Gå til innhold

16:9 tv- hvorfor fyller ikke filmen hele skjermen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg en philips widescreen tv.

Har også en relativt ny og dyr philips dvd-spiller.

1) Kan noen forklare meg hvorfor dvd-filmene i bredformat ikke fyller hele skjermen?

Det blir et lite svart område øverst og nederst (fra venstre til høyre). Til sammen blir det kanskje 1/3 av høyden.

Det samme gjelder når jeg prøver å spille filmer i bredformat fra min pc på tv'n.

*Jeg har forsøkt å sette kabelen fra spilleren i begge tv-inngangene.

*Bruker scart-kabel.

2)En annen ting. Er det noen andre der uten som har widescreen tv som ikke automatisk justerer bildet etter som om du ser på noe i 4:3 format eller 16:9.

Jeg må manuelt bruke fjernkontrollen når jeg skifter kanal/program for å justere. Selv om det står i brukermanualen at dette skal skje automatisk.

Tusen takk. Håper at det er noen som kan hjelpe meg litt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen andre der uten som har widescreen tv som ikke automatisk justerer bildet etter som om du ser på noe i 4:3 format eller 16:9.

Jeg må manuelt bruke fjernkontrollen når jeg skifter kanal/program for å justere. Selv om det står i brukermanualen at dette skal skje automatisk.

De fleste TV-ene skifter ikke automatisk format. Mange dyre modeller skal gjøre det, men det funker ikke alltid like bra.

Hvilken modell har du kjøpt?

Lenke til kommentar

"Hvilken modell har du kjøpt?"

Jeg har Philips 28PW5407 hvis det sier deg noe....

Den kostet bare 3000 hos Elkjøp, men det står at bildet automatisk skal tilpasses formatet, men dette fungerer ikke i praksis! Har aldri gjort det.

Takker for svar :yes:

Lenke til kommentar

Den kostet bare 3000 hos Elkjøp, men det står at bildet automatisk skal tilpasses formatet, men dette fungerer ikke i praksis! Har aldri gjort det.

Takker for svar :yes:

hmm.. :hmm:

jeg tror at den tv`n skal skifte automatisk men du kan jo ringe til elkjop og høre med de kanskje? :)

Lenke til kommentar

stemmer at jeg kjøpte den på Elkjøp ja!

Har sjekket linkene over nå (http://www.oasistv.co.uk/aspect_ratios.htm)

Virker som om mye av filmene er i 14:9 format da.

Virker jo helt meningsløst å ha et widescreen tv, når få programmer og filmer ligger i dette formatet, og når en i tillegg må tilpasse tv'n manuelt til det en ser på, hver eneste gang!

Ganske håpløst, en burde enest om en standard.

Skal ringe dem og si det, da blir det nok ordnings ;)

Lenke til kommentar
stemmer at jeg kjøpte den på Elkjøp ja!

Har sjekket linkene over nå (http://www.oasistv.co.uk/aspect_ratios.htm)

Virker jo helt meningsløst å ha et widescreen tv, når få programmer og filmer ligger i dette formatet, og når en i tillegg må tilpasse tv'n manuelt til det en ser på, hver eneste gang!

Skal ringe dem og si det, da blir det nok ordnings ;)

hmm.. hos meg er 14:9 format på dvd filmer og.

men jeg har ikke widescreen gidder ikke bruke penger på det.. :p;)

Lenke til kommentar

Glimrende lesning de linkene!

Lærerikt LarsC!

Takker, man lærer så lenge man lever.

Nå er bare problemet mitt at tv'n ikke automatisk tilpasser seg.

Kjøpte bare den tv'n i påvente av billigere flatskjermer om et par år.

Da blir det nok bra!

Lenke til kommentar

Takker for svar  :yes:

Hvis du leser bruksanvisningen nøye, så står det:

TV-apparatet er utstyrt med automatisk omskiftning som tyder det spesielle signalet som enkelte programmer sender ut, og velger dermed det riktige skjermformatet.
Det står "enkelte programmer" og ingen av de stasjonene som vi normalt mottar i Norge bruker denne teknikken. Det er også et poeng at de 16:9-sendingene du ser fra NRK og TV2 fra vanlig kabel-TV eller antenne aldri er ekte widescreen, men letterbox.

Hadde du tredoblet prisen kunne du fått en Philips-TV som skifter automatisk mellom alle formater (4:3 / 14:9 / 16:9 / letterbox ...). Og det funker skikelig bra!

Med den TV-en du har kjøpt, anbefaller jeg deg å bruke innstillingene 4:3 eller Super Zoom til vanlige 4:3-sendinger og innstillingen Zoom 16:9 til filmer o.l. i 16:9 eller bredere format. Hvis du går gjennom alle innstillingene i DVD-spilleren kan det kanskje hende at den har en innstilling som gjør at TV stiller format automatisk på DVD-filmene.

Lenke til kommentar
Hvis du leser bruksanvisningen nøye, så står det:
TV-apparatet er utstyrt med automatisk omskiftning som tyder det spesielle signalet som enkelte programmer sender ut, og velger dermed det riktige skjermformatet.
Det står "enkelte programmer" og ingen av de stasjonene som vi normalt mottar i Norge bruker denne teknikken. Det er også et poeng at de 16:9-sendingene du ser fra NRK og TV2 fra vanlig kabel-TV eller antenne aldri er ekte widescreen, men letterbox.

Hadde du tredoblet prisen kunne du fått en Philips-TV som skifter automatisk mellom alle formater (4:3 / 14:9 / 16:9 / letterbox ...). Og det funker skikelig bra!

Med den TV-en du har kjøpt, anbefaller jeg deg å bruke innstillingene 4:3 eller Super Zoom til vanlige 4:3-sendinger og innstillingen Zoom 16:9 til filmer o.l. i 16:9 eller bredere format. Hvis du går gjennom alle innstillingene i DVD-spilleren kan det kanskje hende at den har en innstilling som gjør at TV stiller format automatisk på DVD-filmene.

Om du ser NRK eller TV2 via parabol, og bruker en full SCART mellom TV'en og tuneren skifter TV'en automatisk til Widescreen-modus. Det gjør ihvertfall min nesten 5 år gamle Philips-TV.

OG: Sendingene til NRK og TV2 er ekte 16/9-format. Ingen letterbox, og forholdet er perfekt.

Endret av consilium
Lenke til kommentar

14:9? Nei, det er veldig uvanlig. 2.35:1 og 1.85:1/1.78:1 er de vanligste formatene for film. Tven din har sannsynligvis 4:3, 14:9 og wide-modi, i tillegg til noen andre 'smarte' formater.

Denne automatiske formatskiftingen det er snakk om er enten en 'smart'-modus som vanligvis suger, og en anamorf-modus (wide) som settes når du har en dvd med anamorft bilde. Har du koblet dvdspiller og tv sammen med en SCART-kabel skal dette skje automatisk hvis du har satt opp dvdspilleren riktig.

På tide å finne fram manualene.

Lenke til kommentar
Man kan si hva man vil om saken, men vi som har Widescreen TV er mer eller mindre (grundig) lurt. Det er så få filmer som faktisk utnytter dette formatet fullt ut at det er latterlig. Av hele DVD samlingen min er det bare noen få.

Du kan jo sammenligne et bilde i 2.35:1 på en 16:9 og en 4:3 TV og se hvor du får størst bilde, før du påstår at noen er blitt lurt... :roll:

Mener du at man heller bør selge TVer i 2.35:1-format?

Lenke til kommentar

Min Philips widescreen bytter automatisk mellom WS/letterbox på DVD-spiller gjennom scart, og "stort sett" på paraboltuner som er koblet gjennom en reciever med bare komposittkabel til TV.

Den bytter IKKE automatisk på playstation 2 maskinen, som også er koblet gjennom reciever. Jeg sa "stort sett" på paraboltuner, for om jeg spiller playstation, må jeg slå av og på TVen for at den skal bytte format automatisk igjen..

Jeg regner med buggen med tuner/ps2 kommer av at signalet går via recieveren og komposittkabel...

Lenke til kommentar

De FLESTE DVD-filmene har enten perfekt 16:9 WS-format eller 2.35:1 som er kinoformat, da vil man ha to svarte streker på toppen og bunnen av en widescreen tv-skjerm for å få riktig aspect ratio, kalles gjerne for anamorphic widescreen. Ingen er blitt lurt her, bare at det er visse begrensninger i dagens teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...