Gå til innhold

Vil ha et unix basert system.. hvilket? redhat?

eldo

Anbefalte innlegg

Skaff suse, det er enkelt som bare fy, og det støtter det meste av hardware pga at de pleier å ligge ut med nyeste kernel (correct me if i'm wrong) :)

:) er på vei ned.. gleder meg.. vanskelig å instalere.. noe jeg må gjøre før jeg går igang? partisjoner og sånt kanskje? vil ha xp liggende også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:) er på vei ned.. gleder meg.. vanskelig å instalere.. noe jeg må gjøre før jeg går igang? partisjoner og sånt kanskje? vil ha xp liggende også...

Veldig oversiktlig og enkel installasjon. Finner windowspartisjoner, bruker ledig plass for innstallasjon og mounter automatisk de eksisterende partisjonene.

Suse 9.2 bruker kernel 2.6.8

Lenke til kommentar

damn.. kom inn i instalasjonen.. men fikk en feil..

Når den går gjennom diverse speqs på pcen kommer den til SOFTWARE: Media error får jeg... noen som har peil.. har jeg brent cden feil??

Noe spes program jeg må bruke???

Lenke til kommentar

Når den går gjennom diverse speqs på pcen kommer den til SOFTWARE: Media error får jeg... noen som har peil.. har jeg brent cden feil??

Høhm, siden du installerer fra CD, er det personal du installerer? Ikke installer personal, men professional. Den må du installere over internett over FTP eller HTTP.

Lenke til kommentar

Høhm, siden du installerer fra CD, er det personal du installerer? Ikke installer personal, men professional. Den må du installere over internett over FTP eller HTTP.

har du en dir url jeg kan gå til for å gjøre dette? Og kan jeg da gjøre hele instalasjonen fra xp??

Hadde jo vært gull om det er tilfelle...

Lenke til kommentar
så fc3 kommer snart. Hvor ligger det eventuelt for nedlastning når den kommer,

http://download.fedora.redhat.com/pub/fedo...ore/2/i386/iso/

Men har du muligheten, er det bedre om du bruker BitTorrent, http://torrent.dulug.duke.edu/.

hvilke filer trenger jeg da??? ALLE?

Vent til i morgen du, da kommer Fedora Core 3, om du vil satse på Fedora.

Ellers kan jeg personlig anbefale SuSE.

okei.. kanskje jeg skal vurdere det og.. noen som har noen synspunkter på + og - ved begge systemene.. altså core og suse?? :) må jeg betale for suse???

Du må betale for Profesional-versjonen av SuSE på CD. Du trenger ikke å betale for ftp-versjonen av Profesional eller den nærmest ubrukelige Personal Edition.

Lenke til kommentar

har du en dir url jeg kan gå til for å gjøre dette? Og kan jeg da gjøre hele instalasjonen fra xp??

Hadde jo vært gull om det er tilfelle...

For å installere SuSE Profesional fra FTP, bør du følge denne guiden: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/current/README.FTP. Åpne filen med notepad.

Lenke til kommentar

Last ned denne filen og brenn den som en image fil på en CD:

ftp://ftp.heanet.ie/mirrors/ftp.suse.com/...1/boot/boot.iso

Så booter du CDen, når CDen booter, flytter du markøren til "Installation" og skriver:

install=ftp://193.1.219.100/mirrors/ftp.suse.com/pub/suse/ftp.suse.com/suse/i386/9.1

Installasjonen er i gang. Enklere blir det ikke. Du trenger ikke stresse med å først laste ned 3 svære ISO-filer.

Merk at SuSE 9.2 kommer om ikke så alt for lenge i FTP-versjon, så du kan jo alltids vente.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Last ned denne filen og brenn den som en image fil på en CD:

ftp://ftp.heanet.ie/mirrors/ftp.suse.com/...1/boot/boot.iso

Så booter du CDen, når CDen booter, flytter du markøren til "Installation" og skriver:

install=ftp://193.1.219.100/mirrors/ftp.suse.com/pub/suse/ftp.suse.com/suse/i386/9.1

Installasjonen er i gang. Enklere blir det ikke. Du trenger ikke stresse med å først laste ned 3 svære ISO-filer.

Merk at SuSE 9.2 kommer om ikke så alt for lenge i FTP-versjon, så du kan jo alltids vente.

jeg har trådløst nettverk... klarer den det????

Lenke til kommentar

Ang SUSE 9.2 og trådløst så følger det med drivere til en god del nettverkskort. Jeg har selv en centrinomaskin med 2100 kort, og det funker. Nå har jeg ikke klart og koble meg opp på noe nett enda, men det skyldes at naboens nett såvidt vises på oversikten over tilgjengelige nett. Skal teste ordentlig så fort jeg får dratt meg opp på NTNU...

Lenke til kommentar

er det til pro eller til priv?

Det er Professional. Du får med alle pakkene som du får i Professional, bortsett fra evt. betalingsprogrammer som følger med.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...