Gå til innhold

Strek i bildet ved scanning med Nikon Coolscan V

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke allverdens erfaring med scanning av negativer, men jeg har nettopp kjøpt meg en Nikon Coolscan V for å scanne inn diverse bilder og gamle familiebilder.

Det jeg har oppdaget er at jeg under scan får flere horisontale streker i bildet. Har prøvd å scanne flere filmer og filmer som er tatt med ulike kamera.

Noen tips til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett noe lignende på min Coolscan V, men der gikk stripene andre veien, altså vertikalt. Det snodige er at de vises ikke på preview, kun på det ferdig scannede bildet, og kun i Nikon Scan-programmet. Når bildet er lagret og åpnes igjen i et annet program(ex. Photoshop), er stripene borte.

Hvis stripene dine ikke "forsvinner", kan det jo tyde på at det er noe galt med scanneren...

Edit: ...den heter Coolscan og ikke Coolsvan...

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at det er striper på bilder fra ukalibrerte scannere siden bildebrikken ofte har produksjonsvariasjoner. Sjekk bruksanvisninga om det står noe om kalibrering. Noen scannere gjør det automatisk med jevne mellomrom på andre må man gjøre det manuelt.

Uansett skal stripene ikke dukke opp i de ferdige bildene, så hvis du ikke finner noe om kalibrering og de fortsatt er der så ta kontakt med butikken.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Som Kristallo skriver her kan det være et spærsmål om kalibrering, selv om den skal gjøre det selv hver gang du slår den på. Det kan imidlertid være nødvendig å gjøre det manuelt når den har vært slått på en stund(står også i bruksanvisninga).

Kalibreringsknappen er nesten nederst på "Tool Palette 1", under "Scanner Extras", og skal gjøres uten film eller negativholder i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har ikke allverdens erfaring med scanning av negativer, men jeg har nettopp kjøpt meg en Nikon Coolscan V for å scanne inn diverse bilder og gamle familiebilder.

Det jeg har oppdaget er at jeg under scan får flere horisontale streker i bildet. Har prøvd å scanne flere filmer og filmer som er tatt med ulike kamera.

Hvis denne feilen består, kontakt Interfoto eller forretningen der du kjøpte skanneren øyeblikkelig. Slik skal det ikke være.

Lenke til kommentar

Har sjekket enda flere filmer nå. Det virker som om det kanskje kan være film som er tatt med et spesielt kamera. Stripene kommer konsekvent på samme sted men er litt forskjellige i farge. Synes det er rart at det ikke vises på de originale bildene som er fremkalt tidligere.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig ligger det støv på scanner'ens nullpunkt (der den kalibrere),

da må du frem med støvkluten å fjerne dette.

Du kan feilsøke dette ved å scanne på forskjellig områder på scanneflate,

blir bildet bra en plass er det helt sikkert støv som kødder. Det er nesten

ingenting som skal til...

Er det mange tette striper er det brikken i scanner som har hengt seg eller er

ødelagt. -> Hjelper ikkje omstart er det noe fysisk feil.

Dette vil forekomme på alle bildene du scanner...

Kan du ikkje i poste et bilde du har scannet, vil se med engang hva som er

feil da. Stripene er ulik ettersom hva feilen måtte være.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...