Gå til innhold

Windows oppstart problem

Anbefalte innlegg

Hei når jeg starter opp maskinen så kommer det mulighet for å velge windows xp pro og windows xp home, jeg har fjernet xp home og lurer på hvordan jeg kan fjerne den fra den listen der etter som det er meget plagsomt å måtte velge Pro hver gang.

mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en reinstall

Tøys. Det finnes en mye enklere metode:

Høyreklikk på 'My Computer' på skrivebordet -> Properties -> Advanced -> Startup and Recovery -> Settings

Her kan du bl.a. velge hvilket OS som skal startes som default, og hvor lenge du må vente på at det skal skje automatisk. Om du velger bort krysset for 'Time to display list of operating systems' og velger at Windows XP Professional skal startes som default, er du egentlig i mål.

Men om du vil være ekstra nøye, gjør følgende: Trykk på knappen 'Edit'. Nå åpnes boot.ini i notepad, og du skal fjerne den linjen der det står noe med Windows XP Home. Hos meg ser denne filen slik ut:

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Den skal se ganske lik ut hos deg også, i allefall om du har installert Windows på den første partisjonen på harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...