Ever Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Satt her å tenkte på hva jeg kan gjøre for å drepe støy fra harddiskene mine, og såvidt jeg forsto, så var noe av problemet med å pakke de inn i vatt eller lignende, varmeutvikling. Kom på en greie jeg så til salgs på TV shop en gang for lenge siden. Det var rett og slett noen plastposer en kunne putte ting i, forsegle de med en slags vanntett glidelås, og deretter suge ut all luften gjennom et hull på toppen, med en støvsuger. Hullet hadde en flapp, slik at du kunne suge luft ut, men det blokkerte luft som kom inn. Poenget med disse posene var å oppbevare ting som helt ikke skulle være i kontakt med luft, gamle brev osv, og sølvtøy, you name it. Det jeg tenkte på var om en kunne pakke en harddisk inn i en slik nesten lufttom pose, slik at varme blir ledet ut av området rundt posen, og ikke luften inni, og så senke hele disken i vann. Forutsatt at en klarer å få det skikkelig tett (spesiellt der kablene kommer ut av posen), skulle disken ha det helt fint. Ingen vannskade, og heller ikke noe varmeproblemer, siden vann leder varme ganske bra. En skulle da sitte igjen med en *helt* stille harddisk. Ingen høyfrekvent piping, ingen summing, ingen skraping mens den jobber... Om du legger den rett på dørken i vannbadet vil det jo selvsagt bli litt vibrasjon, men det er bare å kutte ut et stykke skumgummi den kan hvile på. Tanker? Lenke til kommentar
ols Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 ikke saerlig god ide, etter min mening. vann er en ganske god lydleder. plastpose?! I det lange loep vil det garantert oppstaa lekasje. den mest effektive biten i din oppstilling er skumgummibiten. (og den kan du bruke ogsaa uten vann). en sikrere (vifteloes) metode kunne kanskje vaere aa pakke hele greia inn i store mengder varmeledende pasta og klaske hele denne klisne kladeisen ned paa en stor aluniniumsplate med kjoeleribber (som igjen knne vaere en del av kabinettet). man maatte unngaa mekanisk kontakt, naturligvis, for eksempel ved bruk av avstandstykker av myk gummi. silikonpasta har stor indre dempning og leder ikke stroem. men jeg toer ikke tenke paa prisen. kanskje maatte man bruke en halv liter av stoffet, eller mer. vel, bare en tanke i forbifarten, og jeg har allerede trukket den halveis tilbake... Lenke til kommentar
Versatile Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 errr... hvordan hadde du tenkt å få strøm til den sa du? ellers hørest det interesangt ut. Det hadde blitt en riktig stille disk det der! Lenke til kommentar
Ever Skrevet 25. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2002 Vel, det ver jo ikke akkurat tanken å bruke en brødpose her, og jeg tror ikke en ville løpe noe særlig risiko for hull på posen om en bruker en ganske tykk og ikke seig pose. (Bosspose = seig = slitasje, antistisk er ikke seig, og jeg ser ikke for meg at det ville bli hull på en slik.. Og ja, det er i og for seg sant at vann leder lyd, men såvidt jeg har forstått fysikk, leder det først og fremst lyd fra vann til vann. I luft vil en ikke høre mye av hva som skjer under vann like ved. (Har sprengt nyttårsraketter en halv meter under vannoverflaten... (Utrolig kult btw) og da hører du ikke mye fra land. Og i tillegg er det lavfrekvente lyder som leder best under vann, og de er i hovedsak en konsekvens av vibrasjon, noe skumgummien tar seg av. Og om jeg ikke tar feil, er det nettopp høyfrekvente lyder som støydempingsmatter har størst problemer med å kvele. Og det er i alle fall de jeg finner definitivt mest irriterende med støyen fra en 7200 hd. IDE og strøm burde ideelt sett føres ned i en rund kabel, og klemmes sammen med slike klemmer en bruker på vannkjølingsrør, eller til nød slike strips en samler ledninger inne i kabinettet. En kan jo selvfølgelig lede ned strøm og ide separat, men to kabelåpninger = dobbelt så stor risiko for lekkasje. Slik jeg ser det, er det eneste problemet her, faren for lekk. Men jeg tror dette kan gjøres temmelig sikkert av noen som er litt mer nevenyttig en meg. Prøver meg på en liten ascii for å illustrere: ============ / | | | ---Strøm/IDE---------<=>----| HD | | | | | ============ Elendig figur, men men. <=> er klempunktet for ledningen, på venstre side er det luft opp til hovedkortet. Strekene er liksom indre og ytre ramme for hd/plastpose Edit: bbcodes Bah. Drit i tegninga, får den ikke til å vise skikkelig. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ever på 2002-05-25 15:08 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: på 2002-05-25 15:09 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Ever på 2002-05-25 15:10 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå