gi meg en grunn til å skrive tabellkode istede for strukturbasert HTML? Her har eg prøvd å forklare nettopp korfor du skal la vær å bruke tabeller til layout. Eg kan så godt som garantere at uansett ka slags motargument du kommer med, så vil du bli dengt ned i grøfta, kjære psilo Jeg har lest den artikkelen (ja, denne kan vi kalle for "en artikkel"), men du overbeviser meg fremdeles ikke. Hvorfor skulle jeg, en tiltaksløs ung mann i sin beste alder, gidde å sette meg inn i noe nymotens fjas, bare fordi jeg sparer et par KB, siden min kan sees på en mobiltelefon/PDA, eller blinde kan få lest opp siden min? Jeg gir da blanke i om jeg bruker 6 eller 7KB på en .html-fil, og blinde eller dippedutt-fikserte mennesker som må surfe selv om de ikke har tilgang til en PC, tror jeg utgjør en forsvinnende liten promille-andel av seerne mine. Jeg er ute etter å presentere teksten på sidene mine, noe jeg har gjort. If it ain't broke, don't fix it. Folk kan se websiden min, både "vanlige" og w3c-valid-fikserte mennesker. Jeg er fornøyd, 99% av leserne er fornøyd. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 DU trenger ikkje bry deg om det, men du kan uansett ikkje nekte for at å bruke tabeller til layout er ulogisk, og like masse feil. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Ikke for å være vanskelig eller noe sånt, men jeg syns tabeller er feiende flotte greier, jeg. Tabeller, tabeller, hei hei hei! Ingenting er så flott som deg! Men, som de sier på engelsk, the smake is like the bake. Vi får bare være uenige om dette. Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Det jeg mente med moderator var ikke at han skulle kunne alt. Men han bør ikke anbefale til andre og bruke noe som er feil, han kan gjøre hva han vil! Men han kan holde det for seg selv Dette synes jeg fordi mange veier det han skriver tyngre enn hva andre skriver. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Ikke for å være vanskelig eller noe sånt, men jeg syns tabeller er feiende flotte greier, jeg. Har du prøvd å skrive semantisk HTML? Det er faktisk ikkje SÅ vanskelig. Gi det et forsøk, du vil aldri forstå korfor du holdt så lenge på tabellane. I promise. Men, som de sier på engelsk, the smake is like the bake. Vi får bare være uenige om dette. Sant nok, eg kan ikkje hindre deg i å gjøre ting slik, men eg vil du skal vite at du gjør det tungvint og feil. edit: typo. Endret 8. november 2004 av arve87 Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Men han bør ikke anbefale til andre og bruke noe som er feil, han kan gjøre hva han vil! Men han kan holde det for seg selv Merkelige holdninger her. Alle må få lov til å annbefale hva dem vil! psilocybe må som alle andre få lov til å yttre sine meninger og si hva han vil. Selv om veldig mange her(inkludert meg) er i mot å lage layout på websider ved hjelp av tabeller, så kan man ikke be psilocybe holde kjeft, bare fordi vi ikke liker metoden hans. Det blir rett og slett for dumt. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Vi ber han ikkje holde kjeft, vi holder oppe en ytterst relevant diskusjon, der (vi) argumenterer mot psilocybe, og omvendt Waldmeister: legg merke til at han skriver "bør ikke anbefale..." - altså, ikkje "skal ikkje anbefale".. Du bør ikkje anbefale(og overbevise) folk om at det er smart å kjøre med sommerdekk om vinteren Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Men han bør ikke anbefale til andre og bruke noe som er feil, han kan gjøre hva han vil! Men han kan holde det for seg selv Jeg anbefaler ingen å bruke tabeller for å lage en webside, jeg skriver bare at det er den måten jeg selv bygger opp min personlige hjemmeside. Om jeg bruker en time ekstra på å snekre sammen siden min, så er det min tid å bruke nøyaktig som jeg vil. Jeg ser ikke på det som tungvindt, og websiden vises i alle "normale" weblesere (IE, Opera, FireFox), så så utrolig feil kan det umulig være. Hadde jeg jobbet for Den Mest Populære Websiden i Hele Verden.com, hadde sikkert CSS vært skrekkelig bra og penge-sparende, men det er ikke tilfelle (altså, jeg jobber ikke for denne websiden). Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Det jeg mente med moderator var ikke at han skulle kunne alt. Men han bør ikke anbefale til andre og bruke noe som er feil, han kan gjøre hva han vil! Men han kan holde det for seg selv Dette synes jeg fordi mange veier det han skriver tyngre enn hva andre skriver. Nå må du bremse ned en del hakk her da. En mod er her for å holde ro og orden på forumet, ikke være innehaver av alle korrekte svar og løsninger. Bare så det er sagt; de er overhodet ingen overmennesker, og på ingen måte nødvendigvis mer kunnskapsrike/tungtveiende eller "definerende" (fant ikke noe godt ord) i sin opptreden i diskusjoner her på forumet. de er her for å passe på at vi overholder retingslinjer, nettikette og normal folkeskikk. sånn jeg ser det ihvertfall nok OT for min del Mvh G Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) psilocybe: Å bruke tabeller til layout er like idiotisk som å ta vannsklie i gummidress. Det funker til en viss grad, helt til noen kommer og treffer deg i huet. Hva om browserene endrer normene sine om noen år, og tabellsuppa di ødelegger for hele presentasjonen? Du skal ikke se bort i fra det. Du sier (inndirekte) at du ikke bryr deg. Det er en idiotisk innstilling etter mitt skjønn. W3C eksisterer for en grunn. Du kan nesten sammenligne tabellayout med å kjøre på venstre side av veien. Det er galt, og langt i fra så trygt, og ikke minst smart, som å kjøre på høyre side. Når du har kjøpt deg en ny bilstereo tipper jeg at du er sjeleglad for at ISO-standarden har kommet seg så langt. Jeg blir sjeleglad hvis det samme skjer i webutviklingsverdenen. Jeg ser rett og slett ikke hvorfor du orker å bruke èn time ekstra på å kode siden din, og gjøre ting galt, enn å gjøre det rett, og i samme slengen spare litt tid. Denne diskusjonen fikk meg til å tenke på hvor sta PoleCat var i FrontPage-tiden sin. Dere skal nok se at psilocybe forstår det etterhvert også. Endret 9. november 2004 av SirIce Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Kjempebra sagt SirIce !! Men nå kan vi kanskje slutte og mase på psilocybe, det er hans side, han gjør hva han vil med den! Det er ikke alle som har tid til og lære seg CSS, og siden hans er jo helt fin som den er idag. Men når det er sagt, så tror jeg han ville fått et bedre resultat med CSS. Begynner du på scratch(til trådstarter)så er det uansett CSS som er fremtiden for noen år fremover sånn som det ser ut idag. Det er så masse bra ting med CSS, og det er den riktige måten og gjøre det på. Endret 9. november 2004 av DiaVoLo Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Denne diskusjonen fikk meg til å tenke på hvor sta PoleCat var i FrontPage-tiden sin. ----------------- psilocybe: I grunn gjør du det bare bedre (les; enklere) for deg selv, og værre for brukeren, og det er vel litt feil tankegang når man skal "vise frem" websider. Men, jaja. Det er jo bare hjemmesiden din da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå