YokiShoki Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Hei! Lillebroren min liker veldig godt å spille CS, men når jeg på min PC laster ned en del i kazaa, så blir pingen hans veldig høy. Pingen blir ofte svært høy selv om jeg bare bruker 40% av båndbredden. Jeg lurer på om det er en måte å prioritere hans CS foran min nedlasting? Jeg går ut ifra at CS bruker UDP protokollen og at kazaa bruker TCP. Er det en mulighet å sette ruteren til å prioritere UDP pakker fremfor TCP, eller kanskje det allerede blir gjort? Jeg har NETOPIA ruteren til Nextgentel Takk for svar! Vennlig hilsen Jørgen Jonassen Lenke til kommentar
mammut Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Cs bruker både udp og tcp den både sender og motar signaler det er helt riktig udp som er mest vanelig.Udp hastigheten er som regel en del mindre en tcp da. Lenke til kommentar
Foggy Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Den 2002-05-25 01:02, mammut skrev: Cs bruker både udp og tcp den både sender og motar signaler det er helt riktig udp som er mest vanelig.Udp hastigheten er som regel en del mindre en tcp da. Hastigheten er mindre på UDP, enn TCP?? Utan å gå for nøye inn på lag 4 protoller her, så har UDP ikkje feilsjekking på pakkene, og ein slepp at pakka blir sendt to ganger, men det er ikkje sikkert alt kjem fram. TCP har feilsjekking, og re-sender derfor pakker som mottaker ikkje mottok. Derfor blir det meir bandbredde tilgjengelig til å sende data "rett vei" med når ein nyttar UDP, enn ved TCP. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2002 Jeg er klar over alt dette. Jeg vet at UDP er raskere fordi at den ikke har like mye feilsjekking i pakkene sine og ofte blir brukt til bilde og lyd og andre ting (slik som CS) som takler tap av data. Men er det en mulighet å sette høyere prioritet på UDP pakkene i ruteren? Lenke til kommentar
de_icer Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hva med å kjøre CS på IPX da? etter mine erfaringer er dette bedre mht ping/lagg. CS bruker forresten IPX hvis det er installert på maskina, noe xp gjør som default. Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 IPX funker dårlig ove internett da :wink: Problemet her er nok forbundet med at linjen er halv duplex slik at hver gang lillebror sin pc sender en ACK pakke (bekreftelse på motatt pakke) så må inkomende treafikk vente litte granne. Dette er bare noen MS men det skjer kanske ofte og litt i "rykk og napp" noe som fremproduserer en ubehaglig Lag som er vanskelig å forutse. Spillet stopper liksom opp en liten stund så fortsetter det fint en liten stund for så å stamme litt til. Mulig en endrig av "TCP Receive Window," vill hjelpe, denne instillingen anbaler jeg uansett siden den gjør nedlstinger noe raskere uansett. Fremgangsmåte finner du her http://www.itavisen.no/art/1297343.html PS litt regfikling erfaring er greit... hvis ingen her kan komme med en reg import fil som funker. G. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå