Gå til innhold

Nytt hovedkort - får ikke opp skjermbilde?

SvovelSyre

Anbefalte innlegg

Har nettopp investert i et nytt hovedkort, nærmere bestemt et Asus A7V880 for Socket A. Etter å ha montert kortet og startet maskinen, er alt tilsynelatende vel - inntil jeg merker at jeg ikke får noe skjermbilde. Maskinen kjører, viftene spinner, alt er vel - men skjermen er blank, og går etterhvert i "oransj-modus", altså en slags hviletilstand. Har hørt om mange med akkurat samme problem i det siste. Venner av meg/jeg har opplevd samme problem på 4 hovedkort i det siste. Hva skyldes dette problemet? Hvordan kan jeg gjøre noe med det?

Vil veldig gjerne ha respons fra folk som har opplevd det samme problemet. Andre kommentarer/forslag mottas også med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann..

Et lite tips som kanskje kan være til hjelp..

Når du monterte hovedkortet i kabinettet, kan du ha mistet en skrue som ligger mellom hovedkortet og kabinettet? Hvis skruen kommer i nærkontakt med noen av elektrodene, vil ikke hk starte opp.

-kissa^ :w00t:

Lenke til kommentar

Forsøk å ta ut rambrikken og sett den inn igjen. Har du to så ta den ene ut og prøv igjen. Eventuellt prøv å bytte de om.

Jeg hadde samme problem hos meg. Har også Asus HK. Det som så ut til å være problemet var en konflikt med ram brikkene. Jeg har en 512 og en 256 brikke. Når jeg tok ut den ene startet maskinen greit. Forsøkte så å sette inn den andre. Da gikk det uten problemer.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hva angår disse RAM-forsøkene har jeg prøvd det meste; jeg har prøvd med begge rambrikkene i de fire forskjelle slottene (både som par og med enkeltbrikker). Føler meg relativt sikker på at det ikke er et "RAM-issue".

Fortsett å kom med løsningsforslag - jeg setter stor pris på det.

Tusen takk for alle svar så langt. Må dessverre melde at jeg ikke har funnet noen løsning.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Har akkruat det samme problemet som SvovelSyre har. Har nettopp fått nytt hovedkort og alt starter opp og funker helt fint utenom det faktum at det ikkje kommer skjermbilde...

EDIT: Prøvde nettopp skjermkortet mitt i en annen maskin, og da funket heilt fint der. Er det hovedkortet det er noe gale med?

Endret av Alator
Lenke til kommentar

Hei Alator. Er rimelig sikker på at det er hovedkortet. Jeg og noen venner av meg har nettopp opplevd lignende på hele 3 andre hovedkort (i tillegg til det jeg sliter med akkurat nå). Føler meg helt sikker på at det ikke er skjermkortet. Det er jo tross alt fungerende fra før av.

Lenke til kommentar

Får du ingen indikasjoner på feil via meldinger fra BIOS? Jeg tenker da på pip-meldinger (disse kan slåes opp på nettet) og på "lys-tårnet" som noen Asus kort har (vet ikke om denne modellen har det).

Om ingen du ikke får pipemeldinger, og du har sjekket både ram og grafikkort, så gjenstår tester rundt CPU. Så sant du ikke har andre ting koblet til (med unntak av tastatur, ta ut alt (ja, musa oxo)). Sjekk at kjøleribba sitter skikkelig. Har du satt den riktig vei? Denne kan nemlig settes gal vei på socket A, og da blir ikke kontakten mellom kjøleribba og cpu'en god nok. Resultatet er en cpu som blir altfor rask varm, og som stopper systemet (før den kommer til BIOS). Om du har muligheten, test CPU'en på et hovedkort du vet funker.

Om dette ikke funker, reset CMOS. Det finnes en jumper for dette et eller annet sted på hovedkortet. Sikkert beskrevet i manualen.

Sånn for sikkerhets skyld, sjekk samtidig at det ikke er slik at default instillingene på hovedkortet er å bruke jumper settings for frekevns instillinger. Om så er tilfelle, så må du sette dette korekt, enten riktig klokkefrekvens eller over på styring fra BIOS.

Og da gjensår det bare å lese manualen en gang til for å forsikre deg om at du har kobla ting riktig, helt riktig. På dette stadiet hadde hvertfall jeg begynt å vurdere muligheten for at hovedkortet er deffekt, men det kan godt hende at det finnes flere ting du bør prøve.

Lenke til kommentar

Har ikke funnet ut noe mer... tror du kan ha rett i at det er et hovedkortproblem, siden maskinen min også kjører helt fint... finner kanskje ut mer i morgen, da skal eg låne en RAM-brikke av en kamerat for å finne ut om det er RAM'en som er problemet...

men eg tror nok det er hovedkortet som er problemet, ja...

Lenke til kommentar

Skal det så mye kompetanse til for å dytte på plass en minne modul da? :hmm: Er ikke det stort sett rett frem? Burde hvertfall være det. Dra plastikk festene på siden ut og ned, sett brikken riktig vei og rett i sporet, bruk litt makt når du presser ned på hver side av rammen (ikke på midten)... Men dette kunne du vel fra før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...