Pillar Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Hei! Jeg lurte på en ting som jeg håper dere kan svare på.. Hvordan kan jeg ta gode bilder av f.eks. en by ovenfra i mørket, månen, stjerner osv. Kameraet jeg bruker heter Canon Ixus 500. ( Går det foressten an å stille lukkertid på det kameraet).. Jeg håper på at noen av dere proffer kan svare seriøst på det.. Takker for all hjelp.. MVH The Canonguy Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Jeg ser du vil ha svar fra en proff, jeg er ikke det men tar sjansen alikvel I utgangspunktet så vil jeg tro at det er veldig vanskelig å få alt korrekt eksponert på ett bilde. Månen som er meget skarp trenger ofte 1/250 til 1/500 sek eksponeringsid for å bli eksponert korrekt uten at den blir utbrent, mens byen krever lengre tid for å bli eksponert rett i mørket. Men takket være PC'en og feks Photoshop/elements og ett stødig stativ så kan man "jukse" litt. Om dette er mulig på ett Ixus tør jeg ikke svare på. Ta ett korrekt eksponert bilde av månen og deretter stjernene og deretter byen, slik at man har 3 bilder totalt. Og "smelt" disse bildene sammen i Photoshop. Behold det som er korrekt eksponert på hvert bilde og slett resten. Har ikke prøvd denne metoden selv, men har lest i ymse fora at det skal funke fint. Endret 7. november 2004 av stoners Lenke til kommentar
Pillar Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Jeg tenkte ikke at alt det skal være med på ett bilde, men at f.eks. en by ovenfra om natta.. Lenke til kommentar
pethaugen Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Jeg har selv brukt IXUS 400 et års tid og tatt mange fine kveld/ natt bilder. Sett kameraet få et fast underlag eller bruk stativ. Bruk 2 sekunders timer. Da står kameraet i ro når du tar bildet. Prøv først med vanlig autoinnstilling. Hvis bildet blir for mørkt kan du prøve manuell lukkertid opp mot 15sek som er maks. (ihvertfall på IXUS 400) . Blir bildet fortsatt for mørkt prøv å sette ISO til 400. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Kjenner ikke Ixusen særlig, men på mitt Olympus har jeg en egen nattmodus. Når den er valgt kjøres det med vesentlig lenger lukkertider, for å få med nettopp slike detaljer du er ute etter. Se f.eks. på Tronds Galleri, velg Landskap, og se på side 3. Der er det et bilde fra Hvasser på Tjøme, som jeg tok kl. 22. Først tok jeg et i normalmodus. det ble beksvart med to lyse flekker der de kraftigste lyskildene var. Deretter tok jeg et i nattmodus. Riktignok med kameraet stående på et rekkverk, men som du ser kom nattstemningen meget bra frem. Har du ikke nattmodus, får du se om du på andre måter kan forlenge lukkertiden. Men husk altså å sette kameraet på stativ eller annet fast underlag. Endret 9. november 2004 av manskow Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Jeg tenkte ikke at alt det skal være med på ett bilde, men at f.eks. en by ovenfra om natta.. ah, sorry, jeg misforstod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå