Yoda Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Jeg bruker optisk-ut. <3 Lyden skal inn på en NAD T753 slik at optisk er meget aktuelt. Hvor i all verden finnes uttak for optisk på XBOX'en?. Begynner å bli lenge siden jeg så koblingen på TV'en slik at jeg ikke husket på at det er tre ledninger inn i en overgang til scart . Kan selvfølgelig ta de to til audio å sette inn i forsterkeren. Optisk uttak får du på den lille boksen som er på denne kabelen http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...0EAAADvxKuBfvWj Xbox scart/RGB-kabel er en avansert kabel som gir RGB-signaler og dermed optimerer tv-bildet. Kan også brukes for å kople til forsterkere og har optisk digitalutgang for Dolby Digital-gjengivelse (krever ekstra kabel og anlegg med Dolby Digital). Jepp, der var den jeg er ute etter. RGB signal inn på TV og optisk inn på NAD e jo berre lekkert. Da er jeg klar for HALO 2 Lenke til kommentar
redflame Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Men husk da kan du ikke få bedre en dolby sorround 5.1 for å få dolby digital/thx så må du kjøpe advance kabel og kansje ny forsterker også da Nå tuller du litt her. Bruker man en helt vanlig analog stereo-kobling mellom Xbox og forsterker, kan du maks får Dolby Surround 2.0 elns (stereo med matriseenkodet senter- og bak-kanal), omtrent det samme som Dolby Pro Logic. THX er ikke et format alá DTS og DD. nå ja , mulig at det er et 2 signals sorround som blir konvertert til 5.1 sorround i forsterkeren , men uansett så var det ikke det som er poenget , poenget var at det ikke var mulig med DD 5.1 thx også faktisk uten en advance kablel til xboxen Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Er det ikke vanlig TOSLINK uttak på XBOX da? (Har PS2 selv) Jeg kjøpte bare en optisk TOSLINK - TOSLINK fra playstation til surroundforsterkeren på Clas Ohlson til 119 kr. Å hvis noen klager på på lydkvalitet her så blir ikke lys påvirket. så HOLD KJEFT.. hehe Klart lydkvaliteten blir påvirket av kvaliteten på den optiske kabelen man bruker. Lys-signaler så vel som strøm-signaler påvirkes av type materiale som blir brukt i kabelen! I en optisk kabel snakker vi da om optiske ledere av typen plast. Kvaliteten på den optiske lederen vil da i høyeste grad påvirke nøyaktigheten på det digitale signalet som blir mottatt av surround-recieveren. Og jo mer korrekt signalet er i utgangspunket, jo mindre trenger den digitale prosessoren i recieveren å "fikse" det! Men må påpeke til slutt at en dyr optisk kabel til 7-800kr vil være "over-kill" til en PS2/X-BOX og et surroundanlegg til 10000kr. Bruker selv X-BOX advanced-av-pack og en optisk-digitalkabel til 300kr, og det holder i lange baner til mitt anlegg som koster ca.25000! Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Der tar du så skammelig feil at det går an. Et optisk signal er et digitalt signal som blir konvertert og forsterket av optisk / elektronisk omkobleren i forsterkeren. På den lengden det her er snakk om har det ingenting å si hva slags kvalitet du har på den optiske kabelen. Bare forsterkeren forstår firkantpulsen som kommer inn så har det ZIP NADA å si på lydkvaliteten. for det er DIGITALT. Det er da forsterkeren kommer inn i bildet. For Lydsignalet som kommer inn i den er 100% korrekt. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Der tar du så skammelig feil at det går an. Et optisk signal er et digitalt signal som blir konvertert og forsterket av optisk / elektronisk omkobleren i forsterkeren. På den lengden det her er snakk om har det ingenting å si hva slags kvalitet du har på den optiske kabelen. Bare forsterkeren forstår firkantpulsen som kommer inn så har det ZIP NADA å si på lydkvaliteten. for det er DIGITALT. Det er da forsterkeren kommer inn i bildet. For Lydsignalet som kommer inn i den er 100% korrekt. Vel nå virker det ikke som du har de største kunnskaper om HI-FI... Dette baserer jeg på din uttalelse..."konvertert og forsterket av optisk / elektronisk omkobleren i forsterkeren"... <----- Hva i huleste er optisk/elektronisk omkobleren i forsterkeren??? Og ja, det ER stor forskjell på Optisk-digitale kabler... Om du noen gang har testet en billigkabel opp mot en HI-FI kabel, så vil du garantert hørt stor forskell. Men virker som du er fast bestemt på at det ikke er forskjell, så jeg skal la deg leve i uvitenhet...orker bare ikke å prøve å overtale. Lydkvalitet er en subjektiv opplevelse, så det blir opp til deg selv å oppleve forskjellen. Så du vil si at det ikke er forskjell på en kabel til 100kr, og en til 700kr??? Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg har elektronikk utdannelse. derfor er det så gøy å se når folk tar feil. Selvsagt er det forskjell på en kabel til 100 kr og en til 700 kr. Men til den bruken så har det ikke praktisk betydning Å ikke når det gjelder lydkvalitet. For optisk signal blir ikke påvirket av elektronisk støy. Å optisk til digital konverteren forsterker signalet til en ren firkanpuls igjen. Så NEI det har ingenting å si og du HØRER INGEN FORSKJELL. Altfor mange bruker for dyre kabler uten at det lønner seg. Det lukter svindel av slikt vet du. For å forklare hva er en optisk til digital konverter er. så gjør den om lyssignalet til en elektrisk signal puls. eventuelle avik fra kabelen (Som aldri skjer uten at du knekker den) blir da rensket opp og du har et rent og feilfritt signal som går til selve forsterkerdelen. Det er ved forsterkerdelen og kabelen til selve høytalerene som avgjør den endelige lydkvaliteten. Og selvfølgelig opptaket Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Og ja, det ER stor forskjell på Optisk-digitale kabler... Om du noen gang har testet en billigkabel opp mot en HI-FI kabel, så vil du garantert hørt stor forskell. Tullball. Hvis det er så fantastisk lett å påvise forskjell, hvorfor har ingen av de store kabelprodusentene publisert en blindtest som støtter opp om at kabel X er mye bedre enn kabel Y? Over det fysiske grensesnittet har man en protokoll som 'garanterer' samme kvalitet så lenge kabelen faktisk funker. Kabler er ren profitt for hifibutikker, så de vil naturligvis selge mest og dyrest mulig av dem. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Endelig en som forstår. hehe Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Vil ikke være enig i at man har store kunnskaper om HI-FI basert på en elektronikk utdannelse. Lærdommen man tilegner seg her er læreboktekst som ikke omhandeler utenforliggende faktorer (som i HI-FI sammenheng), men kun strøm og måten den virker på! Men ja, skal VÆRE eneig i at det ikke har stor praktisk betydning til den bruken det er snakk om her, men går man opp en pris klasse eller to så..... Men en sammlet HI-FI presse er ikke i tvil; det er forskjell på kabler! Og kvalitet kommer gjerne i form av pris! Men som sagt så orker jeg ikke diskutere dette inngående da jeg vet jeg har rett, og du vet at du har rett! Håpløs diskusjon.... Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Og ja, det ER stor forskjell på Optisk-digitale kabler... Om du noen gang har testet en billigkabel opp mot en HI-FI kabel, så vil du garantert hørt stor forskell. Tullball. Hvis det er så fantastisk lett å påvise forskjell, hvorfor har ingen av de store kabelprodusentene publisert en blindtest som støtter opp om at kabel X er mye bedre enn kabel Y? Over det fysiske grensesnittet har man en protokoll som 'garanterer' samme kvalitet så lenge kabelen faktisk funker. Kabler er ren profitt for hifibutikker, så de vil naturligvis selge mest og dyrest mulig av dem. Ja, og hvorfor tar ikke de største CD-Spiller produsentene å blindtester CD-spiller Y opp mot CD-Spiller X???? Jo, fordi lydkvlaitet er subjektivt, og det noen synes høres bra ut, kan for andre virke helt ordinært! Alle mennesker har forskjellige preferanser hva smak og kvalitet anngår!! Men orker ikke denne diskusjonen da den er håpløs og waaaaay of topic Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Vell. For å si noe om det for å sette punktum. hehehehe. Christiansands lydfabrik tok alle 3 klassetrinna på elektro hjemme. og satte opp et bra anlegg. De tok et par vanlig kobberkabel som elektrikeren bruker. altså PR for de som kjenner til det. og et par dyre dyre kabler. 2 i salen fikk vite hva som var hva. de to syntes de dyre kablene var best. Mens resten av salen syns elektriker PR kobberkabelen var best. Så ja det er subjektivt. Å bruke masse penger på ting som er subjektivt er jo bare dumt. hehe. min mening. nuff said. Lenke til kommentar
redflame Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 tommel finger regel er å bruke 10% av prisen på hele annleget til kabler. Eks 10000 for alt ,dvd spiller reciver høytallere osv så skal man bruke 1000 på kabler det er godt nok Lenke til kommentar
Laman Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg har et Logitech Z-540 høytalersett til pcen som jeg egentlig ikke trenger til pc-spilling, så jeg tenkte kanskje det kunne gjøre bedre nytte for seg på Xboxen min. Så hva er det jeg trenger for å få koblet de til? Bakside. Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 He, he det tok ikke lange tia før tråden gikk helt off topic. Kjøpte X-BOX advanced-av-pack til 300 og en optisk-digitalkabel til 300kr. Det hele ble som jeg hadde tenkt med maksimalt bilde og lyd, som man kan forvente ut av en X-BOX. Spesielt bilde forbedret seg kraftig og det var det jaggu behov for da jeg har kjørt med komposittsignalet til nå. Til de som ikke har kjøpt X-BOX advanced-av-pack kan jeg anbefale denne, selv om man blir rimelig irritert over at dette ikke er innebygd i X-box som standard . Lenke til kommentar
Lch Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Ja, og hvorfor tar ikke de største CD-Spiller produsentene å blindtester CD-spiller Y opp mot CD-Spiller X???? Jo, fordi lydkvlaitet er subjektivt, og det noen synes høres bra ut, kan for andre virke helt ordinært! Alle mennesker har forskjellige preferanser hva smak og kvalitet anngår!! Analogien din er helt på trynet. Du kan ikke sammenligne en enkel sladd isolert plast/glass/kobber med en relativt kompleks, avansert og komponentrik boks hvor pris vs. funksjonalitet er en avgjørende faktor for sluttresultatet. Det er omtrent som å sammenligne en test av isbiter med en test av Pekingand, eller en test av et hjul vs en test av Formel 1-biler. Men orker ikke denne diskusjonen da den er håpløs og waaaaay of topic Ikke ser det ut til å ende i noe fornuftig heller. EOD. Tilbake på sporet: Enig med deg Yoda, jeg synes ærlig talt det burde være standard å kunne velge i noe bedre enn kun kompositt. S-Video burde vært minimum. AV-pakken var glatt verdt pengene. Når man først har den, kan man begynne å hacke litt. Jeg har lyst å mekke til digital-el ut og VGA-overgang. Endret 19. november 2004 av LarsC Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Huff, var så bestemt på å ikke engasjere meg mer i denne tråden, men føler at jeg må LarsC, det er din oppfatning at det er en enkel sladd isolert plast/glass/kobber. Om du setter deg inn i teknologien rundt kabler, så vil du oppdage at det er flere faktorer som spiller inn på slutt-kvaliteten på en kabel; Er pluggene av god kvalitet, billig messing eller påkostet gullbelagt kobber. Er det skjerming eller ikke, og kavaliteten på skjermingen. Hvilken renhet er det på kobberen, og typen teknologi er det brukt på tvinningen av kabelen. hvilken opptikk er brukt pluggene på en optisk kabel, billig plast eller rent glass! Og om man sammenligner cd-spiller y opp mot cd-spiller x i samme prisklasse, så vil det i stor grad bli opptil den enkelte lytters preferanser å avgjøre hvilken som låter best, akkurat som det vil bli i en test av kabler som er i samme prisklasse LarsC, hvilke erfaringer har du innen HI-FI med tanke på dine bastante uttalelser? On Topic: Vil ikke drømt om å kjøpe xbox uten Advaced-AV-Pack! Å f.eks. spille halo2 i stereo isteden for Dolby Digital 5.1 er som å spise pizza uten fyll. Men er jo leit at MS skal tyne oss for enda flere lapper før vi kan dra full nytte av xboxen. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg mente faktisk det jeg skrev tidligere: Ikke ser det ut til å ende i noe fornuftig heller. EOD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå