Gå til innhold

8x kort med 4x hovedkort?

*RiFkinD*

Anbefalte innlegg

går deet ann og kjøpe ett skjermkort med 8x, og kjør det på mitt 4x hovedkort?

Jeg spurte MPX om det samme for en liten stund siden. Her her svaret jeg fikk:

Dette kan gå to veier. Enten vil dette fungere smertefritt, eller vil det gå galt da det finnes to typer AGP-kort. En versjon med 3.3V og en med 1.5V som er den nyeste. Gamle hovedkort gir mest sannsynlig 3.3V til agp-porten og vil da ødelegge skjermkort og/eller hovedkort. Jeg vil derfor at du vil undersøke hovedkortet ditt om APG-spenningen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de sier nu at det vil gå bra og kjør 8x kort på 4x hovedkort.

veit du hvor jeg kan finne ut om jeg har 1,5v eller 3,3?

har everst home edition og den forteller at kjerne spenning: 1,5V. det står under sørsidens egenskaper. kan det være dt? på cpu står det 1,5V

Endret av *RiFkinD*
Lenke til kommentar
må vel være bedre å ha 256 mb ram for oppløsningen sin del?

9600pro er alt for svakt til å kjøre spill i så høye oppløsninger at det er behov for 256 MB. Derfor er det mest en fordyrende gimmick med så mye ram. Elkjøp reklamerte med "256 MB dedikert grafikkminne for bedre ytelse ved videoredigering", selv om det slettes ikke er behov for 3d-ytelse og mye ram på skjermkort for å påvirke ytelsen til videoredigering. Gimmick der også, bare som et eksempel.

For å overklokke skjermkort bruker du programvare, f.eks. Rivatuner, og justerer litt etter litt med stresstesting imellom. Når du får feil på grafikken eller det låser seg, eller ytelsen går _ned_ har du klokket litt for langt. Husk å jobbe med gpu og ram hver for seg, ikke begge samtidig. Da finner du nemlig ikke ut hva det butter i når du får problemer.

Lenke til kommentar

Dette kan gå to veier. Enten vil dette fungere smertefritt, eller vil det gå galt da det finnes to typer AGP-kort. En versjon med 3.3V og en med 1.5V som er den nyeste. Gamle hovedkort gir mest sannsynlig 3.3V til agp-porten og vil da ødelegge skjermkort og/eller hovedkort. Jeg vil derfor at du vil undersøke hovedkortet ditt om APG-spenningen.

Dette er vel neppe relevant på et nyere hovedkort. Dessuten mener jeg at en del skjermkort hadde en slags autosensing som gjorde at de taklet begge spenningene en periode. 3.3 v agp-kort er vel ikke produsert siden Voodoo 3-tiden.

Uansett, hvis det skal kjøpes nytt nå er det kun 1.5 volt som gjelder. Hvis hovedkortet ditt er basert på 845-brikkesettet, er det faktisk noen generasjoner for nytt til å ha 3.3v agp.

Lenke til kommentar
må vel være bedre å ha 256 mb ram for oppløsningen sin del?

9600pro er alt for svakt til å kjøre spill i så høye oppløsninger at det er behov for 256 MB. Derfor er det mest en fordyrende gimmick med så mye ram. Elkjøp reklamerte med "256 MB dedikert grafikkminne for bedre ytelse ved videoredigering", selv om det slettes ikke er behov for 3d-ytelse og mye ram på skjermkort for å påvirke ytelsen til videoredigering. Gimmick der også, bare som et eksempel.

For å overklokke skjermkort bruker du programvare, f.eks. Rivatuner, og justerer litt etter litt med stresstesting imellom. Når du får feil på grafikken eller det låser seg, eller ytelsen går _ned_ har du klokket litt for langt. Husk å jobbe med gpu og ram hver for seg, ikke begge samtidig. Da finner du nemlig ikke ut hva det butter i når du får problemer.

overklokking. jeg har vel itje bruk for det?

viss jeg kjøper det 9600 pro kortet? med de spillene jeg spiller

Lenke til kommentar

Dette er vel neppe relevant på et nyere hovedkort. Dessuten mener jeg at en del skjermkort hadde en slags autosensing som gjorde at de taklet begge spenningene en periode. 3.3 v agp-kort er vel ikke produsert siden Voodoo 3-tiden.

Uansett, hvis det skal kjøpes nytt nå er det kun 1.5 volt som gjelder. Hvis hovedkortet ditt er basert på 845-brikkesettet, er det faktisk noen generasjoner for nytt til å ha 3.3v agp.

MPX burde kanskje presisert det da jeg spurte. Jeg tviler uansett ikke på at du har mer peiling på det enn meg, så jeg stoler på at det du sier er riktig. :)

Lenke til kommentar
burde jeg overklokke

Hvis du har antydning til hakking i enkelte spill kan du redusere dette ved å ta ut litt mer fra skjermkortet. Hvis alt går glatt i dine øyne er det selvfølgelig ikke nødvendig.

Hvis du derimot (som meg) er ute etter å tyne ut all ytelse som mulig er fra systemet ditt og finner glede og underholdning i det, bør du.

:)

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å overklokke, bare å laste ned feks omegadriverne. I disse følger det med et overklokkingsprogram. Det eneste du trenger å gjøre er å sette opp frekvensen på minnet og kjernen med noen mhz til det enten låser seg eller du får abnormaliteter i bildet. Så klokker du ned til dette forsvinner og kortet blir stabilt.

Lenke til kommentar
hvis du skal kjøpe et 8x skjermkort til 4x hovedkort.

så vil det gå en del dårligere enn det egentli skal.

og det vil uansett ikke være noen vits i å kjøpe no bedre enn ett geforce 4 kort eller lingnede

så du mener jeg burde itje invistere i mere enn ett gf 4 ? det er nok til mitt bruk?

spille mest cm/fm cs og bf (itje nu, kjører på ett intrigret skjermkort). blir det da og holde med gf 4? sånn som dette

nei..

det jeg mente var at 4x hovedkort er som regel såpass gamle og trege at systemet ditt ikke vil kunne utnytte noe serlig bedre enn et geforce 4 kort..

jeg mente absolut ikke å si at geforce 4 holder

Lenke til kommentar
fant ut at min agp ingang var 1,5V  fant en nettside om hovedkortet mitt.

Det stemmer. Hovedkortet ditt støtter AGP 2.0 (4x AGP, som tilsvarer 1.5V).

AGP 3.0 (8x AGP) er 0.8V, og hvis vi går lengre tilbake i tid, ser man at AGP 1.0 (1x/2x AGP) er 3.3V.

Universal AGP 3.0 bus er bakover-kompatibel fra 8x til 4x AGP, men det kan være et problem med eldre 4x skjermkort (såvidt jeg husker), som bruker 3.3V spenning.

EDIT: Det vil og si at eldre hovedkort med 4x AGP port, som nevnt tidligere (av MPX), har gjerne 3.3V spenning og ikke 1.5V.

EDIT 2: Hehe, fant en fin link for litt bedre oversikt: http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html

Hmm, kan være noe jeg har skrevet feil, har vært oppe i 48 timer nå... ;)

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...