gozzer Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg satt å titta litt på fotball nå nettopp, noe jeg ikke gjør så ofte, og la merke til en del fiffige effekter. Blandt annet en ring rundt ballen ved frispart, som viser hvor langt unna motspillerne må stå. La også merke til at vi fikk opplyst avstand til målet, ved noen frispark. Hvis det er noen som vet hva jeg snakker om, så lurer jeg på hvordan de klarer å legge grafikk kun på banen/gresset? Grafikken legger seg tilsynelatende mellom spillerne og bakken. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 De bruker kanskje samme måten som værkart osv? Blue-/green-screen? En ting jeg lurer på i samme sak: De viser av og til lagenes navn, logo, stillingen osv på den grønne matten. Men selv om kameraet beveger seg, så ser det ut som teksten/bildene er låst til gresset. Hvordan kan dem låse fast slik tekst? Kanskje det er en liten gps/dings inne i ballen, som registrerer posisjon osv? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Me snakka om dette på storedyret.com for litt sia. Det var eit selskap starta av TV2 som laga noe liknande. Viz-Arena frå vizrt skal vere mykje brukt - du kan lese meir om det på www.vizrt.com . Dei har nok eit par trackingpunkt på banen, - samt brukar dei nok graset som ein greenscreen. Hadde vært moro å laga eit slikt system sjølv. -- Men med skule og alt kan det bli vanskelig :] Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Slik tracking-funksjon eksisterer jo i Adobe After Effects. Hvis denne grafikken går "imellom" spillerne, er det vel snakk om en helsikens "maske"-jobb? Tviler på at bluescreeen har blitt brukt i en fotballfilm. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 (endret) Dette brukes på direktesendte kamper f.eks. klubblogoene på hver sin side av midtstreken ved kampstart, sirkel med radius på 9 meter ved frispark og pil med avstand til mål osv. Endret 12. november 2004 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
Spinner Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Trackingen skjer på stativet pan/tilt og i tilleg på zoom og enkelte støtter fokus også. For denne type tracking må kameraet stå i ro og maskinen som produserer grafikken blir kalibrert før kampen. Keying vil jeg tro skjer ved hjelp av gressets grønne farge, og det er uansett ikke spesielt mye som skal til for å få et brukbart resultat. Andre innendørssystemer har også tracking på kameraets posisjon (3d tracking) slik at kamerate kan beveges fritt innefor et gitt område. Spinner Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Pinnacle har noen systemer for slikt http://www.pinnacleteamsports.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå