Gå til innhold

Samme winXP lisens på 2 pcer.. i en kort periode?

Anbefalte innlegg

Når jeg får bestillt deler til min nye pc så ønsker jeg å installere den WinXP pro lisensen jeg har på min bærbare nå på den nye pc'en og registrere den på den nye maskinen.

Inntill den nye er "up and running" og jeg er sikker på at allt er i orden så vil jeg jo gjerne ha muligheten til å bruke den bærbare til bla å søke etter løsninger på problemer som garantert kommer på den nye og spørre folk her på formuet om alle de dumme tingene jeg lurer på.

Vil det by på problemer å ha samme lisens på 2 maskiner samtidig i en kort periode, eller er løsningen så enkel som at jeg ikke aktiverer lisensen på den nye maskinen inntill jeg har avinstallert på laptoppen og installert linux på den?

Vil Microrosoft på noen måte kunne sperre lisensen min hvis de merker at det i en overgangsperiode på si...30 dager (den tiden jeg har på meg til å registrere win) har vært installert samme lisens på to maskiner?

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svarene.

Vil ikke MS merke det hvis du logger deg på med begge maskinene feks via windows update?

Nei, vi har da heldivis noe som heter Datatilsynet, som sterkt misliker logging av personlige opplysninger :roll:

For å si det slik, microsoft vet ikke hvem du er når du bruker windows update.

Lenke til kommentar
Takk for svarene.

Vil ikke MS merke det hvis du logger deg på med begge maskinene feks via windows update?

hei josteinsen,

du kan bare bruke den lisensen på en maskin ( aktivert )

når du prøver å aktivere den på en andre maskin går de ikke.

du kan bare bruke den i ca 30 dager, før du må aktivere.

dette gjelder også når du skifte motherboard/prossesor på den aktiverte pc, da må du ringe inn til MS Norge og forklare hvorfor. ( elektroniske activering er ikke mulig )

I tilfelle anskaffelse av en nye pc og overføring av lisensen gjelder de samme.

jeg har selv gjennomgått denne prosessen.

tungvind kanskje, men forståelig mht pirat virksomhet.

gaggen

Lenke til kommentar
Takk for svarene.

hei josteinsen,

du kan bare bruke den lisensen på en maskin ( aktivert )

når du prøver å aktivere den på en andre maskin går de ikke.

du kan bare bruke den i ca 30 dager, før du må aktivere.

dette gjelder også når du skifte motherboard/prossesor på den aktiverte pc, da må du ringe inn til MS Norge og forklare hvorfor. ( elektroniske activering er ikke mulig )

I tilfelle anskaffelse av en nye pc og overføring av lisensen gjelder de samme.

jeg har selv gjennomgått denne prosessen.

tungvind kanskje, men forståelig mht pirat virksomhet.

gaggen

Ok, takk for den opplysningen. Du vet ikke tilfeldivis hvilket telefon nummer jeg må ringe for at jeg skal kune gjennomføre overflyttingen av lisensen?

Lenke til kommentar

I noen tilfeller må du ringe til Microsoft for å motta gyldig aktiveringskode. Da sier du bare at den forrige versjonen du aktiverte er avinstallert/fjernet fra den andre maskinen. Eller at du har kjøpt ny maskin og kastet den andre.

Det er vel i utgangspunktet forbudt etter EULA på Windows, Office 2003 kan installeres på Stasjonær og Bærbart utstyr brukeren eier.

Men pytt, har installert Windows XP på 4 maskiner jeg har. Microsoft kan ikke forlange at du skal kjøpe lisens til alle maskinene. Du kan bruke bare en kopi om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...