Gå til innhold

Høyfrekvent piping fra... ett eller annet.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig ny maskin fra komplett, MSI kt3 ultra, xp 1800, 512 mb ddr ram, chieftec dragon kabinett med 340W PSU, og vifte i sidedøra. Jeg hadde tidligere veldig plagsom støy fra min gamle billig pc, en celeron 500 ferdig pc, og gikk alltid ut ifra at den høyfrekvente lyden kom fra psu.

Det var derfor temmelig skuffende når jeg fikk denne PC-en, at den samme utrolig irriterende lyden var der fortsatt. Tenkte først at psu'en her også bråkte noe jævlig, og begynte å søke litt rundt. Så leste jeg om "blyant-testen", og stakk en blyant i psu vifta.

hmmmm... lyden var der fortsatt til min store forbauselse. Gjorde det samme med vifta i sidedøra, men ingen forandring. I og med lyden er så høyfrekvent er det vanskelig å høre akkurat hvor den kommer fra, men jeg tror det må enten være cpu vifta, eller harddiskene. Har en ekl papst 1900 vifte, og 2x 60 gig hder. Har tatt en del ting fra gamlemaskina over i den nye, begge harddiskene, lydkort, skjermkort og nettverkskort. Har vanskelig for å forestille meg at det skulle komme fra noen av kortene, ingen av dem, inkludert skjermkort, har vifte (gammelt geforce 2 mx400). Lurer derfor på om det er harddiskene, og hva jeg eventuelt kan gjøre med det. Er litt bekymret for å gjøre blyanttesten på cpu vifta, har liten peiling på dette, og er usikker på om cpu tåler det..

Kan tempratur på harddiske ha noen innvirkning på støy? jeg inbiller meg de er litt varme, vurderer å sette inn en 80mm papst i hd-holderen. Er det rimelig å tro at lavere temperatur vil hjelpe på støy fra hd? Er det noe en kan gjøre for å begrense støyen fra de?

Takker for enhver tilbakemelding.

Ever

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(vennligst ikke quot hele teksten. Quot det du svarer på. Du hadde quotet hele innlegget som står rett over dette) -yummy-

Det er PSU so m det er noe galt med. Kompontenter kan "spille" og du får en høyfrekvens lyd. Lyden kommer ikke bra vifta men sansynligvis spoler i strømforsyninga. Ville forklart problemet til komplett og send den inn.

Du vil alltid finne en som har en bedre PC en dei!

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-07 01:01 ]

Lenke til kommentar

en ting som er lett å teste er om det er vakkel-kontakt i cpu. Ta cpu ut og sett den inn igjen. Ta gjerne leveleren på socketen opp og ned noen ganger mes cpu er ute. Dersom en av pinnene på cpu ikke sitter helt fast kan det forårsake viprasjon som gir en pipelyd, og er du heldig fjerner du den på denne måten. Er det spoler på hk eller i psu er det værre å løse det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en slik "summelyd" som var utrolig irriterende. Harddisker summer noe "fryktelig" fant jeg ut, og kjøpte NoVibes på microplex.no. Det hjalp.

Hvis det er samme lyden etter at du har byttet såpass mye av systemet ville jeg tippe det har noe med harddiskene... Gå inn i windows, på "power settings" og velg at "turn off harddisk" after f.eks. 1 minutt. Hvis du da lar maskina stå littegrann, så vil den ene disken da slå seg av til du gjør noe som trenger disken. Disken med OS'et på slår seg ikke av, men du kan jo høre om det er noe forskjell med den ene disken.

ble litt rotete dette, men det er en idé hvertfall

bertie

Lenke til kommentar

Er sikker på at det er diskene dine. Hadde det slik selv, jeg løste det ved å legge disken på to striper av skumgummi nederst i kabinettet og festa det med strips. Ble så vanvittig mye bedre enn før.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette ble nevnt: ADSL modem(!) lager en utrolig høyfrekvent lyd hjemme hos meg. Denne er ikke noe særlig hørbar hos meg med mindre du lytter godt etter hvor den kommer fra.

Men siden det samme skjer med både ny og gammel PC så kan det jo tross alt være dette dersom du har ADSL da.

Sjekk det:)

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis det er samme lyden etter at du har byttet såpass mye av systemet ville jeg tippe det har noe med harddiskene... Gå inn i windows, på "power settings" og velg at "turn off harddisk" after f.eks. 1 minutt. Hvis du da lar maskina stå littegrann, så vil den ene disken da slå seg av til du gjør noe som trenger disken. Disken med OS'et på slår seg ikke av, men du kan jo høre om det er noe forskjell med den ene disken.

ble litt rotete dette, men det er en idé hvertfall

eller bare slå på maskinen uten hd'en plugget i. :smile:

sånn generelt er 7200rpm disker skrekkelig høyfrekvente, så det er nok uten tvil hd som er synderen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...