Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å få kontakt med NGT router!


Anbefalte innlegg

Satt og surfet for ca. 20 min siden, plutselig så forsvant kontakten med internett. Begge lamper lyser på Netoipia modemet men jeg har ingen kontakt og får heller ikke utlevert noen ekstern ip-adresse.

 

Noen andre som opplever ustabil linje fra Ngt for øyeblikket?

 

Edit: Hmm, prøvde og telnet 10.0.0.1 og modemet svarer ikke...begge lys lyser fortsatt, noen som har vært borti dette?

 

Edit2: Byttet topic

Endret av fredde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, men så plutselig...satt og surfet så plutselig gikk nettet ned?

 

Begge lys lyser som vanlig på Netopia routeren...

 

Nå har jeg hatt telenor i 1 år og Bluecom i 2 år og aldri hatt problemer, nå har jeg hatt NGT i 3 dager og så kommer problemene med en gang TYPISK siden jeg har vært så skeptiskt til å bytte.... :realmad:

 

Noen som har opplevd noe av det samme?

Endret av fredde
Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet ned hele nettverket og forsøkt koble meg direkte inn i ADSL modemet. Da får jeg feilmelding etter oppstart "limited or no connectivety"

 

Hjelper det å resette ADSL modemet tro? Eller er det lite smart?

 

Hvis det kan hjelpe å resette er det noen som vet hvordan man resetter en Netopia 4542 router? Ser det er et avlangt hull under med en knapp langt der inne men vil ikke trykke på den før noen kan bekrefte/avkrefte at det er reset knappen :cool:

Endret av fredde
Lenke til kommentar

Har du satt noe grense på IP-adresse-utdeling på ruteren? Vil tippe at du har tilkobling, men ingen IPadresse. Har du satt IPadresse manuelt? Hvilket annet utstyr har du koblet til? Det kan ikke være noe annet som har fått den IPadressen du bruker? Har du sjekket at kablingen er helt 100%? Hvis ikke det er kablingen, så kan det være modemet. Har du oppdatert firmwaren til nyeste versjon?

Lenke til kommentar

Store Netopiaer (4542) har en reset-knapp ja, slik som du bruker en binders/kulepenn på. Tingen er at du må sette opp et par ting gjennom easy-setup før det vil være tilbake til slik du fikk ruteren fra NGT (og du kan bruke den).

 

Den instruksjonsguiden ligger på relativ.net , og kan selvfølgelig også fåes fra NGT. Desverre har jeg den ikke liggende lokalt på min maskin lenger. Det er en rimelig enkel prosedyre som tar 2-3 minutter.

 

Jeg er ellers enig med at det er verdt å prøve en reset. Så lenge du vet at du ikke gjorde noe spesielt med systeminstillingene når du mistet forbindelsen, så er det jo nødvendigvis noe som har skjedd med ruteren. Å oppgradere firmware er også en god idè om du ike allerede har gjort det. Du får en del nye features. Kan gjøres via endrigsweb.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har sett litt på forumet der og sett at man kan resette routern, men får ikke routeren til å resette seg ved å bruke binders...Knappen i reset sporet er borte...

 

Jeg får heller sende in hele dritten til NGT igjen...

 

Skulle aldrig byttet fra Bluecom...HELVETE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Har du satt noe grense på IP-adresse-utdeling på ruteren? Vil tippe at du har tilkobling, men ingen IPadresse. Har du satt IPadresse manuelt? Hvilket annet utstyr har du koblet til? Det kan ikke være noe annet som har fått den IPadressen du bruker? Har du sjekket at kablingen er helt 100%? Hvis ikke det er kablingen, så kan det være modemet. Har du oppdatert firmwaren til nyeste versjon?

Fikk routeren for 3 dager siden så jeg regner med at nyeste firmware er inne. Har 2 stk. stasjonære og en bærbar koblet til gjennom et aksesspunkt og en 5 ports switch.

 

Alle har innstillinger som sier at de skal motta ip automatisk.

 

Nå har jeg forsøkt å legge ned hele nettverket å koble opp den ene stasjonære direkte i routen. Problemet da er at jeg ikke får noen ip-adresse fra routeren. Så det er tydelig at det plutselig har blitt noe feil i routeren...

 

Så ja kabling og alt er 100%... :blush:

 

Noen som har den step by step guiden som det snakkes om? "takknemlig"

Lenke til kommentar

Ok, nå fant jeg ut noe....Routeren har resatt seg selv mens jeg holdt på og surfet...for jeg fikk først ikke kontakt med 10.0.0.1 men nå får jeg kontakt med 192.168.1.1

 

Så da må jeg vel gjøre ett eller annet i oppsettet før den kan virke mot NGT igjen?

 

Så nå trenger virkelig hjelp :-)

Lenke til kommentar

Ring NGT i morgen så snart de åpner på support, det er ingen kø dersom du ringer rett etter åpningstid.

De kan resette ruteren fra sitt nettverk.

Har selv opplevd at en ruter sluttet å virke, fikk byttet den til en 3351 (den lille boksen). Denne har nå fungert 24/7 i snart ett år, aldri noen resett.

Lenke til kommentar

*Passord er kanskje annerledes*

*Jeg har ikke sjekket dette*

*Jeg er ikke ansvarlig hvis du ødelegger noe.*

-------------------------------------------------------

 

For å komme på nett igjen må du gå igjennom et standard oppsett av ruteren. Måten du gjør dette på er følgende:

Trykk Start -> Kjør (Run) og skriv command.

Du vil da få opp et DOS vindu.

I dette DOS vinduet skriver du telnet 10.0.0.1 Du vil da bli spurt om name og password.

Name: admin

Password: noway

Du kommer da inn i hovedmenyen på modemet.

Her trykker du kontrolltasten på bokstaven n (Ctrl + n) Det vil da stå # på skjermen.

Skriv reset factory.

Du vil få en beskjed om at forbindelsen til verten er mistet.

Dette er riktig.

I DOS vinduet skriver du nå ipconfig /renew Du vil da få opp følgende IP adresser.

IP adresse: 192.168.1.100

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.1

Du skal nå logge på gateway adressen.

Skriv telnet 192.168.1.1

Du vil nå komme rett inn på modemet uten brukernavn og passord.

Velg "EASY SET UP"

- Sett Data Link Encapsulation til PPP

- Sett Data Circuit VPI til 1

- Sett Data Circuit VCI til 32

TRYKK NEXT SCREEN

- Sett IP Addressing til Unumbered

- Sett Remote IP Address til 127.0.0.2

- Sett Remote IP Mask til 255.0.0.0

- Sett PPP Authentication til CHAP

- Sett Send Host Name: standard-netopia.no

- Sett Send secret: standard

TRYKK NEXT SCREEN

- Sett Ethernet IP Address til 10.0.0.1

- Sett 1st Client Address til 10.0.0.2

TRYKK NEXT SCREEN

- Sett Access Name = admin

- Sett Access Password = noway

TRYKK RESTART DEVICE

Du vil da miste forbindelsen igjen etter at du har trykket på CONTINUE.

Forny ip-adressene med ipconfig /renew i DOS vinduet.

Du trenger da å logge inn på http://aktivering.nextgentel.no og aktivere modemet.

Lenke til kommentar
Ring NGT i morgen så snart de åpner på support, det er ingen kø dersom du ringer rett etter åpningstid.

De kan resette ruteren fra sitt nettverk.

Har selv opplevd at en ruter sluttet å virke, fikk byttet den til en 3351 (den lille boksen). Denne har nå fungert 24/7 i snart ett år, aldri noen resett.

Jo greit nok det, men jeg er 100% avhengig av internett 100% av tiden så jeg kan ikke vente til i morgen :yes:

 

Ser jo på relativt.net at noen har fått det til tidligere men finner ikke step by step guide...

Lenke til kommentar

jokab:

 

ved første forsøk så alt ut til å gå greit, men routern får ikke ny ip-adresse 10.0.0.1 den har fortsatt 192.168.1.1

 

JA trykte enter etter at jeg slo inn 10.0.0.1

 

prøver igjen....men det er mange andre valg også når jeg går igjennom listen din som ikke du nevner, skal disse stå slik de står? Ikke røres?

Endret av fredde
Lenke til kommentar
[quote name='jokab' date='07/11/2004 : 14:20'] For å være ærlig :shrug: [/quote]
Skal jeg være ærlig så er du en knupp....

Forsøk nr. 2 gikk fint som snus :-)

TUSEN TAKK !!! den step by step guiden skal jeg skrive ut og henge opp over routen, den kan komme til å bli nyttig senere også :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...