Gå til innhold

16:9 tv- hvorfor fyller ikke filmen hele skjermen?

Anbefalte innlegg

Ok så jeg dreit meg ut igjen, what else is new.

*dypper gulrot i isvann og gnasker ettertenksomt på den før han skriver:*

Jeg sjekket nettopp Ice Age coveret. Formatet er 1.85:1. Så sjekket jeg hva slags format jeg brukte på skjermen når jeg hadde sett den sist, og det viste seg å være zoom 16:9, og jeg trodde fra før av at jeg hadde brukt vanlig 16:9 der. Så snart jeg switchet til vanlig format 16:9 (er det dette dere kaller "perfekt 16:9) kom de velkjente sorte stripene oppe og nede.

Tror jeg må terpe formatene igjen.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sjekket nettopp Ice Age coveret. Formatet er 1.85:1. Så sjekket jeg hva slags format jeg brukte på skjermen når jeg hadde sett den sist, og det viste seg å være zoom 16:9, og jeg trodde fra før av at jeg hadde brukt vanlig 16:9 der. Så snart jeg switchet til vanlig format 16:9 (er det dette dere kaller "perfekt 16:9) kom de velkjente sorte stripene oppe og nede.

Tror jeg må terpe formatene igjen.

1,85:1 er tilnærmet 16:9. Grunnen til at du må bruke zoom 16:9 er enten at filmen er i letterbox eller at DVD-spilleren er stilt til å vise filmen slik.

Lenke til kommentar

Kjøpere av 16:9 tv'er som bruker det mest til tvsendinger vil jeg påstå er grundig lurt.

Hvor mange prosent av programmene er i 16:9 format?Svært lite.

4:3 sendiger på 16:9 ser jo helt forferdelig ut.Mini og Watne ser ut som de er knapt meter'n høye

og i niende mnd,biler ser ut som taksenket og 4m brede.

Det går selvfølgelig an og bruke zoom men du mister jo informasjon ytterst i bildet,uansett størrelse på skjerm.

Bilde blir ikke helt korrekt heller,se bare på tv3logoen som blir sammenklemt(oval).

4:3 tv'er er uten tvil det beste hvis man ser mest på tv.(ennå)

Lenke til kommentar

Nå fant jeg en innstillingen på min dvd-spiller som gjør at tv'n automatisk sikfter over til ekte 16:9 format når jeg starter en film!

Herlige greier :)

Nå leter jeg bare etter en innstilling i mitt nvidia skjermkort

(gforce4 mx 460, av komponentspesifikke grunner

kjører jeg versjon 27.20 av driveren)

som gjør at tv'n automatisk tilpasser seg den filmen jeg ser fra min pc.

Hvis dette finnes? Da hadde ting vært helt toppers!

:cool:

Lenke til kommentar
Hvor mange prosent av programmene er i 16:9 format?Svært lite.

Veldig mange av egenproduksjonene på NRK og TV2 går faktisk i ekte 16:9 nå hvis man har digital dekoder.

Og når det gjelder 4:3-sendinger så strekker man selvfølgelig ikke de kunstig til 16:9 bare for å fylle skjermen - man ser de i 4:3 med et svart felt på hver side, eventuelt zoomer inn noe for å få det litt større hvis programmet tåler å kuttes noen centimeter oppe og nede.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes....

Hvertfall ikke på samme måten fordi det styresignalet som du fikk til å funke mellom DVD og TV ligger på en egen pinne på scarten. Og du har jo ikke scart eller "styresignal"-kontakt på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes....

Hvertfall ikke på samme måten fordi det styresignalet som du fikk til å funke mellom DVD og TV ligger på en egen pinne på scarten. Og du har jo ikke scart eller "styresignal"-kontakt på skjermkortet.

Det har ikke noe med scart kontakt å gjøre. Min philips tv bytter automatisk når jeg bruker parabol-tuner med vanlig kompositt-kabel til tv og.

Lenke til kommentar
Mr. D skrev: "NRK sier at de skal sende 50% i 16:9 før utgangen av året."

Lite vits i det, så lenge de som oftest legger tekstingen under bildet, det er bare helt håpløst!

Det siste halvåret har det vært sendt ganske mye 16:9 som letterbox på NRK1. Bildet er 16:9 med tekst og logo i selve bildefeltet. Det ser ut som det er blitt mye mindre "4:3-sendinger med 16:9-film" (logo i det sort i toppen og tekst under bildet). På NRK2 er det ofte 16:9 med undertekster hvor litt av nederste linje kommer ned i det svarte.

Dette er mine observasjoner på UPC sitt nett. Har hørt at det kan se forskjellig ut på forskjellige kabel-nett etter hvordan signalene taes ned.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes....

Det har ikke noe med scart kontakt å gjøre. Min philips tv bytter automatisk når jeg bruker parabol-tuner med vanlig kompositt-kabel til tv og.

Jo, på ahaugla sin TV er det slik fordi han har en billig / enkel modell. Tipper at du har en litt påkostet 100 Hz-modell. Disse har en automatikk-innstilling som funker veldig bra.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaring til de som hadde bra info å komme med, skal notere meg opplysningene. Jeg lurer også på en annen ting, angående tekst: Er det umuilg for selskapene å vise filmer med tekstfiler som vedlegg, slik DVD filmene fungerer i dag? Jeg mener da i nær fremtid. Såvidt jeg vet er teksten tvungen på alle kanaler?

Lenke til kommentar
Takk for oppklaring til de som hadde bra info å komme med, skal notere meg opplysningene. Jeg lurer også på en annen ting, angående tekst: Er det umuilg for selskapene å vise filmer med tekstfiler som vedlegg, slik DVD filmene fungerer i dag? Jeg mener da i nær fremtid. Såvidt jeg vet er teksten tvungen på alle kanaler?

På digitale parabolsendinger kan du velge tekstspråk og lydspor som på en DVD.

Jo, på ahaugla sin TV er det slik fordi han har en billig / enkel modell. Tipper at du har en litt påkostet 100 Hz-modell. Disse har en automatikk-innstilling som funker veldig bra.

Jeg har en 50hz philips jeg gav 5000 for. Rimelig enkel og billig modell.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
På digitale parabolsendinger kan du velge tekstspråk og lydspor som på en DVD.

:yes:

Og teksten havner selvfølgelig IKKE under bildet slik enkelte tror når man ser 'ekte' 16:9-sendinger. Ved analoge sendinger er teksten en del av selve bildet som sendes, ved digitale er den separat og uavhengig av bildet.

Letterbox som er 'zoomet inn' for å fylle skjermen er ikke 16:9!

Lenke til kommentar

Shimano Skrevet 08/11/2004 : 17:17

Og når det gjelder 4:3-sendinger så strekker man selvfølgelig ikke de kunstig til 16:9 bare for å fylle skjermen - man ser de i 4:3 med et svart felt på hver side,

Ingen som jeg kjenner med 16:9tv ser 4:3 sendinger med et svart felt på hver side.Gjør du det,er du en av de få tror jeg.

Det er jo ingen dårlig løsning,pluss at du har et 16:9 tv til dvdfilmer som en sjelden gang kommer med ekte 16:9 format.

Positivt at nrk2 vil sende 50% i 16:9 snart,men det er jo svært liten andel av det totale programtilbudet for en med digital paraboltuner.

Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 08/11/2004 : 17:17

Og når det gjelder 4:3-sendinger så strekker man selvfølgelig ikke de kunstig til 16:9 bare for å fylle skjermen - man ser de i 4:3 med et svart felt på hver side,

Ingen som jeg kjenner med 16:9tv ser 4:3 sendinger med et svart felt på hver side.Gjør du det,er du en av de få tror jeg.

Det er jo ingen dårlig løsning,pluss at du har et 16:9 tv til dvdfilmer som en sjelden gang kommer med ekte 16:9 format.

Positivt at nrk2 vil sende 50% i 16:9 snart,men det er jo svært liten andel av det totale programtilbudet for en med digital paraboltuner.

Jeg bruker noe som heter "superbred" for vanlige 4:3 tv-sendinger, og siden tv'en automatisk bytter til 16:9 på kanaler som støtter dette, er det en helt grei løsning.

Med "superbred" kutter den litt av toppen og bunnen av bildet, og strekker bildet for å dekke hele skjermen. Den kutter bildet rett under tekstingen, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Tror de fleste jeg kjenner kjører 4:3 med svarte felt (mer eller mindre zoomet inn men aldri så mye at det fyller hele skjermen). Unntaket her er besteforeldrene mine som føler at de mååå fylle hele skjermen.

Muligens fordi jeg klager høylytt hver gang folk strekker bildet kunstig så folk blir lave og rare og runde ting ikke lenger er runde osv. - hva er vitsen med en bra og dyr TV hvis du skal ødelegge bildet :)

Men det finnes jo løsninger som behandler bildet før det strekkes så man kan fylle skjermen uten at det blir alfor synlig, men det er veldig varierende kvalitet på disse synes jeg, så jeg foretrekker å ikke strekke bildet i bredden.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Shimano Skrevet 08/11/2004 : 22:28

Men det finnes jo løsninger som behandler bildet før det strekkes så man kan fylle skjermen uten at det blir alfor synlig, men det er veldig varierende kvalitet på disse synes jeg, så jeg foretrekker å ikke strekke bildet i bredden.

Loewe har greid dette på en brukbar måte,synes jeg.

Når BO'n min tar kvelden,blir det nok Loewe widescreen på meg. :)

Lenke til kommentar

vel, dvd-film + WS-tv er et must mener nå jeg, ser nesten aldri filmer på tv likevel, kult å laste ned de nyeste filmene på dvd før de kommer på kino i Norge :-) Jeg bruker super zoom/autoformat når jeg ser nyhetssendinger eller vanlige programmer, funger fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...